0

پیشنهاد دریافت مالیات از تبلیغ دهندگان ایرانی بر بستر گوگل در بودجه ۹۹ رد شد

دسته بندی ها : کسب و کار, مالیات 14 اسفند 1398 کارشناس سایبرلا 483 بازدید
مالیات - ممیز مالیاتی - اظهارنامه مالیاتی

پیشنهاد «اخذ مالیات از تبلیغ دهندگان ایرانی بر بستر گوگل» که از سوی مرکز پژوهش های مجلس برای اصلاح قانون بودجه ۹۹ مطرح شده بود در این لایحه اعمال نشد.

در پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد دریافت عوارض ۵۰ درصدی از شرکت‌های ارائه دهنده تبلیغات ایرانی به گوگل و سایر سامانه‌های آنلاین خارجی فعال مطرح شده بود اما در متن تصویب شده لایحه بودجه ۹۹ که روز گذشته (۱۳ اسفندماه) برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است خبری از پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها در این زمینه دیده نمی‌شود.

براساس بند الحاقی ۱ تبصره ۱۵ بودجه ۹۹ کل کشور : «کاروران (اپراتورهای) ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ ده (۱۰) ریال از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل واریز کنند.» آنطور که کمیسیون تلفیق مقرر کرده است درآمد حاصله از قیمت هرپیامک متناسب با وصول تا سقف هزار میلیارد ریال جهت انجام امور معلولان و کودکان خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.

پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها مبنی بر «دریافت مالیات از تبلیغ کنندگان ایرانی بر بستر گوگل» در بند الحاقی ۱ تبصره ۱۵ گنجانده نشد.

مرکز پژوهش‌ها در گزارش پیشنهادی خود معتقد بود که شرکت گوگل حدود ۳۰۰ هزار تومان تا ۶۰ میلیون تومان از هر کسب و کار برای تبلیغات دریافت می‌کند و طبق برآوردهای این مرکز اگر به طور متوسط هر تبلیغ ۵ میلیون تومان عاید شرکت گوگل کند، سالانه این شرکت از محل تبلیغات شرکت‌های ایرانی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت. به همین خاطر می‌توان از شرکت‌هایی که در سامانه‌های برخط خارجی به تبلیغ کالا یا خدمات خود می‌پردازند، عوارض دریافت کرد.

این پیشنهاد طی هفته‌های گذشته با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی کسب و کارها و فعالان حوزه فناوری و اطلاعات مواجه شد. به اعتقاد آنها اخذ مالیات ۵۰ درصد مانع جدیدی برسر راه کسب و کارهای آنلاین دراین حوزه است و باعث می‌شود تا شرکت‌هایی که به صورت شفاف در این زمینه فعالیت می‌کنند مجبور به پنهانکاری و فعالیت غیرشفاف شوند.

به نظر برخی دیگر مطرح کردن چنین پیشنهادی در این زمان که ایران با گوگل ارتباطی ندارد، عجیب است و فقط کار را برای شرکت‌های این حوزه سخت‌تر می‌کند. البته این مخالفت‌ها تنها از سوی کسب و کارها و سرویس‌دهندگان خدمات آگهی های دیجیتال نبود و حتی مدیران وزارت ارتباطات نیز با این پیشنهاد مرکز پژوهش ها مخالفت کردند.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ده − پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!