0

دیوان عالی عدالت اداری از ابطال احکام شورای عالی فضای مجازی منع شد

دیوان عدالت اداری قوه قضاییه

شورای عالی فضای مجازی به جمع نهادهایی پیوست که دیوان عالی عدالت اداری نمی تواند احکامش را باطل کند.

خرداد ماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس در جریان اصلاح قانون «تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری» تصمیم گرفتند ، دیوان عدالت از رسیدگی به «شـکایات، تظلّمات و اعتراضات» علیه شورای عالی فضای مجازی منع شود. چند روز پس از این اتفاق مجمع تشخیص مصلحت نظام این تصمیم مجلس را مغایر با سیاست های کلی نظام تشخیص داد و تصمیم گرفته شد این موارد به شورای نگهبان ارجاع داده شود.

حال ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور این قانون را ابلاغ کرده است. به این ترتیب به نظر می آید شورای نگهبان با تصمیم مجلس موافقت کرده و دیوان عالی عدالت اداری نمی تواند مصوبات شورای عالی فضای مجازی را باطل کند.

در تبصره ۲ ماده ۱۲ این قانون آمده است: «رسیدگی به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی در حوزه تحت صلاحیت این نهادها از شمول حکم این ماده خارج است.» در ادامه اما ذکر شده دیوان عالی عدالت اداری می تواند به زیر مجموعه های این شوراها از قبیل کمیسیون ها ، کارگروه ها ، شوراها و ستادها رسیدگی کند.

به این ترتیب و ابلاغ این قانون قدرت شورای عالی فضای مجازی افزوده خواهد شد. سال گذشته نیز بخش هایی از طرح صیانت به مجموعه وظایف این شورا اضافه شده بود که قدرت این شورا را اضافه می کرد. چند روز پیش و با ارسال برنامه هفتم توسعه به مجلس ، دولت مرکز ملی فضای مجازی را به عنوان فرمانده و راهبر فضای مجازی معرفی کرده و گفته بود دستگاه های هماهنگ کننده در ماموریت های مرتبط باید تحت فرماندهی این مرکز قرار بگیرند.

به نظر می آید افزایش قدرت این شورا در مدیریت اینترنت کشور در دستور کار حاکمیت قرار گرفته است.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    19 + 9 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!