0

دکتر نجادعلی الماسی

دسته بندی ها : شخصیت های حقوقی 4 آبان 1395 مدیر سایبرلا 883 بازدید

دکتر نجادعلی الماسی، از مفاخر علم حقوق بین الملل خصوصی ایران، متولد ۱۳۲۰ در شهر کرمانشاه است. ایشان پس از اخذ مدرک دیپلم وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و سپس برای تحصیلات تکمیلی به پاریس رفت. و پس از اتمام تحصیلات در مقطع دکتری حقوق به ایران بازگشت و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران گردید.

کتاب های “تعارض قوانین” و ”حقوق بین الملل خصوصی” ایشان همکنون به عنوان منابع رشته حقوق بین الملل در دانشگاه ها تدریس می گردد.

دکتر نجادعلی الماسی

دکتر صفایی از چهره های ماندگار علم حقوق کشور در باره ایشان می فرماید: “راجع به دکتر الماسی نیاز نمی بینم که زیاد صحبت شود، ایشان را از ۴۰ سال پیش می شناسم، از موقعی که ایشان وارد دانشکده شدند بنده با اشان آشنایی پیدا کردم و خدمت ایشان ارادت پیدا کردم، ارتباط خاصی هم بین ما و ایشان بود. بنده قبل از این بین الملل خصوصی درس می گفتم و داستانی دارد، موقعی که از فرانسه برگشتم، البته خیلی به حقوق بین الملل خصوصی علاقه نداشتم، درسی داشتم با باتی پل، کتاب بزرگ باتی پل را به اضافه درسی که با ایشان داشتم، خیلی زحمت کشیدم و درنهایت نمره خوبی هم نگرفتم، عصبانی شدم و کتابهایم را فروختم، گفتم این رشته را نمی خواهم و دنبال حقوق بین الملل خصوصی نمی روم، البته یک علت هم این بود که منابع این درس به اندازه کافی در ایران نبود و دانشجویان در این زمینه خیلی قوی نبودند و مبانی محکمی در زمینه حقوق بین الملل خصوصی نداشتند. از فرانسه که برگشتیم، استاد این درس دکتر محمد نصیری، که خداوند رحمتش کند – به نظر اولین استاد حقوق بین الملل خصوصی  دکتر معظمی بوده است اما زمانی که ما آمدیم ایشان استاد بنده بودند – کتابی داشتند که درباره تابعیت وضع بیگانگان بود و جزوه ای هم درتعارض قوانین داشتند، جزوه در آن موقع چاپ نشده بود اما بعدا این جزوه همراه کتاب در یک جلد چاپ شده که از کتب ارزشمند حقوق بین الملل خصوصی است. در آن زمان جزوه ای که کامل هم نبود داشتند و ما از تعارض قوانین که مهمترین بخش حقوق بین الملل خصوصی است نداشتیم، وقتی برگشتم، به بنده گفتند حقوق بین الملل خصوصی درس بده، بنده گفتم کتابهایم را در این زمینه فروخته ام، من به این رشته علاقه ندارم و گفتند استاد وقت ندارندو در آن موقع وزیر بودند و بنده مجبور شدم حقوق بین الملل خصوصی درس بدهم. یک مقدار کتاب از کتابخانه به امانت گرفتیم و یک مقدار کتاب هم خریدیم، به هر حال به قول معروف زحمت کشیدیم و مطالعه کردیم، پاره ای مقالات هم داشتیم که در یکی از مجموعه مقالات تحت عنوان مباحثی از حقوق بین الملل خصوصی چاپ شد. مجدد دکتر الماسی تشریف آوردند، بعد از ایشان یا قبل از ایشان آقای دکتر مرتضی نصیری تشریف آوردند، که دیگر نیاز به تدریس حقوق بین الملل خصوصی رفع شد و ما هم دیگر به رشته های دیگر پرداختیم یا به قول معروف: «ما را از مدارس بیرون میروم»، شد”

پی نوشت: گزارش مراسم بزرگداشت استاد دکتر نجادعلی الماسی

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    بیست − 9 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!