صنعت بانکداری به طرز چشمگیری طی سالهای گذشته تغییر کرده است. در حالی که مشتریان به طور منظم برای دریافت پول، انتقال سپرده و یا دریافت اطلاعات درباره محصولات جدید طی 50 سال گذشته وارد بانک میشدند، امروز اما اغلب مشتریان ترجیح میدهند اغلب تراکنشهای مالی خود را به صورت آنلاین انجام دهند، موضوعی که منجر به محبوبیت بانکداری دیجیتال شده است.
مشتریان امروزی خواستار تجربه امنی چنل دیجیتال هستند
در سال 2017 میلادی، نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از آن بود که آمار مشتریان بانکی که تنها از بانکداری دیجیتال استفاده میکردند، روند افزایشی داشت. در این گزارش آمده بود که گسترهای از مشتریان با عنوان امنی دیجیتال یا کسانی که مدلهای دیجیتال را برای انجام کارهای بانکی خود ترجیح میدهند اغلب به استفاده از کانالهای فیزیکی بانکی تمایلی ندارند.
بانکداری دیجیتال چیست؟
بانکداری دیجیتال به معنای ارائه اتوماتیک محصولات جدید و سنتی و سرویسهای بانکی به مشتریان از طریق کانالهای الکترونیک و تعاملی است.
افزایش اهمیت بانکداری دیجیتال
ظهور اینترنت همزمان با افزایش بانکداری دیجیتال و بهره مندی از مزایای ATMها و کارتهای اعتباری در دهه 1960 میلادی بود. امروز، به لطف اینترنت و نفوذ بیشتر دستگاههای تلفن همراه، بانکها قادر به معرفی کانال های چندگانه برای ارائه بیشتر و بهتر خدمات به مشتریان خود هستند.
بانکداری دیجیتال به بانک ها و مشتریان راحتی را عرضه میکند، در حالی که مشتریان میتوانند با استفاده از تراکنشهای بانکی دیجیتال زمان برای خود ذخیره کنند، بانکها نیز میتوانند در زمینه زیرساختهای فیزیکی خود پول ذخیره کنند و از طریق انتقال بخشی از تراکنشهای خود به تراکنشهای آنلاین در هزینههای خود نیز صرفه جویی کنند.
در حالی که بانکداری در شعبه نیز همچنان به عنوان یک بخش حیاتی از بانکداری در جریان است اما مزایای بانکداری دیجیتال غیرقابل انکار است و به همین خاطر است که اغلب بانکهای بزرگ جهان در حال تبدیل کردن 50 درصد شعب خود به شعب دیجیتال هستند.
بانکداری دیجیتال یا بانکداری سنتی
همه میدانند که بانکهای سنتی که خدمات افتتاح حساب فراهم میکنند، نخستین نهادهایی بودند که سرویسهای مالی ارائه میکردند، خدماتی مانند سپرده بانکی، ارائه وام، انتقال پول، پرداخت قبض و موارد مشابه دیگر. با این حال، بانکداری در این مدل وابسته به مکان و زمان است و ضروری بود که افراد برای دریافت خدمات مورد نظر خود و همچنین انجام حتی یک تراکنش به شعبه مراجعه کنند.
با توسعه اینترنت، نهادهای مالی توانستند با ایجاد امکان حضور فعال اینترنتی بر محدودیت مکانی تا اندازهای فارغ شوند. امروز، اغلب بانکهای دارای شعب فیزیکی نیز گزینههایی چون بانکداری آنلاین و یا اینترنت بانک را ارائه میدهند که مشتریان قادر هستند با استفاده از آنها به اطلاعات حساب خود به صورت آنلاین دسترسی پیدا کنند و یا به صورت آنلاین تراکنش داشته باشند.
منبع: فابانیوز
نظرات کاربران