قرارداد مشاوره (قرارداد خرید خدمات مشاوره)

دسته بندی ها : دانش نامه قراردادها, قرارداد مشاوره 17 مرداد 1397 مدیر سایبرلا 683 بازدید

قرارداد مشاوره (قرارداد خرید/فروش خدمات مشاوره) معمولا فیمابین شخص کارفرما از یک طرف و شخص مشاور از طرف دیگر، منعقد می گردد. مشاور ممکن است یک شخص حقیقی و یا یک شخصیت حقوقی باشد.

دستورالعمل موافقت نامه و شرایط عمومی قراردادهای خدمات مشاوره ای پژوهشی، با توجه به ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه در سال ۱۳۷۹ منتشر شد. این دستورالعمل در واقع پیوست آیین نامه استانداردهای اجرایی طرح های عمرانی است. قانون, رعایت مفاد این دستورالعمل را برای تمامی دستگاه های اجرایی، مهندسین مشاور و سایر دست اندرکاران جزئی و کلی طرح ها و پروژه های عمرانی الزامی دانسته است. دستورالعمل ذکر شده، در ۳۳ ماده تنظیم شده است و تمامی موارد از جزئیات عقد قرارداد، تعریف طرفین قرارداد و مسئولیت های آنها، ضمانت های اجرایی، شرایط فسخ قرارداد، قوانین حاکم بر قرارداد و … را شامل شده است.
دستورالعمل موافقت نامه و شرایط عمومی همسان تمامی افرادی را که طبق قرارداد به صورت دائم یا موقت و با بودجه مشاور به انجام خدمات تحت دستور او می پردازند، کارکنان مشاور می نامد و مسئولیت آنها را بر عهده مشاور نهاده است. از همین رو علاوه بر اینکه مشاور را موظف به شناسایی و بررسی کارکنان مشاوره در زمینه پژوهشی نموده است، وی را ملزم به ارائه لیست همکاران پژوهشی به همراه رزومه کاری و حرفه ای به کارفرما نموده است. تغییر این افراد نیز باید با نظر کارفرما انجام پذیرد.
از سوی دیگر، کارفرما نیز نمی تواند از کارکنان شاغل مشاور برای بررسی کیفیت و کمیت انجام تعهدات موضوع قرارداد استفاده نماید.