0

قرارداد فروش گاز به شرکت نروژی منتفی شد/ با قطر برابر شدیم

دسته بندی ها : قرارداد گازی 16 بهمن 1396 مدیر سایبرلا 433 بازدید

گروه میثاق؛ وزیر نفت با بیان اینکه قرارداد FLNG امضا شده با شرکت نروژی منتفی شده است، گفت: قرارداد خط لوله تاپی بدلیل عدم پایبندی پاکستان به تعهداتش باید وارد فاز طرح دعوای حقوق شود.

به گزارش مهر، بیژن زنگنه در نخستین نشست خبری خود در دولت دوازدهم که دقایقی قبل در محل این وزارتخانه آغاز شد، گفت:  برای اولین بار در تولید گاز از پارس جنوبی یا با قطر برابریم و یا کمی هم بیشتر از قطر تولید داریم.

وی با بیان اینکه تولید نفت در ۱۰ ماه نخست امسال نسبت به پارسال ۱۶۵ هزار بشکه افزایش تولید نشان می‌دهد، اظهار کرد: صادرات نفت نسبت به ۱۰ ماه نخست پارسال ۶۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

وزیر نفت تصریح کرد: پس از برجام تولید و صادرات نفت بیش از یک میلیون بشکه افزایش یافته است. به طوری که تولید نفت از میدان‌های غرب کارون از ۱۶۵ هزار بشکه به ۳۰۵ هزار بشکه در دی‌ماه رسیده است.

 عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد: تولید از میدان‌های مشترک در اولویت است و برداشت از میدان‌های مشترک یاران جنوبی آذر  لایه نفتی پارس جنوبی به ۶۳ هزار بشکه رسید.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره نحوه اجرای قرارداد FLNG با شرکت نروژی که انتقادات زیادی درباره آن مطرح شده، اظهار داشت: این قرارداد منتفی شده است.

وزیر نفت اظهار داشت:برای نخستین بار امسال توانستیم از لایه نفتی پارس جنوبی، یاران جنوبی و میدان آذر برداشت داشته باشیم که این میزان ۶٣ هزار بشکه بوده است.

بر اساس گفته های این مقام مسوول میزان برداشت گاز کشور از میدان گازی پارس جنوبی در دی ماه امسال ۵۵٣ میلیون مترمکعب بوده است. به این ترتیب میزان برداشت ایران از این میدان برای نخستین بار مساوی با کشور قطر یا کمی بیشتر از این کشور است.

وی بهره برداری از فاز ١٣ و ٢٠ تا ٢۴ پارس جنوبی را برای پایان سال آینده پیش بینی کرد و افزود: به جز فازهای ذکر شده تنها فاز ١۴ و ١١ باقی می ماند که قرداد آنها به طور دقیق در حال اجرا است.

به گفته زنگنه  گازرسانی در کشور به جمعیت روستایی تا پایان دی ماه سال جاری حدود ٧۶ درصد بوده است. این در حالی است که گازرسانی به جمعیت کل کشور ٩٢ درصد است

وزیر نفت با بیان اینکه در سال ۹۲ میزان سوخت مایعی که به نیروگاه‌ها می‌دادیم، حدود ۴۳ درصد بود، گفت: این میزان در سال ۹۶ به زیر ۱۰ درصد می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه قرارداد توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به دقت و طبق زمانبندی پیش می‌رود، گفت: ۲۰ قرارداد جدید را در حال مذاکره داریم که هیچ جزئیاتی از آن به دلایل مختلف نمی‌توان ارائه کرد.

زنگنه از کلید زدن طرح مهمی که در خلال آن شاهد اشتغالزایی عظیمی در کشور هستیم، خبر داد و افزود: به منظور نگهداشت تولید و افزایش آن، طرحی به ارزش ۵ میلیارد دلار طراحی کرده‌ایم که در نتیجه آن، شاهد استفاده حداکثری از توانایی داخلی هستیم و به منظور شکل دادن به این طرح، ۲۰ مناقصه و قرارداد برگزار می‌شود که قصد داریم پول آن را از طریق اوراق مشارکت ارزی ـ ریالی تأمین کنیم که پیش‌بینی می‌شود این طرح طی دو سال انجام شود.

وزیر نفت درباره وضعیت پتروشیمی‌ها توضیح داد: ارزش تولید محصولات پتروشیمی‌های کشور حدود دو میلیارد دلار بوده است که میزان فروش آنها به داخل کشور که شامل مواد اولیه می‌شود، ۵.۱ میلیون تن عرضه و خریداری بوده که پیش‌بینی می‌شود با افتتاح واحدهای جدید، این میزان به ۶ میلیون تن برسد.

