0

جمهوری آذربایجان در آستانه امضای قراردادهای جدید گازی

دسته بندی ها : قرارداد گازی 18 خرداد 1395 مدیر سایبرلا 384 بازدید

براساس اظهارات «ناطق علی‌اف» مدیر بخش سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان (SOCAR) این شرکت در آستانه امضای قرارداد با شرکت‌های انرژی بین‌المللی به منظور توسعه میدان‌های گازی «امید» و «بابک» قرار دارد.

فرصت امروز: علی‌اف در ادامه سخنان خود اعلام کرد که برای نخستین بار قرارداد توسعه میدان «امید» براساس الگوی شراکت در تولید نبوده و این بار شرکت SOCAR است که می‌تواند طرف قرارداد خود را انتخاب و سرمایه لازم به منظور انجام پروژه مذکور را تامین کند. مدیر بخش سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت آذربایجان در نهایت از مدل قراردادی «بازپرداخت» ایران به‌عنوان مدل قراردادی مورد استفاده شرکت متبوعش در قراردادهای مربوط به توسعه میادین «امید» و «بابک» نام برد. با وجود اعلام نحوه انعقاد قرارداد با شرکت‌های انرژی بین‌المللی توسط SOCAR، مدیران این شرکت از ارائه هرگونه جزئیات مربوط به ارزش قرارداد توسعه میادین مذکور خود‌داری کردند.

در این راستا و طبق اطلاعات منتشر شده، SOCAR فرآیند حفاری اکتشافی در آب‌های عمیق در میدان گازی «امید» در آن بخش را که در آب‌های آذربایجان قرار دارد از سال 2009 میلادی آغاز کرده و در نوامبر سال 2010 محل قرارگیری میعانات گازی میدان «امید» کشف شد. در این رابطه نتایج نخستین حفاری‌های صورت گرفته روی این میدان گازی نشان داد که بیش از 200 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و بیش از 40 میلیون تن میعانات گاز در آن ذخیره شده است.

پس از اتمام عملیات اکتشاف، شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان در سال 2012 میلادی فرآیند استخراج گاز طبیعی از میدان گازی «امید» به میزان 5/1 میلیون متر مکعب در روز را آغاز کرد، اما پس از مدتی حجم گاز استخراج شده از این میدان به دلیل ساختار پیچیده زمین‌شناسی میدان گازی امید به میزان 50 درصد کاهش یافت. در حال حاضر میدان گازی «امید» در پایین‌ترین ظرفیت خود به تولید گاز طبیعی مشغول بوده و میدان گازی «بابک» هنوز به مرحله تولید گاز نرسیده است.

براساس اطلاعات اولیه منتشر شده، میزان گاز طبیعی موجود در میدان گازی «بابک» رقمی در حدود 400 میلیارد متر مکعب و حجم میعانات گازی ذخیره شده در این میدان حدود 80 میلیون تن برآورد می‌شود.

خبر انعقاد قرارداد توسعه میدان‌های «امید» و «بابک» در حالی توسط شرکت SOCAR اعلام شده است که «خوشبخت یوسف‌زاده» معاون مدیرعامل این شرکت در ماه مارس سال 2015 میلادی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت که شرکت ملی نفت آذربایجان مناقصه‌ای را برای توسعه میدان گازی «امید» برگزار خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: «ما هزینه‌های عملیات حفاری را در نظرگرفته و هزینه‌های مربوط به ارزیابی‌های صورت گرفته را نیز وارد قرارداد خواهیم کرد.» وی در پایان اضافه کرد که در صورت موفقیت عملیات حفاری، تاسیسات و زیرساخت‌های جدید به منظور تولید گاز طبیعی در منطقه ایجاد خواهد شد.

لازم به ذکر است که گاز طبیعی تولید شده در میدان گازی «امید» به بازار داخلی انرژی آذربایجان تزریق شده و نیاز موجود به انرژی در بخش مصارف خانگی و صنعتی را برطرف می‌کند.

این در حالی است که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، گاز تولید شده در میدان گازی «بابک» قرار است با همکاری شرکت‌های انرژی بین‌المللی پس از آغاز بهره‌برداری به بازارهای بین‌المللی صادر شود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 × 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!