0

قراردادهای جدید نفتی تدوین شده نتیجه عقل جمعی است

دسته بندی ها : فضای مجازی 21 آبان 1394 مدیر سایبرلا 369 بازدید
قراردادهای جدید نفتی تدوین شده نتیجه عقل جمعی بوده و بدون کمترین تغییر به تصویب هیأت دولت رسید و از سوی معاون اول رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است.
به گزارش خبرگزاری موج: رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی درباره این که آیا مدل جدید قراردادهای نفتی با تغییراتی در دولت همراه شده است یا خیر؟ گفت: هیچ تغییری در قرارداد IPC که در وزارت نفت تدوین شده ایجاد نشده است.
وزارت نفت در حالی خود را برای برگزاری چند برنامه مهم در ماه آینده آماده می‌کند که معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی یکی از آن‌ها است برخی سعی دارند تا با بیان کردن برخی از مسائل برگزاری این برنامه‌ها و این کنفرانس را به حاشیه ببرند.
سید مهدی حسینی در ادامه با بیان این که مدل جدید قراردادهای نفتی در بیش از ۸۵ جلسه توجیهی طولانی برای کارشناسان تشریح شده است، اظهار کرد: این جلسات شامل برگزاری سمینار در دانشگاه‌ها مختلف، تدریس در دانشگاه‌هایی مثل امام صادق (ع)، تهران و صنعت نفت، جلسه با اعضای کمیسیون انرژی، مرکز پژوهش‌های مجلس و شرکت‌های مختلف داخلی و بخش خصوصی بوده است؛ ضمن این که اسفند سال ۹۲ نیز در کنفرانسی در تهران این قرارداد با برگزاری ۱۲ میزگرد تخصصی معرفی شد.
وی با بیان این که حدود ۵۰ پروژه صنعت نفت در کنفرانس تهران که هفتم و هشتم آذر برگزار می‌شود به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی می‌شود، درباره استقبال شرکت‌های خارجی از این کنفرانس هم گفت: پیش‌بینی می‌شود استقبال خوبی از کنفرانس تهران شود.
امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، نیز اخیرا گفته بود: ۵۰ طرح نفتی در کنفرانس معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی در تهران برای جذب ۱۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارائه می‌شود.
در مدل تازه قراردادهای نفتی ایران (IPC) قرار بر این است که حلقه‌های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار شوند تا شرکت‌های خارجی با چنین قراردادی، انگیزه‌ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند.
در این قرارداد مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت واگذار نمی‌شود و تولید صیانتی از مخزن، یکی از مهم‌ترین مباحث در این قراردادهاست. در این مدل از قرارداد، عملیات اکتشاف به پیمانکار واگذار می‌شود و باید سعی شود شرکت‌های خارجی به مناطق پر ریسک صنعت نفت وارد شوند؛ زیرا قاعده در دنیا این است که هزینه سنگین اکتشاف را شرکت‌های خارجی تأمین کنند و نباید هزینه‌های ملی صرف مخارج اکتشاف شود.
انتقال فناوری و شفافیت مالی یکی از مهم‌ترین مباحث قراردادهای تازه (IPC) است که بر اساس آن قرار است در قراردادهای تازه، کارشناسان ایرانی در کنار شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی قرار گیرند تا با آخرین فناوری‌های روز دنیا آشنا شوند. ضمن این که باید خود نیز در این انتقال و دریافت فناوری بهتر عمل کنند.
همچنین افزایش ضریب بازیافت مخازن یکی از مهم‌ترین اهداف این قرارداد است که با توجه به این که نیمی از میدان‌های کشور در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، هر یک درصد افزایش ضریب، معادل ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش ثروت ملی است.
مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو × یک =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!