0

افغانستان میزان آب مندرج در قرارداد 1351 را به دریاچه هامون ایران سرازیر می کند

دسته بندی ها : فضای مجازی 19 اردیبهشت 1395 مدیر سایبرلا 461 بازدید

سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان گفت که کابل مطابق با قرارداد سال 1351 خورشیدی که به امضای افغانستان و ایران رسیده است، سالانه 850 میلیون متر مکعب آب رودخانه هلمند را اندازه گیری و آن را به رودخانه هیرمند و دریاچه هامون در ایران سرازیر می کند.

ایرنا: «عبدالبصیر عظیمی» افزود که اندازه گیری این میزان آب از سد «کمال خان » در استان نیمروز افغانستان واقع در نزدیکی مرز ایران صورت خواهد گرفت که در فاصله حدود 100 کیلومتری مرز ایران ساخته می شود.
وی گفت که تکمیل فاز سوم سد کمال خان به تصویب رسیده و از جمله سدهایی است که ساخت آن در اولویت کاری قرار دارد و با ساخت این سد دیگر بحث ها میان ایران و افغانستان بر سر میزان سرازیر شدن آب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون ایران، پایان خواهد یافت.

سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان افزود که اندازه گیری آب در سد کمال خان در نزدیکی مرز ایران این مزیت را دارد که میزان آبی که باید بر اساس قرارداد به ایران سرازیر شود، بدون گذشتن از مسیری طولانی صورت می گیرد و بدون ضایع شدن آب به ایران می رسد.
با جدا شدن افغانستان از خاک ایران در سال 1857 میلادی، موضوع حقابه رودخانه هیرمند به عنوان یک مساله مورد بحث، بین دو کشور باقی ماند و ظاهر شاه در دوران پادشاهی خود (1933 تا 1973 میلادی) بر افغانستان، قراردادی جدید برای تقسیم آب رودخانه هیرمند با ایران منعقد کرد.

بر اساس این قرارداد که در سال 1351 خورشیدی میان امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت ایران و«موسی شفیق»، همتای افغان وی به امضا رسید، مقرر شد سالانه 20 درصد از آب رودخانه هیرمند به ایران سرازیر شود. پیش از آن، قراردادهای دیگری به صورت های 30 درصد و 50 درصد منعقد شده بود، اما هر کدام از آنها، بعد از مدتی متوقف شد.

مطابق قرارداد 1351 حقابه ایران از رودخانه هیرمند در هلمند افغانستان در هر ثانیه 26 متر مکعب که حجم سالانه آن به 850 میلیون متر مکعب می رسد، تعیین شد.
عظیمی از تکمیل فاز سوم سد کمال خان در استان نیمرزو همجوار مرزهای ایران، به عنوان بازی برد – برد میان ایران و افغانستان نام برد و افزود که با این اقدام، ایران به حق خود می رسد و افغانستان نیز از طریق این سد، آب را مدیریت خواهد کرد و استفاده از آن را نظام مند می سازد.

به گفته سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان، فاز اول سد کمال خان در زمان «محمد داود» اولین رییس جمهوری افغانستان ساخته شده و فاز سوم که قرار است، به زودی کار تکمیل آن، آغاز شود در زمان «داود خان» کلنگ آن زده شده بود و پس از پیشرفتی اندک، به دلیل جنگ و ناامنی تا امروز ادامه عملیاتی آن متوقف شده بود.»

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار − سه =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!