0

تپسی با اتکا به رای شورای رقابت از اسنپ شکایت می‌کند+تکذیب اسنپ

دسته بندی ها : حقوق رقابت, کسب و کارهای اینترنتی 21 فروردین 1402 کارشناس سایبرلا 228 بازدید
حقوق رقابت - سایبرلا

طبق اعلام شورای رقابت، اسنپ با خرید هزار سیم‌کارت و پیشنهاد به رانندگان تپسی، مرتکب رویه ضدرقابتی علیه رقیب خود شده است. حال تپسی می‌خواهد علیه اسنپ در دستگاه قضایی شکایت کند تا جریمه وارده مشخص شود.

شورای رقابت با انتشار اطلاعیه‌ای خبر از نتیجه یک دعوای حقوقی میان اسنپ و تپسی و محکوم شدن اسنپ به جرم ارتکاب رویه ضد رقابتی و همچنین پرداخت جریمه منتشر کرد.

تپسی قرار است این موضوع را از طریق دستگاه قضایی نیز پیگیری کند. نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی در این رابطه می‌گوید: «شورای رقابت رویه ضدرقابتی را مشخص کرده و به استناد این رای ما در دادگاه عمومی طرح شکایت می‌کنیم و آنجا دادگاه میزان خسارت را مشخص می‌کند. شورای رقابت ممکن است برای اسنپ جریمه تعیین کند و این جریمه به نفع دولت است.»

ماجرا از این قرار بوده که اسنپ با خرید ۱۰۰۰ سیم‌کارت، ثبت‌نام در تپسی و دسترسی به شماره رانندگان تپسی، به دنبال جذب آنها بوده است.

شورای رقابت همچنین به استرداد اضافه درآمد اسنپ از طریق مراجع قضایی ذی‌صلاح رأی داده است.

نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی در ارتباط با این پرونده توضیح می‌دهد: «آذر و دی ۹۸ این اتفاق افتاده است. طرح شکایت سال ۹۹ و جلسه رسیدگی به این شکایت در شورای رقابت ۲۰ اسفند سال ۱۴۰۱ برگزار شده است. در آذر و دی ۹۸ حدود هزار سیم‌کارت ایرانسل به عنوان مسافر در تپسی حساب کاربری ساختند و درخواست سفر ثبت می‌کردند. آنها بعد از اینکه راننده سفر را قبول می‌کرده، به شماره راننده دسترسی پیدا می‌کردند و بعد سفر را لغو می‌کردند. این موضوع را با توجه به رشد نرخ لغو سفرها در این دو ماه علت را بررسی کردیم و به این هزار سیم‌کارت رسیدیم.»

انصاری ادامه می‌دهد: «این هزار سیم‌کارت الگوی خاصی در شماره‌ها داشتند و پشت سر هم بودند. بر این اساس مشخص بود که با هم در ارتباطند. از طرفی الگوی رفتاری مشابهی نیز داشتند. همه درخواست سفرها در روز کاری و ساعات کاری ارسال می‌‌شد. این سیم‌کارت‌ها حتی یک سفر موفق نداشتند. همگی بعد از اینکه راننده قبول می‌کرد سفر را لغو می‌کردند. بنابراین برای ما واضح شد که این عمل، سازمان‌یافته و هدفمند است. تبعا به اسنپ مشکوک شدیم و به همین جهت هم در دادسرای جرائم رایانه ای و هم در شورای رقابت طرح شکایت کردیم که رای اخیر شورای رقابت در همین راستا صادر شد و مشخص شد سیم‌کارت‌ها به نام شرکت ایده گزین ارتباطات روماک هستند.»

انصاری در پاسخ به این سوال که رانندگان تپسی به چه شکل ترغیب به همکاری با اسنپ می‌شدند نیز می‌گوید: «با رانند‌ه‌ها تماس گرفته بودند و آنها را به فعالیت در اسنپ تشویق کرده بودند. به هر حال اثر این اقدام در سفرهای ما مشخص بود. با دیتا اثر سو این اقدام اسنپ برای شورای رقابت احراز شد و نشان دادیم اسنپ از این اطلاعات به نفع خود و به ضرر ما استفاده کرده است.»

