0

خرید اینترنتی خودرو و سامانه امتا

دسته بندی ها : کسب و کار 24 فروردین 1399 کارشناس سایبرلا 512 بازدید
احراز هویت کاربران فضای مجازی - سایبرلا

از زمانی که بحث تجارت الکترونیک در دنیا فراگیر شد و رغبت به این نوع خرید و فروش افزایش یافت، بحث اعتماد و اطمینان به این نوع تجارت چه برای مشتریان و چه برای کسب و کارها، همیشه چالشی مهم و تامل برانگیز بوده است. در این راستا همه کشورها تلاش می کنند تا با ایجاد سیاست ها و چارچوب هایی خاص، بتوانند این دغدغه ها را کاهش دهند.

در کشور ما مدتی است سامانه امتا برای احراز هویت افراد در خریدهای اینترنتی راه اندازی شده است.

سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (اِمتا)، با درخواست کاربران و احراز اطلاعات هویتی، مکانی، تماسی، اعتباری و غیره آنها از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی حاکمیتی به صورت آنلاین و اختصاص حساب کاربری یکتا، امکان ورود آنها به وب‌سایت‌ کسب‌وکارها را از طریق افزونه این سامانه نیز فراهم آورده است.

سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (اِمتا)، با هدف رفع نیاز کسب و کارهای الکترونیکی در خصوص شناسایی و احراز مشتریان خود (KYC) و همچنین تسهیل فرآیند تعامل مشتریان با کسب و کارها در بستری امن طراحی و پیاده سازی شده است. خاستگاه اصلی این سامانه، نیازی بود که کسب و کارهای الکترونیکی در این زمینه داشتند.

در این سامانه، کسب و کارها بر اساس نوع کالا و خدماتی که ارائه می دهند سطوح دسترسی خود به اطلاعات مشتریان را اعلام و در صورت تأیید توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در فهرست دسترسی های اطلاعاتی مجاز آنان قرار می گیرد. اطلاعات مربوط به صلاحیت صنفی، اطلاعات مربوط به اعتبار مالی، سوابق فعالیت و غیره نیز از این دست اطلاعات می ‌باشد.

از مشخصه‌های اصلی این سامانه بهره‌گیری از امضای الکترونیکی موبایلی است که موجب افزایش ضریب امنیت احراز این سامانه گردیده است.

با استفاده از این سامانه، دیگر لازم نیست مشتریان در وب‌سایت‌های کسب‌وکارهای گوناگون ثبت نام کنند و نام کاربری  و رمز عبورهای متعدد را به خاطر بسپارند و اجازه سطح دسترسی کسب‌وکارها به اطلاعات شخصی‌ شان را نیز خود مدیریت می‌کنند.

کسب‌وکارهای الکترونیکی نیز با استفاده از این سامانه، می‌توانند مشتریان خود را احراز نمایند و با مشکلات و محدودیت‌های مربوط به آن مواجه نگردند. همچنین بکارگیری این سامانه هزینه‌های مدیریت حساب مشتریان آنها را نیز به شدت کاهش خواهد داد.

کسب و کارها همچنین بسته به نوع کالا و خدمتی که ارائه می دهند و همچنین بر اساس حجم فعالیتی که دارند نیازمند احراز مشتریان در سطوح مختلف هستند که در بستر این سامانه مدل ‌های ورود مختلف از جمله رمز ایستا، OTP،‌ پیامک ارزش افزوده و امضای الکترونیکی تعریف و پیاده سازی شده است.

خرید اینترنتی در ایران خودرو و سامانه امتا

اخیرا اطلاعیه ای در شرکت ایران خودرو منتشر شده است که در آن شرکت ایران خودرو در راستای بهبود فرآیند تعریف کد کاربری در سایت فروش اینترنتی و به منظور جلوگیری از مشکلات ثبت اطلاعات شخصی مغایر،از روز چهارشنبه مورخ ۹۹/۰۱/۲۷ ،سامانه امتا (مربوط به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت)، احراز اطلاعات فردی متقاضیان را به صورت بر خط در سایت فروش اینترنتی انجام خواهد داد.

منبع: ایران هشدار

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 + 15 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!