نکات ساده برای قراردادهای پروژه ای
پروژه های برون سپاری
پروژه های کوچک، همیشه در داخل یک سازمان انجام نمیشوند. موارد زیادی پیش میآید که یک شرکت، مدیریت و اجرای پروژه های کوچکخود را به افرادی در بیرون مجموعه واگذار میکند.
این پروژه های برونسپاری شده، گاه توسط یک یا چند نفر فریلنسر انجام میشود.
به عبارتی، قرارداد پروژه یا با شخص حقیقی منعقد میشود و یا اگر هم با شرکت او منعقد میشود، عملاً مجری پروژه شرکت کوچکی است که بخش عمدهی آن روی کاغذ وجود دارد و هویت حقوقی آن، قدرت و استحکامی چندان فراتر از اعتبار شخص حقیقی ندارد.
موارد زیر میتوانند نمونههایی از چنین فعالیتهایی باشند:
- طراحی سایت
- بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
- مشاوره کسب و کار
- استراتژی محتوا و اجرای بازاریابی محتوا
- عکاسی برای یک پروژه مشخص
- طراحی بروشور یا کارت ویزیت و سایر اسناد سازمانی
- ترجمه کاتالوگ یا اسناد سازمانی
اگر شما به صورت فردی یا در قالب یک کار تیمی چنین پروژه هایی را انجام میدهید، امیدواریم نکاتی ساده اما مهمی که در زیل بیان کردیم بتواند راهگشای کارتان باشد.
حتماً برای کار خود قرارداد تنظیم کنید
حتماً به این نکته توجه دارید که قرارداد با فاکتور و پیشفاکتور تفاوت دارد.
قرارداد قبل از اینکه یک سند مالی باشد – که البته هست – نقشه راه انجام یک پروژه است و به شما کمک میکند که در صورت بروز ابهام یا اختلاف، سندی برای مراجعه و حل اختلاف داشته باشید.
بنابراین، هرگز به تفاهم شفاهی یا توافق کتبی بر سر قیمت بسنده نکنید و مطمئن شوید که جزئیات کار را مکتوب کردهاید.
حتی اگر فکر می کنید که قدرت و موقعیت شما، بسیار ضعیف تر از طرف مقابل است و نمی توانید آنها را به عقد یک قرارداد با جزئیات وادار کنید می توانید این کار را در قالب تنظیم شرح پروژه یا سند شرح تعهدات خود انجام دهید. در اینجا بخش عمده ای از ماجرا به هوش کلامی شما باز می گردد
به این مثال توجه کنید:
– کارفرما موظف است پس از تایید طرح اولیهی سایت، ۲۰ درصد مبلغ پروژه را پرداخت کند.
اما احتمالاً جملهبندی زیر، فشار روانی کمتری برای کارفرما خواهد داشت:
– طراح سایت متعهد میشود حداکثر ظرف یک هفته بعد از تایید طرح اولیه و پرداخت ۲۰ درصد مبلغ پروژه ی مربوط به این فاز، فاز اجرایی را آغاز کرده و آن را ظرف یک ماه به پایان برساند.
حتی اگر هم نتوانید (یا نخواهید) عنوان قرارداد را برای تفاهم خود انتخاب کنید، میتوانید مجموعهی این شرایط را به عنوان شرح خدمات یا تعهدات پیمانکار یا تعهدات طراح به طرف مقابل اعلام کنید و تحویل دهید.
اگر برخی از جزئیات را نمی خواهید یا نمی توانید روی کاغذ ارائه کنید و به هر علتی صلاح نمی دانید که از کارفرما برای آنها امضا بگیری، لااقل با خود عهد کنید که کاری را به صورت شفاهی انجام ندهید
حتی اگر خجالت میکشید یا موقعیتتان به شکلی است که نمیتوانید به کارفرما بگویید که درخواست خودش را به صورت مکتوب ارسال کند یا ایمیل بزند، میتوانید پس از دریافت دستور شفافی کارفرما، برای او ایمیل بزنید و درخواستش را توضیح دهید.
بهانهی خوبی هم برای این کار وجود دارد: شما میخواهید مطمئن شوید که انتظارات کارفرما را به درستی متوجه شدهاید.
منبع: متمم
نظرات کاربران