0

حذف آگهی های تبلیغاتی فیسبوک را مجبور به نشانه گذاری اخبار ناقض قوانین کرد

دسته بندی ها : شبکه های اجتماعی 8 تیر 1399 کارشناس سایبرلا 381 بازدید
مارک زاکربرگ مدیر عامل شبکه اجتماعی فیسبوک

واکنش‌ها در برابر سکوت فیسبوک در مورد مطالب مطرح شدن از سوی سیاستمداران آمریکایی به‌خصوص دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور این شبکه اجتماعی را مانند سایر شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر وادار به موضع‌گیری کرد؛ هر چند موضع‌گیری مدیران این شبکه اجتماعی در مقایسه با مدیران سایر شبکه‌های اجتماعی دیرهنگام به نظر می‌رسد اما در نهایت تعدادی از پست‌های منتشر شده از سوی سیاستمداران مختلف را که بر خلاف قوانین مطرح شده این شبکه اجتماعی است نشانه‌گذاری کرد.

شرکت فیسبوک اعلام کرد مطالب خبری ناقض سیاست های  این شبکه اجتماعی را علامت گذاری خواهد کرد و تمامی پست ها و تبلیغات مربوط به انتخابات از جمله پست های سیاستمدارن نیز لینکی به همراه خواهند داشت که کاربر را به اطلاعات معتبر در آن باره ارجاع خواهد داد.

به گزارش رویترز، سخنگوی فیسبوک تایید کرد که درنتیجه این سیاست، به پست ماه پیش رئیس جمهور ترامپ درمورد رای گیری پستی نیز لینکی اضافه خواهد شد که اطلاعات موثق را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. رقیب این شبکه اجتماعی یعنی توییتر این پست رئیس جمهور را با یک نشان حقیقت سنجی همراه کرده بود. بی تفاوتی فیس‌بوک به پست‌های نفرت پراکنانه رئیس جمهور در هفته‌های اخیر باعث خشم کارکنان این شرکت و همچنین قانون گذاران شده است.

مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیسبوک در پستی در همین شبکه‌اجتماعی اعلام کرد: «در مورد سیاست هایی که امروز اعلام خواهم کرد هیچ استثنایی برای سیاست مدارن وجود نخواهد داشت»

همچنین زاکربرگ اعلام کرد: «فیسبوک تبلیغاتی که ادعا می‌کنند گروه‌های نژادی، مذهبی، گرایش‌های جنسی یا مهاجران برای امنیت فیزیکی یا سلامتی خطرناک هستند را حذف خواهد کرد.»

مارک‌زاکربرگ زمانی که با بایکوت شرکت‌های تجاری برای انتشار تبلیغات کالاهای خود روی پلتفرم‌‌های فیسبوک شد مجبور به اعلام نظر در خصوص نشانه‌گذاری سخنان نفرت‌پراکنانه سیاستمداران آمریکایی شد.

این تغییر سیاست‌ها در نتیجه یک کارزار بایکوت تبلیغاتی به نام «توقف نفرت برای سود» انجام گرفت، این کارزار از سوی چندین گروه حقوق مدنی آمریکا پس از مرگ جورج فلوید به راه افتاد تا برای توقف نفرت پراکنی و انتشار اطلاعات نادرست به این شرکت فشار بیاورند.

راشاد رابینسون نماینده گروه حقوق مدنی Color of Change (رنگِ تغییر) که یکی از گروه های حاضر در این کارزار است عقیده دارد که پاسخ مارک زاکربرگ کافی نبود.

رابینسون در توییتی نوشت: «آنچه در پاسخ امروز مارک زاکربرگ مشخص بود ناتوانی او در رفع آسیب هایی است که فیسبوک به دموکراسی و حقوق مدنی ما وارد کرده است. اگر پاسخ او به مشتریان بزرگ تبلیغاتی که میلیون ها دلار پول از این شرکت خارج کرده اند چنین باشد دیگر نمی توان به رهبری او اعتماد کرد.»

روز جمعه و پس از آنکه شرکت Unilever PLC (یک شرکت عظیم چند ملیتی که در زمینه کالاهای مصرفی از جمله غذا، نوشیدنی، لوازم آرایشی و … فعالیت می‌کند) اعلام کرد که با توجه به صحبت‌های تفرقه‌انداز و نفرت‌پراکنی در این دوره انتخاباتی تبلیغات امریکایی خود در فیسبوک ، اینستاگرام و توییتر را در باقی مانده سال متوقف خواهد کرد، سهام فیسبوک بیش از ۸ درصد و تویتر کمتر از ۷ درصد کاهش پیدا کرد.

براساس لیستی که گروه فعالان غول‌های خفته (Sleeping Giants) ارائه کرده است، بیش از ۹۰ شرکت از جمله نمایندگی هوندا در امریکا، Ben & Jerry متعلق به Unilever، شرکت ارتباطات ورایزن و The North Face (پوشاک و تجهیزات سفر)، واحدی از VF Corp به این کارزار پیوسته‌اند.

شرکت کوکا کولا هم چند ساعت پس از بیانیه فیسبوک اعلام کرد که از اول جولای تبلیغات خود را در تمامی شبکه‌های اجتماعی جهان به مدت ۳۰ روز متوقف خواهد کرد.

شرکت Procter & Gamble غول کالاهای مصرفی و یکی از مشتریان بزرگ تبلیغاتی فیسبوک هم روز چهارشنبه اعلام کرد پلتفرم‌های تبلیغاتی را بررسی کرده و در جایی که شاهد نفرت پراکنی باشد هزینه نخواهد کرد.

این کارزار به خصوص از شرکت‌ها درخواست می‌کند که در ماه جولای به تبلیغات خود در پلتفرم‌های فیسبوک پایان دهند، توییتر اما مدت‌ها تلاش کرده است که سو استفاده‌ها و اطلاعات نادرست را از پلتفرم خود پاک کند.

سارا پرسونیت نماینده توییتر برای موضوعات مشتریان بین المللی می گوید:«ما سیاست‌ها و قابلیت‌هایی را در این پلتفورم فراهم کرده‌ایم که برای محافظت و خدمت به مکالمه اجتماعی طراحی شده‌اند و همانند قبل به تقویت صدای گروه‌هایی ضعیف و حاشیه نشین اجتماعی متعهد هستیم. ما به تصمیمات همکارانمان احترام می گذاریم و به همکاری و ارتباط نزدیک در این برهه زمانی ادامه خواهیم داد.»

یک سخنگوی فیسبوک در بیانیه‌ای به نظارت و سرمایه‌گذاری فیسبوک روی یک نوع هوش مصنوعی اشاره کرد که قادر است نفرت‌پراکنی را شناسایی و متناسب با آن اقدام لازم را انجام دهد.

او با اشاره به اینکه می‌دانیم به کار بیشتری نیاز است گفت: «فیسبوک به همکاری خود با گروه‌های حقوق مدنی، اتحاد جهانی برای رسانه مسئولیت پذیر، و دیگر متخصصان ادامه خواهد داد تا ابزارها، تکنولوژی و سیاست‌های بیشتری را برای “ادامه این جنگ” فراهم سازد.»

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    11 + 1 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!