0

معادل آمریکا فارغ‌التحصیل مهندسی داریم

دسته بندی ها : فضای مجازی 20 آبان 1394 مدیر سایبرلا 983 بازدید

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه صادرات دارو به روسیه را شاهد بودیم، گفت: میزان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کشورمان با فارغ‌التحصیلان این رشته در آمریکا برابری می‌کند.

فارس: سورنا ستاری در همایش و نمایشگاه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: ایران جزء 5 کشور دنیا در حوزه نیروی انسانی است؛ چراکه دارای 32 میلیون جوان 20 تا 30 سال بوده و 4.5 دانشجو دارد.

وی با اشاره به اینکه 36 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مربوط به رشته‌های مهندسی هستند، افزود: ایران معادل آمریکا و بعد از هند، چین و روسیه فارغ‌التحصیل مهندسی دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید به این جوانان اهمیت داد و برای آنها ارزش قائل شد، گفت: بزرگ‌ترین دستاورد ما طی دو سال گذشته، توجه به این حوزه بوده است.

ستاری با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید سهم از فروش محصولات داشته باشند، گفت: دانشگاه نباید متکی به بودجه دولتی باشد، این موضوع یک اصل است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: به دنبال نگرش جدید به نیروی انسانی هستیم، آینده پزشکی در رشته‌هایی هم‌چون ژنتیک و طب بازساختی است، لذا باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم. همچنین پیگیر افزایش بودجه در این زمینه‌ها هستیم.

ستاری با تأکید بر اینکه سال‌ها در حوزه تجاری‌سازی پول ریختیم، تصریح کرد: تجاری‌سازی با پول دولت، شکل نمی‌گیرد؛ چراکه با رانت درست شده و قابلیت رقابت ندارد، همچنین سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی خاص مغفول مانده است که این موضوع مورد توجه بیش‌تر قرا گیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، ادامه داد: ماهیت اقدامات در حوزه مرز دانشی و تجاری‌سازی، اقتصاد دانش‌بنیان است که متکی بر جوان و طرح‌های نوآوری است، همچنین یکی از پایه‌های جدی این ماهیت، رقابت نیروی انسانی محسوب می‌شود.

ستاری گفت: آینده صنعت، در سیمان و فولاد نیست و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را باید در شرکت‌هایی هم‌چون شرکت‌های بیوتکنولوژی مشغول به کار کنیم. تیپ دانشجو عوض شده و با به‌کارگیری در صنعت سیمان و فولاد، به آینده موفقی دست نمی‌یابیم.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری صادرات داور به روسیه انجام گرفته است، افزود: تا پایان سال این میزان صادرات به بیش از 100 میلیون دلار می‌رسد، این درحالی بوده که کل وزن این صادرات 100 کیلوگرم نیست.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، با اشاره به اینکه جلوگیری از خام‌فروشی نفت و زعفران با دانش انجام می‌شود، اظهار داشت: خوشحالم چنین همایش‌هایی مانند برنامه امروز برگزار می‌شود. وظیفه ما هماهنگی بین دستگاه‌ها بوده و درحال حاضر در حوزه مربوط به شرکت‌ها قانون به‌طور کامل پیاده می‌شود. در زمینه معافیت مالیاتی و گمرکی نیز مشکلی وجود ندارد.

ستاری بیان کرد: در حال حاضر ایجاد اکوسیستمی که بتوان در آن کارآفرینی و فعالیت دانش‌بنیان کرد، اهمیت دارد. در گذشته به پول نفت عادت کرده‌ایم. امسال خوشبختانه کم‌تر از 18 درصد بودجه دولت متکی به نفت خام است و زمانی که این میزان به صفر برسد، باید در کشور جشن بگیریم.

وی عنوان کرد: امسال بدترین سال از نظر بودجه‌ای برای دولت بود، ولی با این وجود با درایت این مسئله حل می‌شود. دولت باید دانش‌بنیان باشد و این مسئله را دنبال می‌کند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، خاطرنشان کرد: تا دیروز برخی فکر می‌کردند نیروی انسانی خطر است، ولی اگر توجه کنیم که این نیروها خود قرار است کارآفرینی کنند و با فعالیت‌های دانش‌بنیان خودشان فعالیت داشته باشند، دیگر این افکار را نخواهیم داشت.

 

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 × سه =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!