0

ایرانسل خواستار آزادسازی باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ شد

دکل مخابراتی, باند فرکانسی ارتباطات

ایرانسل با صدور اطلاعیه‌ایی اعلام کرد در صورت تخصیص فرکانس به این اپراتور سراسری تلفن همراه، نتایج توسعه شبکه تلفن همراه طی سه هفته برای تمامی مردم ملموس خواهد شد.

 استقبال ایرانسل از آزادسازی باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ در اختیار صداوسیما که چندی پپیش وزیر ارتباطات فقدان آن را باعث پایین بودن کیفیت اینترنت موبایل اعلام کرده بود، عملا الزام آزادسازی باند فرکانسی مورد نیاز اپراتورهای تلفن همراه برای توسعه شبکه دیتای کشور را وارد فاز جدیدی کرده است.

محمد جواد جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته پیش در لایو اینستاگرام خود با تاکید بر اهمیت آزادسازی باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ برای توسعه شبکه دیتای تلفن همراه ایران به طنز گفته بود که آزادسازی این باند از آزادسازی خرمشهر سخت تر نیست.

این درحالی که در یک گزارش ویدیویی درباره عواقب آزادسازی این باند فرکانس که اکنون جز داراییٔٔ‌های صداوسیما به شمار می‌رود، ساخته شده ادعا می‌شود که درصورت تصویب این موضوع در ستاد مبارزه با کرونا، عملا باید با پخش اچ دی برنامه عصرجدید، فوتبال و مستند و … خداحافظی کرد.

پس از درخواست و تاکید وزیر ارتباطات بر آزادسازی این باندهای فرکانسی در لایو اینستاگرام خود، علی ربیعی سخنگوی دولت هم وارد این مناقشه چند ساله وزارت ارتباطات و صداوسیما در مورد باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ شد و اعلام کرد که در جلسه آینده ستاد مبارزه با کرونا در مورد آزادسازی فرکانس‌های صدا‌وسیما صحبت خواهیم شد.

استفاده از باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ برای توسعه شبکه تلفن همراه در نسل‌های ۴ و ۵ تلفن همراه از سال‌ها پیش در اکثر کشورها مورد استفاده قرار گرفته است، چنانکه طبق گزارش‌های بین‌اللملی استفاده از این باندهای فرکانسی از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است و حتی کشورهایی همچون بوتان و مالدیو و فیلپین نیز از سال ۲۰۱۵ از این باند فرکانسی برای توسعه سریع شبکه تلفن همراه خود بهره برده اند.

شیوع کرونا نه تنها استفاده از اینترنت را در ایران به طرز بی سابقه ایی افزایش داد و باعث کاهش کیفیت و سرعت در شبکه دیتای همراه و ثابت کشور شد که حتی در کشورهای توسعه یافته نیز استفاده روزافزون اینترنت شبکه دیتای دنیا را با چالش جدی روبرو کرده است.

این درحالی است که کاهش کیفیت اینترنت موبایل در پی تقاضای زیاد و خارج از توان شبکه موبایل و ناتوانی و توسعه ناکافی اینترنت ثابت در سراسر کشور لزوم آزادسازی باند فرکانسی در اختیار صداو سیما برای جلوگیری شیوع کرونا و خانه نشینی شهروندان و انجام کارها در خانه دو چندان کرده است.

ایرانسل در اطلاعیه خود اعلام کرده است که شبکه تلفن همراه این اپراتور ، حتی قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور نیز، در تنگنای شدید فرکانسی قرار داشت تا آنجا که مجبور به استقراض فرکانس از دیگر بازیگران حوزه شده است. پس از شیوع ویروس کرونا در ایران و ماندن بسیاری از مردم در خانه، میزان دیتای مصرفی مشترکان نیز به دلیل دورکاری، آموزش از راه دور، رشد چشمگیر نیاز به سرگرمی و… به شدت افزایش یافته و کمبود فرکانس تبدیل به معضلی جدی شده است.

پیش از این لطف الله سیاهکلی معاون سابق صداوسیما نیز گفته بود، متولی باند‌های فرکانسی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است اما صاحب باندهای فرکانسی ۶۰۰تا ۸۰۰ صداوسیما است و برخلاف ادعای وزارت ارتباطات مبنی بر خالی بودن این باند‌های فرکانسی که در اختیار صداوسیما است و این باندهای فرکانسی توسط این سازمان در حال استفاده است. به گفته او مدیریت باندهای فرکانسی مورد بحث هزینه دارد و اگر قرار باشد آزادسازی در مورد این باند‌های فرکانسی صورت بگیرد باید از محل درآمد حاصل از این آزادسازی به کسانی که مدیریت این فرکانس را انجام داده‌اند سهمی توزیع شود.

ایرانسل در اطلاعیه خود اعلام کرده است، تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقق وعده چندین ساله تخصیص فرکانس‌ باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ به اپراتورهای تلفن همراه مشابه اکثر کشورهای پیشرفته، در صورت تحقق، می‌تواند معضل ظرفیت، پوشش و سرعت شبکه را در ایام کرونایی کشور، در مدت زمان حداکثر سه هفته از زمان تحویل فرکانس، با استفاده از ظرفیت خالی تجهیزات موجود شبکه و نیز موجودی انبار حل کند و توسعه مناسبی در دسترسی به شبکه ایجاد کند.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یازده + شش =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!