0

پلتفرم های آگهی آنلاین تا ۵ آذر باید امکان احراز هویت را روی بستر‌های خود فراهم کنند

دسته بندی ها : کسب و کارهای اینترنتی 1 آذر 1400 کارشناس سایبرلا 337 بازدید
احراز هویت کاربران تجارت الکترونیک, سایبرلا

پلتفرم‌های آگهی آنلاین تا پنجم آذر ماه مهلت دارند تا ضوابط در نظر گرفته شده در دستورالعمل ساماندهی پلتفرم های آگهی آنلاین خودرو را اجرایی کنند، این پلتفرم‌ها باید مشخص کنند که آیا آگهی ثبت شده روی پلتفرم احراز هویت، صلاحیت و  اصالت شده‌‌اند یا خیر.

 رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اعلام این خبر در خصوص ابلاغیه ساماندهی پلتفرم‌های آگهی آنلاین گفت: «این پلتفرم‌ها برای هر بخش از احراز هویت یا احراز صلاحیت و احراز اصالت باید تیک خاص با رنگ خاصی در نظر بگیرند و مشخص کنند که هر کدام  از آگهی‌کنندگان کدام یک از مشخصات را دارا هستند.»

طبق دستورالعملی که به منظور ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو از سوی وزارت صمت به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ابلاغ شده است، تمامی بسترهای درج آگهی آنلاین خودرو باید امکان احراز هویت افراد آگهی دهنده را روی بسترهای خود فراهم کنند؛ در این دستورالعمل قید شده آنها برای احراز هویت باید سامانه احراز هویت امتا یا سماوا استفاده کنند. در این دستورالعمل قید شده که بسترهای آگهی آنلاین خودرو باید  امکان احراز صلاحت کسب و‌ کارهای آگهی دهندگان خودرو را از طریق استعلام سیستمی مراجع مجوز دهنده از جمله سامانه مرکز امور اصناف و بازرگانان فراهم کنند. همچنین پلتفرم‌ها باید امکان احراز وجود خودروی آگهی شده از طریق استعلام سیستمی بیمه نامه شخص ثالث آن از سامانه بیمه مرکزی فراهم شود.

علی رهبری تاکید کرد که این ابلاغیه اولین مصوبه دولت با رویکرد نرم است، چرا که در آن پلتفرم‌ها نباید مشتریان خود را مجبور به استفاده از سامانه‌های احراز هویت کنند.

طبق گفته او هر چند پلتفرم‌های اگهی آنلاین خودرو باید امکان احراز هویت را روی پلتفرم خود فراهم کنند اما آگهی‌دهندگان ملزم به استفاده از آنها نیستند، البته در مقابل آگهی آنها مشخص می‌شود که آنها احراز هویت نشده‌اند و اگر جزو آگهی دهندگان نمایشگاه‌دار به شمار می‌آیند نمایشگاه خودروی آنها مشخص نیست جواز کسب دارد یا خیر یا حتی معلوم نیست اصالت خودوری آنها و بیمه نامه‌ آنها استعلام نشده است.

از نظر رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اجرایی شدن این روند می‌توان به مخاطب و کاربر اطلاع‌رسانی کرد که بهتر است برای خرید سراغ کدام دسته از آگهی‌ها برود تا میزان تخلف کاهش یابد.

او یکی از دغدغه‌های اصلی پلتفرم‌های آگهی آنلاین را اجبار کاربرانشان به احراز هویت از طریق سامانه‌های امتا یا سماوا عنوان کرد چرا که از نظر آنان این الزام موجب می‌شود تا آنان از پلتفرم‌های ایرانی خارج شوند و سراغ شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی روند. رهبری تاکید می‌کند که در این دستورالعمل این دغدغه آنان کاملا مورد توجه قرار گرفته است و هر چند پلتفرم‌ها باید امکان احراز هویت را روی سامانه‌شان فراهم کنند اما کاربران ملزم به رعایت یا استفاده از آن نیستند.

او اظهار امیدواری کرد تا کسب‌وکارها نیز از این روند استقبال کنند و با اجرایی کردن این دستورالعمل مشخص شود که اگر دولت با رویکرد نرم با کسب‌و‌کارها برخورد کند کسب‌وکارها نیز با دولت همراهی خواهد کرد.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    19 + 10 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!