0

نحوه رسیدگی و پیگیری جرم کلاهبرداری اینترنتی

دسته بندی ها : فضای مجازی 28 مرداد 1396 مدیر سایبرلا 430 بازدید

یکی از مراجع  رسمی در زمینه پیگیری جرایم اینترنتی و کلاهبرداری در دنیای مجازی، و نیز انجام تحقیقات در پرونده های قضائی، پلیس فتا است.

به گزارش سایبرلا به نقل از دیدبان، پلیس فتا موظف است که هرگونه دسترسی غیرمجاز، برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی اشخاص،‌ شنود غیرمجاز، جعل رایانه ای، تخریب و اخلال در داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی، سرقت و کلاهبرداری، جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، استفاده غیر مجاز از پهنای باند بین المللی برای برقراری ارتباطات مخابراتی، تولید و آموزش بدافزارها یا نرم افزارهای ارتکاب جرایم سایبری و گذرواژه و اطلاعات کاربران را مورد پیگیری قرار دهد.

با توجه به ماهیت جرایم دیجیتالی یا رایانه ای و بر اساس قانون، پلیس فتا صلاحیت رسیدگی به جرایم این حوزه در تمام بخش‌های سیاسی و امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را داراست.

پلیس فتا می تواند از مرحله رصد، پیش بینی و پیشگیری، کشف، تحقیقات،‌اخذ دستور قضایی، دستگیری متهم، بررسی صحنه جرم و جمع آوری ادله، استنادسازی ادله و ارائه ادله به محاکم قضایی اقدامات قانونی انجام دهد.

تمام جرایم اشاره شده به استناد قانون جرایم رایانه ای مصوب اسفند ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و قوانین مرتبط با حوزه تولید و تبادل اطلاعات و جرایم ارتکابی در حوزه بین الملل توسط کارشناسان این پلیس احصاء و در چهارچوب قوانین کشور نسبت به برخورد با این جرایم اقدام می‌شود.

جرایم سایبری و کلاهبرداری اینترنتی

جرم کلاهبرداری رایانه ای در ماده 13 قانون جرائم رایانه ای چنین تعریف شده ( استفاده غیر مجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی برای ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن ،تغییر ،محو،ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه و تحصیل وجه یا مال یا منعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری )

در کلاهبرداری رایانه ای امکان فریب ماشین ها و سیستم های پردازش خودکار جداگانه و با انسان توامان متصور است  کلاهبرداری رایانه ای سوء استفاده از داده های برنامه ها و سیستم های رایانه ای از راه دور صورت می گیرد و اغلب کلاهبردار و قربانی با هم روبرو نمی شوند.

انواع کلاهبرداری رایانه ای :

1 – کلاهبرداری سنتی – رایانه ای:

فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی می تواند ابزاری در جهت ارتکاب جرم کلاهبرداری سنتی قرار گیرد به طوری که مجرمین از این ابزار برای انجام مانورهای متقلبانه و فریب افراد استفاده کرده و کلاهبرداری سنتی را رقم بزنند که در این حالت پرونده در پلیس آگاهی مورد رسیدگی قرار گرفته و پلیس فتا به عنوان همکار در کنار پلیس آگاهی عمل می کند.

2 – کلاهبرداری اینترنتی :

کلاهبرداری اینترنتی می تواند در نتیجه یکی از اقدامات ذیل اتفاق بیفتد؛

*وارد کردن داده ها یا مختل کردن سیستم ها

*تغییر داده ها یا مختل کردن سیستم ها

*محوکردن داده ها یا مختل کردن سیستم ها

شیوه و شگردهای کلاهبرداری رایانه ای (اینترنتی)

مجرمین از شیوه های گوناگونی برای کلاهبرداری استفاده می کنند، اما مهمترین روش های انجام جرم کلاهبرداری رایانه ای یا کلاهبرداری اینترنتی را می توان در قالب موارد ذیل گنجاند؛

1- فیشینگ – phishing

2- حراج آنلاین

3- از طریق چت

4- از طریق اعلام برنده شدن در قرعه کشی

5- از طریق فروش اعتبارات

6- از طریق ارسال نامه اینترنتی (ایمیل)

7- از طریق آگهی تبلیغات

8- حمله های کلاهبرداری اعتبارسنجی

مشاوره حقوقی تخصصی در حوزه کلاهبرداری های رایانه ای و اینترنتی

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 + شانزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!