شرایط خاتمه قرارداد کار

دسته بندی ها : اصول قرارداد, فضای مجازی, قرارداد کار 13 تیر 1395 مدیر سایبرلا 521 بازدید

براساس ماده 21 قانون کار، قرارداد کار به یکی از طرق زیر پایان می‌پذیرد: 1- فوت کارگر. 2- بازنشستگی کارگر. 3- از کارافتادگی کلی کارگر. 4- انقضای مدت در قراردادهای کار با مدت موقت و عدم تجدید آن. 5- پایان کار در قراردادهایی که مربوط به کار معین است. 6- استعفای کارگر. 7- فسخ قرارداد. 8- کاهش تولید و تغییرات ساختاری به دلیل شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی.

جوان‌آنلاین: طبق تبصره این ماده، کارگری که استعفا می‌کند، موظف است یک ماه به کار خود ادامه و استعفای خود را کتباً به کارفرما اطلاع دهد و در صورتی که حداکثر ظرف مدت 15 روز انصراف خود را کتباً به کارفرما اعلام کند، استعفای او منتفی تلقی می‌شود و کارگر موظف است رونوشت استعفا و انصراف از آن را به شورای اسلامی کارگاه و یا انجمن صنفی و یا نماینده کارگران تحویل دهد.

براساس ماده 24 این قانون، در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر به کار اشتغال داشته است، برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب براساس آخرین حقوق، مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت کند.