0

باید با فرهنگسازی زمینه گسترش فضای مجازی را ایجاد کنیم

دسته بندی ها : فضای مجازی 30 آذر 1395 مدیر سایبرلا 354 بازدید
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما نمی توانیم به جای مردم تصمیم بگیریم، تنها باید با فرهنگ‌سازی متناسب با آگاهی ایجاد شده زمینه گسترش فضای مجازی را ایجاد کند.

مهر: محمود واعظی که عصر امروز در بین نمایندگان منتخب جوانان در سراسر کشور حضور داشت، در پاسخ به سوالات ۱۰ نماینده حاضر در این همایش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری هم اندیشی جوانان با دولتمردان دولت تدبیر و امید اظهار داشت: جوانان نیروهای اصلی هر کشور هستند که اگر روی آن ها به خوبی سرمایه گذاری شود، کشور نیز به پیشرفت در همه بخش ها خواهد رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه دکتر سلطانی فر، وزیر جدید ورزش و جوانان نگاه ویژه ای به حوزه جوانان دارد، افزود: باید بدانیم ورزش بخشی از نیاز جوان است و اگر به جوانان به خوبی پرداخته شود نه تنها ورزش که بسیاری دیگر از نیازهایشان تامین خواهد شد.

وزیر ارتباطات در ادامه به سوالات جوانان پاسخ داد و افزود: در خصوص تمهیدات پیش بینی شده برای استفاده آزاد از فضای مجازی عنوان داشت: در این خصوص همواره دونگاه وجود داشته است. یک نگاه مبتنی بر تهدید است و یک نگاه نیز مبنای فرصت سازی برای رونق بخشی در همه عرصه ها دارد.

وی توضیح داد: برخی بر این باورند که گسترش فضای مجازی راهی برای پیشرفت و دستیابی به موفقیت است و در مقابل عده ای دیگر اعتقاد دارند استفاده از فضای مجازی می تواند زمینه ایجاد بزرگترین آسیب ها باشد.

واعظی با بیان اینکه این نگاه ها نه تنها در میان دولتمردان بلکه در بین عامه مردم نیز وجود دارد، گفت: ما تلاش کردیم به هر دوتفکر احترام بگذاریم چرا که معتقدیم اینترنت همانطور که بستری برای رشد است، می تواند بستری برای آسیبهای اجتماعی باشد. بنابراین برنامه ما در این خصوص فرهنگ سازی است. ما نمی توانیم به جای مردم تصمیم بگیریم، تنها باید با فرهنگ‌سازی متناسب با آگاهی ایجاد شده زمینه گسترش فضای مجازی را ایجاد کند.

وی تاکید کرد که برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای استفاده از فرصتهای مثبت اینترنت و پیشگیری از تهدیداتی است که مورد اجماع بیشتر کشور است: به عنوان مثال چه کسی می تواند منکر مضرات سایت های غیر اخلاقی باشد و با فیلترینگ آن مخالفت کند؟

وزیر ارتباطات در خصوص هزینه های اینترنت نیز عنوان کرد: سعی کرده ایم با ایجاد بسته های اینترنتی متنوع و دارای شرایط ویژه استفاده از اینترنت را برای مردم راحت تر کنیم. با این حال هدف ما رشد اقتصادی مردم است و وظیفه اصلی دولت رونق کسب و کار با اولویت اشتغال برای جوانان و کاهش شکاف های اقتصادی است. ما سعی داریم به جای رایگان کردن اینترنت با ایجاد رونق اقتصادی، شرایط زندگی مردم بهبود یابد.‌

وی در خصوص ایجاد امنیت ملی در شبکه های اجتماعی، از راه اندازی شبکه داخلی سخن گفت و افزود: سعی کرده ایم یک شبکه داخلی در خدمت مردم قرار گیرد و مردم ازمحتوای این شبکه که تولید داخل است، استفاده کنند. البته این به این معنا نیست که محدودیتی در استفاده از شبکه های خارجی باشد بلکه اطلاعات بهتری در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

علاقمند نیستیم مردم از فیلترشکن استفاده کنند

واعظی همچنین در خصوص فیلترینگ گفت: ما علاقمند نیستیم، مردم از فیلتر شکن استفاده کنند ما به دنبال آزادی دسترسی به اطلاعات هستیم با این حال مکانیزم های پیچیده ای در این مسیر وجود دارد که از دولتهای پیشین به دلیل ایجاد محدودیت ها در دسترسی اطلاعات به وجود آمده است که بازگردانی دسترسی در این خصوص زمان براست .