اسنپ اعلام کرد: رأی شورای رقابت به طور رسمی به اسنپ ابلاغ نشده است با این وجود این شرکت حق اعتراض به رای را برای خود محفوظتاکسی اینترنتی, تاکسی آنلاین می‌داند. اسنپ در بیانیه ای که صادر کرده‌‌ اعلام کرده است: این پرونده در سال ۹۸ مطرح شد و اسنپ نیز دفاعیات خود را ارائه کرد. هرچند تا این لحظه، رأی شورای رقابت به‌طور رسمی به اسنپ ابلاغ نشده، اما امروز و بعد از گذشت بیش از ۳ سال، خبر نتیجه آن در رسانه‌ها منعکس شده است. در صورتی که حکم رسانه‌ای شده صحت داشته باشد، ضمن احترام به رأی شورای رقابت، اسنپ حق اعتراض را برای خود محفوظ می‌داند و این شرکت همچنان به شفافیت و عملکرد استاندارد مطابق با قوانین، در راستای حفظ فضای سالم رقابتی در بازار تاکسی های اینترنتی متعهد است.

همانطور که اسنپ در دفاعیات خود در شورای رقابت تاکید کرده‌ هیچ‌گونه اقدام ضد‌رقابتی و خلاف مقرراتی انجام نداده است و با توجه به اینکه سیم‌کارت‌ها به‌صورت رسمی به نام شرکت اسنپ ثبت شده‌اند، اتهام استفاده از این روش برای جذب کاربر راننده به‌صورت مخفیانه کاملا نادرست است. اسنپ از سیم‌کارت‌های خریداری شده برای انجام تحقیقات بازار (رصد سرویس‌های داخلی شرکت و همچنین سایر شرکت‌ها) جهت تدوین طرح‌های تشویقی، بهبود زمان پذیرش درخواست‌ها، بهبود نرخ پذیرش درخواست‌ها و موارد مشابه استفاده می‌کند که به صورت مرسوم برای تحقیقات بازار توسط شرکت‌ها به کار گرفته می‌شود.

همچنین باید در نظر گرفت که کاربران راننده، استخدام رسمی هیچ کدام از تاکسی‌های اینترنتی نیستند و برای فعالیت در ناوگان هر کدام از شرکت‌ها یا حتی فعالیت همزمان در آن‌ها حق انتخاب دارند. با توجه به اینکه اسنپ ۹۰درصد سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی را به خود اختصاص داده، تقریبا تمامی رانندگان تاکسی اینترنتی عضو ناوگان اسنپ هستند و بنابراین ادعای تلاش برای جذب رانندگان رقیب نمی‌تواند صحت داشته باشد.

این نکته نیز قابل‌ذکر است که حفظ فضای سالم رقابتی نیازمند شفافیت و عملکرد مطابق با استانداردها و قوانین از جانب تمامی رقبا در یک بازار است، طی هشت سال گذشته‌ از زمان شروع فعالیت اسنپ و شکل‌گیری بازار تاکسی اینترنتی در ایران اقدامات خلاف قانون و غیرمنصفانه و غیررقابتی متعددی توسط رقبا انجام شده است.

برخلاف ادعای رقبا، اظهارات برخی از کاربران راننده به‌صراحت نشان می‌دهد که بازاریابان میدانی برخی شرکت‌ها بارها اقدام به تطمیع رانندگان اسنپ کرده‌اند. مستندات این موضوع نیز به دادستانی کل کشور، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، معاونت علمی ریاست جمهوری و شورای عالی فضای مجازی ارسال شده است.

منبع: پیوست

وکیل تخصصی کسب و کارهای اینترنتی | اینجا کلیک کنید

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار − یک =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!