استفتائات رهبر انقلاب پیرامون سایت های پیش بینی مسابقات, شرط بندی, تفریحات و ورزش
استفتائات رهبر انقلاب پیرامون سایت های پیش بینی مسابقات, شرط بندی, تفریحات و ورزش
س: اگر براى برگزارى یک دوره مسابقه، از شرکت کنندگان پول (حق شرکت یا ثبت نام) دریافت شود و قرار باشد که از محل همان دریافتها جوایزى به شرکت کنندگان برتر داده شود، با توجه به اینکه هدف شرکت کنندگان به دست آوردن آن جایزه است، آیا این رویه شرعاً ایراد دارد یا خیر؟ یعنى مصداق شرط بندى پیدا خواهد کرد؟
ج) اگر به صورتى نباشد که از بازنده چیزى بگیرند که به برنده بدهند، مانعى ندارد والا صورت شرعى ندارد و همان شرط بندى است.
س: به دلیل علاقه به ورزش به خصوص فوتبال در پیشبینى بازىهاى ایرانى و خارجى شرکت مىکنم و از بابت شرکت کردن در این مسابقه مقدارى پول مىپردازم و اگر تمام پیشبینىهاى این بازىها را درست انجام داده باشم، در لیست برندهها قرار مىگیرم. مىخواستم بدانم که اگر یک روز برنده شدم و در لیست گیرندگان جایزه قرار گرفتم، آیا پولى را که به دست مىآورم مىتوانم خرج کنم یا نه؟
ج) عمل مزبور جایز نیست و نمىتوان در جایزه تصرف نمود.
س: «توتو» به برگههایى گفته مىشود که در آن تیمهاى بزرگ فوتبال باشگاهى و ملى جهان ذکر شده و افراد آن برگهها را تهیه کرده، برد و باخت تیمها را پیش بینى مىکنند و بابت آن پول مىدهند، هرچه مقدار پولى که مىپردازند بیشتر باشد، مىتوانند مبالغ مضاعفى را ببرند. شرکت در این پیشبینى با پرداخت پول چه حکمى دارد؟ پول حاصل از برنده شدن در آن حرام است یا حلال؟
ج) این عمل شرطبندى محسوب شده و در حکم قمار است و جایز نیست و دادن و گرفتن این پول هم حرام است.
س: اگر در شرطبندى گفته شود هر کسى در فلان بازى برنده نشد یک ختم قرآن یا زیارت عاشورا و نظیر اینها را بهجا آورد، آیا در اینگونه موارد نیز شرطبندى حرام است؟
ج) شرطبندى مطلقاً جایز نیست.
س: اگر با تبانى با داور یا با دادن رشوه به وى، یک تیم ورزشى را برنده اعلام نموده یا موجب برنده شدن تیمى شوند، آیا جایزهاى که فدراسیون یا غیره به بازیکنان چنین تیمى مىدهد شرعاً براى آنان حلال است یا نه؟
ج) اگر استحقاق آن را نداشته و برخلاف مقررات است، جایز نیست.
س: با توجه به این که امروزه در جنگ و جهاد در راه خدا به جاى اسب و تیر و کمان و شمشیر، تفنگ، مسلسل و دیگر ادوات جنگى، همچنین موتورسیکلت و هواپیما استفاده مىشود، آیا مىتوان تیراندازى با تفنگ و مسلسل و دیگر ادوات جنگى را با رهان انجام داد؟
ج) در تیراندازى و همچنین مسابقه با تانک و هواپیما و سایر ادوات جنگى که کاربرد نظامى و دفاعى دارند، اشکال ندارد.
س: جواز شرطبندى در مسابقات تیراندازى، اسبسوارى که در روایات وارد شده، تنها به مردان اختصاص دارد یا شامل زنان نیز مىشود؟
ج) رهان و شرطبندى در مسابقات تیراندازى، اسبسوارى اشکال ندارد و این حکم با مراعات جمیع شرایط شرعى اختصاص به مردان ندارد.
