0

قانون انتخابات نیاز به اصلاح دارد

دسته بندی ها : فضای مجازی 18 فروردین 1395 مدیر سایبرلا 447 بازدید

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت قانون انتخابات نیاز به اصلاح دارد و امیدواریم در ابتدای کار مجلس دهم لایحه‌ای در این باره تنظیم و به مجلس ارائه شود.

فارس: محمد حسین مقیمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اصفهان اظهار کرد: سال گذشته انتخابات مهمی را برگزار کردیم که شامل دو انتخاب بود که طی آن انتخابات مجلس خبرگان در 31 استان و انتخابات مجلس شورای اسلامی در 207 حوزه انتخابیه برگزار شد.

وی افزود: شورای نگهبان تا قبل از نوروز نظر خود را در مورد 202 حوزه اعلام کرد که انتخابات در 201 حوزه به طور کامل تأیید شد و فقط در حوزه اصفهان انتخاب نفر سوم را باطل اعلام کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه بیان داشت: از 202 حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی، تنها در یک حوزه نظر هیأت اجرایی و نظارت متفاوت بوده است.

مقیمی با اشاره به مراحل تأیید انتخابات در حوزه‌های باقی‌مانده از انتخابات مجلس بیان داشت: پنج حوزه نیز باقی‌مانده که شکایاتی داشته و بازرسان شورای نگهبان، بازرسی‌های خود را از این حوزه‌ها انجام داده و گزارشات را ارسال کردند و در انتظار اعلام نظر نهایی شورای نگهبان هستیم.

وی اضافه کرد: دور دوم انتخابات مجلس در روز 10 اردیبهشت در 56 حوزه انتخابیه از ساعت 8 برگزار خواهد شد که اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفته است.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به ابطال آرای مربوط به نفر سوم حوزه انتخابیه اصفهان گفت: انتخابات نفر سوم در حوزه اصفهان از سوی شورای نگهبان باطل اعلام شده و این داوطلب طبق قانون می‌تواند به شورای نگهبان مراجعه و علت ابطال را سؤال کند و شورای نگهبان نیز موظف به پاسخگویی به داوطلب است.

مقیمی اضافه کرد: این منتخب در نامه‌ای به شورای نگهبان و رئیس‌جمهور مواردی را متذکر شده است، وزارت کشور نیز نظر خود را به شورای نگهبان داده و منتظر بررسی هستیم و در نامه خود به شورای نگهبان به تبصره 3 ماده 52 استناد کردیم.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به موضوع ابطال انتخابات مربوط به این منتخب اصفهان اظهار کرد: در این زمینه موضع ما متن صریح قانون است اما در نامه ارسال شده به شورای نگهبان این نظر را داده‌ایم که نفر ششم به دلیل کسب بیش از 25 درصد آرا امکان حضور در مجلس دهم را دارد.

وی درباره هزینه‌های انتخابات تصریح کرد: لایحه شفاف‌سازی هزینه انتخابات به مجلس ارائه شد که دو فوریت آن رأی نیاورد و با یک فوریت در دستور کار قرار دارد اما برگزاری انتخابات نشان داد، قانون انتخابات نیاز به اصلاح دارد و امیدواریم در ابتدای کار مجلس دهم لایحه‌ای برای حل این مشکلات تنظیم و به مجلس ارائه شود.

مقیمی درباره تخلفات انتخاباتی نیز گفت: در این زمینه مورد خاصی از تخلفات نداشتیم و برخی موارد مانند نصب بنر و تخلفات کوچک بوده که تذکرات لازم داده شده است.

رئیس ستاد انتخابات افزود: در رابطه با فضای مجازی نیز کمیته‌ای تشکیل شد و فعالیت نامزدها در این فضا نیز رصد و بررسی شد.

وی تبلیغ در رسانه‌های دولتی را غیرقانونی دانست و تأکید کرد: رسانه‌هایی که منابع مالی آن‌ها از پول بیت‌المال باشد و یا بخشی از منابع آن‌ها از بیت‌المال تأمین شود، اگر به تبلیغ نامزد خاصی بپردازد تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود.

مقیمی در پایان تعامل وزارت کشور با شورای نگهبان را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این دوره از انتخابات تعاملی خوبی بین وزارت کشور و شورای نگهبان برقرار بوده و اختلاف‌نظر جدی نداشتیم، مشکلات موجود نیز با تعامل و همکاری حل شده است.

 

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    16 + هجده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!