0

جلوگیری از آلوده شدن دستگاه های الکترونیکی به باج افزار

دسته بندی ها : بدافزار امنیتی 11 خرداد 1396 مدیر سایبرلا 359 بازدید

باج افزار نوعی از بدافزار است که کامپیوتر و دستگاه تلفن همراه شما را قفل نموده و یا فایل های الکترونیکی شما را رمز گذاری می کند و به منظور به دست آوردن مجدد کنترل اطلاعات، از شما درخواست پرداخت پول از طریق برخی روش های پرداخت آنلاین با مهلت و مدت زمان معین می نماید.

آلوده شدن به  باج افزار می تواند از طریق نصب نرم افزارهای به روز رسان جعلی و یا بازدید از وب سایت های مختلف انجام شود. همچنین باج افزار می تواند به عنوان پیوست های ایمیل اسپم دریافت شود و یا از طریق دانلود نرم افزارهای مخرب دیگر باشد.(به عنوان مثال یک تروجان خود را بجای  نرم افزار خاص جا بزند)
باج افزار ها توسط مجرمین سازمان یافته برای کلاهبرداری های بزرگ طراحی شده اند. لذا برای جلوگیری و به حداقل رساندن اثرات باج افزارها، اقدامات زیر توصیه می شود:

اقداماتی که باید انجام دهید:
نرم افزارهای خود را به طور منظم و مستمر به روزرسانی کنید:
بسیاری از آلودگی ها به باج افزار نتیجه بهره برداری مجرمین  از اشکالات در نرم افزارهایی از قبیل(مرورگرهای وب، سیستم عامل، ابزارهای رایج، و غیره) هستند. دقت در به روز بودن نسخه نرم افزارها می تواند در امنیت سیستم عامل و فایل های سیسستم، شما را کمک کند.

استفاده از نرم افزار های ضد بدافزار(Anti Virus):
نصب و به روز نگه داشتن آنتی ویروس و دیواره آتش(FireWall) می تواند کامپیوتر و سایر وسایل شما را در مقابل ویروس های رایج و مشهور حفظ نماید. لذا همیشه فایل های دانلود شده را با آنتی ویروس چک کنید. شما به راحتی می توانید بسیاری از این خدمات را رایگان دریافت کنید.

جستجو و دانلود فقط از وب سایت های امن :
استفاده از منابع رسمی و وب سایت های قابل اعتماد جهت به روز نگه داشتن نرم افزار خود به همراه وصله با آخرین نسخه امنیتی توصیه می شود. لذا همیشه از نسخه های رسمی نرم افزار ها استفاده کنید.

از اطلاعات ذخیره شده روی کامپیوتر خود به طور منظم پشتیبان(Back Up) تهیه کنید:
بکاپ گیری کامل از داده ها برای شما منفعت زیادی را به هنگام بازیابی داده های قفل شده دارد. حتی اگر شما به  باج افزار(Ransom Ware) مبتلا شده اید، هنوز هم از یک کامپیوتر دیگر قادر به دسترسی به فایل های شخصی(تصاویر، لیست تماس، و غیره) خواهید بود. به طوری که تعدادی نسخه بکاپ با کیفیت بالا از داده های پشتیبان گیری شده در اینترنت (Cloud)و یا روی دیسک های ذخیره ساز (DVD) به صورت رایگان وجود دارد.

گزارش کردن این باج افزار:
اگر شما قربانی باج افزار (ransom ware)  هستید، بلافاصله آن را به پلیس فتا از طریق وب سایت www.cyberpolic.ir گزارش کنید. یقینا پلیس می تواند اقدامات موثری را برابر قانون با اینگونه موضوعات و در برخورد با بزهکاران انجام دهد.

مشورت با ارائه دهنده آنتی ویروس در مورد چگونکی باز کردن و یا حذف آلودگی از دستگاه:
تعدادی از وب سایت رسمی وجود دارد که با دستورالعمل های مختلف در مورد چگونگی حذف راحت این نوع از نرم افزارهای مخرب از دستگاه های الکترونیکی شما مطالبی ارائه کرده اند. همیشه سایت  www.nomoreransom.org را برای بررسی اینکه آیا شما با یکی از انواع Ransomware  آلوده شده اید یا خیر و این که ابزار رمزگشایی رایگان در دسترس وجود دارد یا خیر را چک کنید.

کارهایی که نباید انجام دهید:
کلیک بر روی فایل های پیوست، آگهی ها و لینک ها، بدون دانستن منشا واقعی آنها :
به ظاهر آنچه می بینید اعتماد نکنید چراکه ممکن است به ظاهر برخی تبلیغات و تصاویر بی ضرر باشد ولی شما را به دانلود فایل های آلوده سوق دهد . شبیه این موضوع را می توان در باز کردن فایل های ضمیمه شده به ایمیل نیز مشاهده کرد.

دانلود نرم افزار از منابع ناشناخته (Unknown sources) و نصب نرم افزار بر روی تلفن همراه :
همیشه نرم افزارها را از منابع رسمی و مطمئن دانلود کنید. در تنظیمات دستگاه اندرویدی خود، همیشه امکان “Unknown sources” را غیر فعال نگه دارید و گزینه تایید برنامه  “Verify Apps” را فعال نگه دارید.

دریافت هر فایلی که به شما پیشنهاد می شود:
اگر یک وب سایت در مورد انقضاء نرم افزارها، درایورها و سایر ابزار هایی که در کامپیوتر نصب کرده اید به شما هشدار می دهد، این هشدار الزاماً قابل اطمینان نیست. برای مجرمان جعل آرم و لوگوی نرم افزارها ساده است. شما با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید مطمئن شوید که تاریخ انقضاء نرم افزارهایتان گذشته است یا خیر.

نصب و اجرای نرم افزارهای غیر مطمئن و ناشناخته:
از نصب نرم افزارهایی که نمی دانید از کجا آمده و متعلق به کدام شرکت است خودداری کنید. برخی نرم افزارهای مخرب در پشت زمینه نرم افزارهای موجه دیگر نصب می شوند و تلاش می کنند اطلاعات شخصی شما را به سرقت ببرند، برای کسب اطلاعات بیشتر صفحات مربوط به Identity Theft را مطالعه کنید.

هیچ گونه پولی را پرداخت نکنید:
پرداخت پول به تولیدکنندگان باج افزارها تضمین نمی کند که مشکل شما حل شود و شما دوباره قادر به دسترسی به اطلاعات خود شوید، به علاوه شما با پرداخت این چنین پول هایی از کسب و کار مجرمانه حمایت کرده اید.

تهیه کنندگان:
مهندس رضا صادقی راشد و مهندس رحیم نشاط

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشت − 1 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!