وزیر ارتباطات همچنین با مورد توجه قرار دادن کسب و کار اینترنتی از این نوع کارآفرینی استقبال کرد و افزود: از نوع قانونی و مشروع این نوع کار اقتصادی حمایت می کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان کردستان افزود: طرح تکاپو را با رویکرد تخصص گرایی در این استان انجام شده است که تاکید آن استفاده از نیروهای متخصص فارغ از نگاه جنسیتی و قومی است . تلاش کرده ایم از توانایی زنان نیز در این طرح به خوبی استفاده کنیم به طوری که یکی از مدیران ICT را از بانوان انتخاب کرده ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری در مورد هزینه های مربوط به اینترنت نیز گفت : در این خصوص اینترنت ارزان را در اختیار همه شرکتهای مرتبط گذاشته ایم، ضمن اینکه تلاش کردیم از امکانات سرورهای داخلی استفاده کنیم و هدفمان نیز تشویق صاحبان سرورهای داخلی است.

وی با مورد توجه قرار دادن امکانات بخش خصوصی اظهار داشت: بنای جذب به عدم تصدی گری دولت است مگر در بخشهایی که برای بخش خصوصی درآمدزا نیست یا اموری که امکان انجامش برای بخش خصوصی فراهم نیست.

واعظی همچنین در خصوص پارک ای تی نیز گفت: در استانها نیز در تلاش هستیم با مدیریت دانشگاهها این پارک را راه اندازی کنیم. در بخش ICT بیشتر در پی توسعه و توانمند سازی همه بخش ها هستیم.

درآمدهای آی تی به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می رسد

وی اضافه کرد: اگر به دنبال سلامت تجارت، آموزش کشاورزی و دیگر بخشها هستیم، بی تردید بدون ICT امکان پذیر نیست.

وزیر ارتباطات در ادامه سخنانش به درآمدهای آی تی اشاره کرد و گفت: در اوایل سال ۹۲ درآمد بخش آی تی ۱۹ هزار میلیارد بوده که هم اکنون این رقم به ۴۰ هزارمیلیارد رسیده و بنا بر این است در پایان برنامه ششم به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

جوانان از وزیر ارتباطات چه پرسیدند؟

محمود واعظی در ادامه جلسه به عنوان نخستین وزیر پاسخگو در نشست هم اندیشی جوانان با دولت به سوالات ۱۰ نفر از نمایندگان جوانان حاضر در این نشست پاسخ گفت.

احسان قائم مقامی، استاد بزرگ شطرنج ایران به عنوان نخستین پرسشگر از برنامه ها و تمهیدات پیش بینی شده در خصوص تسهیل استفاده از فضای مجازی و رفع محدودیت های موجود سخن گفت و وجود این محدودیت ها را مانعی در مسیر پیشرفت جوانان دانست.

در ادامه ثنا خواجه فینی، از استان هرمزگان موضوع گرانی هزینه های اینترنت و مشکلات ناشی از فیلترینگ را مطرح کرد.

همچنین نیما کشوری، نماینده سوم جوانان نیز ضمن قدردانی از مقاومت وزیر ارتباطات در مقابل مخالفان فضای مجازی، در خصوص نحوه ایجاد امنیت در فضای مجازی با توجه به گستردگی آن سوال کرد.

برزگر نماینده جوانان استان فارس به آسیبهای ناشی از فضای مجازی اشاره کرد و همچنین درخصوص درآمدهای حاصل از فضای مجازی، خواستار تخصیص بخشی از این درآمدها به حوزه جوانان شد.

نبوی از سمنان نیز در خصوص کسب و کارهای اینترنتی و مشکلات ناشی از پایین بودن سرعت اینترنت در این زمینه نکاتی را بیان کرد.

زارعی از استان کردستان نیز از ظرفیتهای این استان در حوزه ارتباطات فناوری و اطلاعات سخن گفت و خواستار ایجاد زیر ساختهای لازم در این استان شد.

او در ادامه افزایش پهنای باند و دسترسی به اینترنت در روستاها و مناطق دور افتاده را مورد تاکید قرار داد.

امین محمدی، نماینده جوان استان مرکزی نیز از امنیت سرورهای داخلی در جهت حفظ سرمایه های ملی سخن گفت و افزود: متاسفانه بسیاری از سرورها خدماتشان از سرورهای خارجی تامین شده و همچنین بسیاری از شبکه های مجازی متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی نیست.

افضلان نماینده جوان استان خوزستان، در خصوص رویکرد دولت در حوزه فضای مجازی گفت: در دولت های پیشین در خصوص پارک آی تی سخن به میان آمده بود که بی نتیجه باقی ماند.

او سوال کرد: دولت دراین خصوص چه تدبیری اندیشیده است و همچنین برنامه دولت برای فرهنگ سازی در فضای مجازی چیست؟

حسین شاهوردی از استان ایلام نیز از پایین بودن پهنای باند و پایین بودن سرعت اینترنت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه قانون و چهارچوب روشن در حوزه ارتباطات وجود ندارد و باید در این خصوص اقدام مناسب صورت بگیرد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    7 − 1 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!