0

ابلاغ الکترونیکی چیست؟

دسته بندی ها : آنچه باید بدانید؟, دانش نامه حقوقی 30 مرداد 1398 مدیر سایبرلا 1681 بازدید
دادگاه, دادسرا, قوه قضاییه, بازپرسی, دادیاری

بر اساس ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری، مصوب سال ۱۳۹۲، قوه قضاییه موظف است اوراق قضایی را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ کند.

مراجعه کنندگان به قوه قضاییه نیز موظف اند برای دریافت الکترونیکی اوراق قضایی، به سامانه ای که به این منظور راه اندازی شده است، مراجعه کنند.

سامانه ابلاغ، سامانه ای الکترونیکی است که بر بسترِ شبکه اینترنت قابل دسترسی و استفاده برای طرفین دعوا (و نیز نماینده قانونی آنها، دفاتر خدمات قضایی، کارشناسان، ضابطان قضایی و دیگر اشخاص مرتبط) بوده و برای ابلاغ اوراق قضایی و نشر آگهی به صورت الکترونیکی، ایجاد شده است.

کلیه ابلاغ‌های صادر شده به اشخاص و پیوست‌های آن، از طریق این درگاه، به حساب کاربری مخاطب ارسال می‌شود.

حساب کاربری نیز، عبارت است از نشانی الکترونیکی که به هریک از مراجعان به قوه قضاییه، برای دسترسی به سامانه ابلاغ، اختصاص داده می‌شود. این نشانی، شامل یک شناسه کاربری و گذار واژه ورود به حساب کاربری است.

سامانه ابلاغ, سامانه ای الکترونیکی است که از طریق شبکه اینترنت قابل دسترسی و استفاده برای طرفین دعوا بوده و جهت ابلاغ اوراق قضایی و نشر آگهی به صورت الکترونیکی، ایجاد شده است.

آیا ابلاغ الکترونیکی معتبر و کافی است؟

ماده ۶۵۵ آیین دادرسی کیفری، ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی را کافی دانسته است و تبصره این ماده نیز، ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی را، قابل پذیرش می‌داند.

در ماده ۶۵۵ آیین دادرسی کیفری آمده است:«در هر مورد که به موجب قوانین آیین دادرسی و سایر قوانین و مقررات موضوعه، اعم از حقوقی و کیفری، سند، مدرک، نوشته، برگه اجراییه، اوراق رأی، امضا، اثر انگشت، ابلاغ اوراق قضایی، نشانی و مانند آن لازم باشد، صورت الکترونیکی یا محتوای الکترونیکی آن، حسب مورد با رعایت سازوکارهای امنیتی مذکور در مواد این قانون و تبصره‌های آن، کافی و معتبر است.» در همین راستا و در گام نخست،  «سامانه ثنا » برای ثبت نام اشخاص حقیقی ایجاد شده است.

سایر مقالات مرتبط:

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانزده − 1 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!