0

نخستین نشست حقوق اموال تاریخی فرهنگی در موزه دفاع مقدس برگزارشد

دسته بندی ها : حقوق سنتی 15 اردیبهشت 1395 مدیر سایبرلا 344 بازدید

نخستین نشست موسسه ایکوم با عنوان حقوق اموال تاریخی و فرهنگی امروز (چهارشنبه) در تالار هویزه باغ موزه دفاع مقدس برگزارشد.

به گزارش ایرنا ازروابط عمومی باغ موزه دفاع مقدس،‌معاون برنامه ریزی و توسعه دراین نشست اظهارکرد: مردم دیگر برای دیدن سلاح وادوات واشیا به موزه های جنگ نمی روند بلکه به دنبال بینش و اندیشه ای هستند که درآن سلاح ها و ادوات را به کاررفته است؛ موزه هایی که از وضعیت تجسمی و نمایشی به سمت مفهومی شدن رفته و موزه ما یکی از همین موزه های مفهومی است.

قاسم خانی افزود: موزه دفاع مقدس با دو رویکرد ارتقاء سطح اگاهی و ایجاد حس حضور با مخاطبین مواجه است که این موضوع بالا رفتن آگاهی راویان و راهنمایان موزه به عهده دارند و برای ایجاد حس حضور اقدام به ساخت اتاق بمباران، سنگرهای سرد و گرم، ویرانه های خرمشهر و موارد دیگر کرده ایم.

وی ازشرکت کنندگان دعوت کرد تا ضمن دیدار از تالارهای موزه دفاع مقدس، نظرات صائب و موثر خود را برای ارتقا کاربری موزه در اختیارمسئولان قراردهند.

درادامه سیداحمدمحیط طباطبایی رییس موسسه ایکوم ایران به توضیحاتی پیرامون نشست حقوق اموال تاریخی و فرهنگی پرداخت وگفت: حقوق مالکیت های معنوی سالهاست که مورد بحث فقها و حقوقدانان است که این نشست می تواند از دریچه میراث فرهنگی به آن بپردازد.

طباطبایی افزود: مساله حقوق اموال فرهنگی با ویژگی های اخلاقی و فرهنگی مردم ما در طول سال ها حتی بدون داشتن قوانین مودون در این حوزه باعث شده است که مردم خود حافظان میراث فرهنگی باشند.

درادامه این نشست همچنین رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به این مطلب که ما دربحث حفاظت محورهای مختلفی ازجمله حفاظت فیزیکی، الکترونیکی و فنی داریم، گفت: هیچ کدام از این محورها به اندازه حفاظت حقوقی دامنه دار و مهم نیستند.

سیدمحمد بهشتی افزود: کشور ما با توجه به قانون 1309 شمسی از جمله کشورهایی است که دارای سابقه ای طولانی در ایجاد وضعیت حقوقی است.

وی گفت: گرچه قانون 1309 که درجهت حفظ اموال تاریخی نوشته شده است حتی درجهان جزو اولین هاست و هنوز قوانین ما مبتنی برآن است اما ما درمسائل حقوقی عرصه های فتح نشده ای داشتیم که بعد از انقلاب اسلامی گشایش یافتند لذا ما اکنون در زمینه قانون خلا چندانی نداریم بلکه تنها ساز و کارهای اجرایی است که مشکلاتی دارند.

درنشست حقوق اموال تاریخی، فرهنگی خانم لاروش مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو درتهران، محسن محبی رییس مرکزخدمات حقوقی بین المللی ریاست جمهوری، مارک آندره رنولد رییس کرسی یونسکو و مدیرگروه حقوق هنر دانشگاه ژنو، ژانت بلیک عضو هیات علمی و رییس گروه اخلاق زیستی کرسی حقوق بشردانشگاه شهید بهشتی، علیرضا ظاهری عضوهیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد تهران مرکز، الکساندر ککی عضوهیات علمی و پژوهشگر حقوق میراث فرهنگی دانشگاه ژنو، حسن فرطوس پژوهشگر دوره دکترای حقوق بین الملل دانشگاه ژنو و یانیو بنهاموعضوهیات علمی و پژوهشگر حقوق میراث فرهنگی دانشگاه ژنو، سخنرانان مراسم بودند.

موزه دفاع مقدس نیزبه عنوان عضو ثابت موسسه جهانی ایکوم درآمده است.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × 2 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!