وی میزان اضافه تولید بنزین را ۱۶.۵ میلیون لیتر اعلام کرد و ادامه داد: ۱۲ میلیون لیتر آن از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس تولید شده است که درباره این پالایشگاه نیز باید گفت به زودی واحد تقطیر و CCR آن تا سال آینده به مدار بیاید.

این مقام مسئول در مورد صادرات گاز به عراق گفت: صادرات گاز ایران به عراق از دو ناحیه بصره و نفت‌شهر انجام می‌شود که عملیات احداث تجهیزات ایران در مورد منطقه بصره تکمیل شده و منتظر اقدامات طرف عراقی هستیم، اما در بخش نفت‌شهر با وجود سرمای موجود، شاهد صادرات ۱۳ میلیون مترمکعب گاز هستیم.

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره ازدیاد برداشت از فازهای مختلف پارس جنوبی و نیاز به ایستگاه تقویت فشار در آینده نه چندان دور برای ادامه روند برداشت گاز افزود: یکی از اهداف ایران از عقد قرارداد فاز ۱۱ با توتال، دسترسی به فناوری لازم برای احداث ایستگاه تقویت فشار در حوزه دریایی است؛ به این ترتیب اگر به این فناوری دست پیدا کنیم، می‌توانیم مشابه ایستگاه تقویت فشار موجود در فاز ۱۱ را در سایر فازهای خود اجرایی کنیم.

وی در مورد خط لوله تاپی تصریح کرد: با وجود اینکه ایران طبق قرارداد موجود بین خود و پاکستان تجهیزات احداث خط لوله صادرات گاز را تا نزدیکی مرکز پاکستان پیش برده است، اما این کشور به تعهدات خود در این قرارداد عمل نکرده است و از نظر ایران، این قرارداد باید وارد فاز طرح دعوای حقوقی شود.

وزیر نفت یارانه تعلق گرفته به انرژی را در سال ۹۲، ۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و درباره تاثیر برخوردهای رییس جمهوری آمریکا بر حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور توضیح داد: قطعا برخوردهای رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا درباره برجام و در نتیجه بی ثباتی بازار در میل سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در ایران بی تاثیر نیست.  البته درباره ۱۰ قراردادی که در گذشته به آن اشاره کرده بودم، این قراردادها از سمت ما آماده است، اما عقد و اجرای قرارداد یک مقوله دو طرفه است و نیاز به رضایت و آمادگی طرف مقابل دارد.

این عضو کابینه دولت با اشاره به پروژه سیراف توضیح داد: این پروژه در انتظار خط اعتباری چین یا کره هستند.

وی با تاکید بر اینکه همچنان گرفتاری های بانکی کشور پابرجاست و ارتباطی به برجام ندارد بلکه محدودیت هایی است که آمریکا در برخی موارد ایجاد می کند، افزود: بعضی از بانک ها مطرح می کنند که ما سالانه بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار ارزش همکاری با آمریکا داریم و طبیعی است که برای ۳ یا ۴ میلیارد دلار یا بیشتر وارد معامله با ایران نمی شوند چرا که معتقدند به خطرش نمی ارزد. این در حالی است که برخی مشکلات بانکی به FATF باز می گردند. این در حالی است که عراق کوچکترین همکاری بانکی با ایران ندارد و دربافت درآمدهای حاصل از صادرات گاز با دشواری انجام می شود.

زنگنه درباره تخلف مسوول مالی اکتشاف شرکت ملی نفت نیز اظهار داشت: این رخداد قابل دفاع نیست و اشکالی است که وجود دارد. من نخستین بار است که در دوره فعالیت خود با جنین موردی که فرد از خزانه شرکت دزدی کند و فردی متوجه نشود برخورد کرده ام. درست است که افراد سالم باید بر سر کار قرار گیرند اما سیستم ها نظارتی ما نیز باید رصد قوی تری داشته باشند. این در حالی است که این روند اشتباه از سوی این فرد ۷ تا ۸ سال ادامه داشته است. به منظور اصلاح این سیستم اقداماتی را در نظر گرفتیم. به عنوان مثال حضور طولانی مدت یک فرد در یک سمت نیاز به اصلاح دارد.

وزیر نفت میزان تولید بنزین یورو ۴ در سال ۹۶ را ۲۵ میلیون لیتر اعلام کرد و درباره پیش بینی قیمتی نفت گفت: به طور کلی می توان گفت اپکی ها به دنبال نفت خیلی گران نیستند. اما به طور کلی اگر توافق بین اوپکی ها و غیر اوپکی که به طور عمومی دوره ای است تمام شود آمادگی داریم تا طی ۴ تا ۵ روز ۱۰۰ هزار بشکه به تولید نفت خود بیفزاییم.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهارده + شانزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!