احتمال تغییر نام « نماد اعتماد الکترونیکی » قوت گرفت
احتمال تغییر نام «نماد اعتماد الکترونیکی» قوت گرفت.
به گزارش پیوست، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طرح بازتعریف و آسیب شناسی نماد اعتماد الکترونیکی را در دستور کار خود قرار داده است.
بررسیهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشان میدهد واژه اعتماد بکار رفته شده در نماد اعتماد به دلیل ابهامآمیز و کلان بودن مفهوم آن معمولا بار معنایی متفاوتی از کارکرد اولیه «اینماد» به مخاطب القا میکند.
نماد اعتماد الکترونیکی در تعریف اولیهاش فقط هویت متقاضی کسب و کار اینترنتی ، آدرس وی و مجوزهای اولیه فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی را چک میکند؛ اما واژه اعتماد بکار رفته در نماد اعتماد این پیشفرض را برای مخاطب ایجاد میکند که در تمامی شرایط میتواند به فروشنده کالا و خدمات اعتماد کند.
علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این خصوص گفت: «ما شروع کسب و کار را تضمین میکنیم اما سلامت ادامه کارش را با فرایندهایی که داریم نمیتوانیم تضمین دهیم. برای این منظور دنبال واژه مناسبتری هستیم تا مفهوم واقعی را منتقل کند.»
طبق پیشنهادهای مطرح شده هم اکنون عناوینی مانند رتبه اعتماد و ضریب اعتماد به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پیشنهاد شده است؛ اما هیچکدام این عبارات مورد تصویب نهایی قرار نگرفته است و نتیجه نهایی پس از اتمام طرح آسیب شناسی نماد اعتماد مشخص میشود.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در حال تعریف طرحی پژوهشی به منظور آسیب شناسی و بازتعریف نماد اعتماد است تا بتوانند در یک دوره زمانی کوتاه علاوه بر انجام یک بروز رسانی کامل در پژوهشها و مطالعات گذشته آسیبهای نماد اعتماد الکترونیکی نیز شناسایی و امکان نظارت بهتر از طریق نماد فراهم شود.
هماکنون نقشه راه (RFP) این طرح تهیه شده است و به زودی برای اجرایی شدن در اختیار یک پیمانکار دانشگاهی یا خصوصی قرار خواهد گرفت.
نظرات کاربران