س: در محلهها اعلام مىشود که مىخواهند مسابقه برگزار کنند. از مسابقه دهندهها پول مىگیرند که این پول را صرف پول دادن به داور و خریدن جایزه براى برنده و… نمایند. آیا گرفتن این پول اشکال دارد؟
ج) اگر پول را از بازیکنان [براى شرکت در مسابقه] مىگیرند و بعد از مال خودشان به برنده جایزه مىدهند بهطورى که طرف دیگر چیزى نباخته باشد، اشکال ندارد ولى اگر پول را از شرکتکنندگان دریافت مىکنند که به برنده بپردازند، قمار و حرام است.
س: ما در بعضى از مواقع که رفقا با هم هستیم قرعه مىزنیم و یکى از رفقا براى همه بچهها مواد خوراکى و یا نوشیدنى با پول خودش مىخرد آیا این کار مشکل شرعى دارد؟
ج) اگر شرط ابتدایى بوده و به عنوان برد و باخت و شرط بندى نباشد، بلکه همه مایلید که براى دیگران خرج کنید ولکن در هر نوبت شخص داوطلب را از طریق قرعه تعیین مىکنید، منع شرعى ندارد.
س: آیا شنا کردن در ساحلى که زنان و مردان بطور مختلط در آن شنا مىکنند، اشکالى دارد؟
ج) شنا کردن در دریا و غیره منعى ندارد، ولى اختلاط زن و مرد و یا نظر زن و مرد به بدن لخت همدیگر حرام است.
س: اگر مربى ورزش با آموزش نادرست، موجب نقص عضو یا مرض قابل درمان یا غیرقابل درمان در افراد شود، دیه یا ارش به عهده کیست؟ آیا فدراسیون ورزشى مسئول پرداخت آن است یا آموزش و پرورش و دانشگاهى که او را به عنوان مسئول ورزش قرار داده و یا به عهده خود مربى است؟
ج) ملاک در اینگونه امور قانون و مقررات مربوطه مىباشد و باید طبق آن عمل شود.
س: آیا مرد مىتواند مربى ورزشى بانوان باشد و آنان را براى ورزشهایى همچون ژیمیناستیک، ورزشهاى رزمى، فوتسال و… آماده کند؟ س2: انجام حرکات موزون و یا ناموزون ورزشى براى بانوان در سالنها در حالى که مردان هم تماشا مىکنند، خصوصاً در کشورهاى غیراسلامى که مسابقات در آنها انجام مىگیرد، چه حکمى دارد؟ س3: مسابقات شناى بانوان با زنان غیرمسلمان چه حکمى دارد؟ س4: حضور زنان ورزشکار در سالنهاى مسابقات ورزشى که مردان هم در آن حضور دارند آن هم با پیراهنهاى ورزشى که غالباً کوتاه و بالاتر از زانوى بانوان ورزشکار مىباشد چه حکمى دارد؟
ج) زنان باید تمام سر و بدن خود را بهجز صورت و دستها تا مچ که زینت و آرایش نشده باشد با لباسى که توجه نامحرم را جلب نکند و حجم بدن او را آشکار ننماید، بپوشانند و بر مردان و زنان حضور در مکانها و انجام امورى که به گناه و فساد منجر مىشود، جایز نیست.
س: نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟
ج) علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.
س. در ورزش های رزمی گاهی ورزشکاران به یکدیگر ضرباتی می زنند که باعث شکسته شدن مثلاً انگشت، گوش یا بینی می گردد. آیا جایز است؟ در صورت رضایت و عدم رضایت چه حکمی دارد؟
ج. اگر خوف خطر جانی و یا ضرر معتنی به در میان نباشد، با توافق طرفین مانع ندارد و اگر رضایت به مسابقه به معنای اعلام گذشت از دیه ـ در صورت تحقق موجب آن ـ باشد، ضامن دیه نیست و گرنه ضامن است.
س. حکم استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی را بیان فرمایید.
ج. به طور کلی اگر استفاده از شبکه های اجتماعی و مانند آن مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل، ضرر به اسلام و مسلمین) بوده یا خوف ارتکاب گناه باشد یا بر خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نیست و تشخیص موضوع بر عهده مکلف می باشد.
نظرات کاربران