قانون تشکیل هیات امنای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی
قانون تشکیل هیات امنای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی
-
ماده ۱ – ترکیب هیت امناء:
هریک از وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری[۲] و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی وابسته بخود ( مؤسسات پژوهشی که وابسته به دو وزارتخانهای فوق بوده و شامل مراکز پژوهشی و شامل مراکز پژوهشی وابسته به دانشگاهها نمیشود)[۳] که در این قانون «مؤسسه» نامیده میشود، هیات امنائی با ترکیب ذیل تشکیل خواهند داد.
الف – وزیر. “در دانشگاههای علوم پزشکی جلسات هیأت امنا، سالانه حداقل یک جلسه با حضور وزیر تشکیل میشود و در بقیه جلسات، به جای وزیر، نماینده وی میتواند شرکت کند. در جلسهای که وزیر حضور ندارد، رییس هیات را خود اعضای هیات امنا انتخاب میکنند”. [۴]
ب – رئیس مؤسسه
ج – ۴ تا ۶ تن از شخصیتهای علمی و فرهنگی و یا اجتماعی محلی و کشوری که نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت مؤسسه مربوط داشته باشند.
د – رئیس و یا نماینده سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور[۵]
تبصره – حداقل دو تن از شخصیتهای بند «ج» باید از اعضای هیات علمی دانشگاهها باشند.
-
ماده 2 – نحوه انتخاب و مدت اعضای بند «ج» ماده ۱:
اعضای بند «ج» به پیشنهاد وزیر مربوط و بنا به تصمیم رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی به جلسه شورایعالی جهت بررسی و تصمیم گیری مشورتی معرفی شده و ریاست جمهوری بر مبنای نتیجه حاصل از شورا احکام مربوط را برای ۴ سال عضویت در هیاتهای مذکور امضا مینماید. اعضای مذکور در یک زمان حداکثر میتوانند عضویت در دو هیات امنا را دارا باشند و انتخاب مجدد ایشان بلامانع است[۶].
تبصره – رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی بمنظور تسریع در پیشرفت کار میتواند بنا به تشخیص خود چند نفر را بجای شورایعالی مامور انجام بررسی و تصمیم گیری مشورتی بنماید.
-
ماده ۳ – ریاست هیات امنا:
ریاست هیات امنای مؤسسه بر حسب مورد به عهده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.
-
ماده ۴ – دبیر هیات امنا:
دبیر هیات امنا رئیس مؤسسه مربوط خواهد بود.
-
ماده ۵ – تشکیل شدن هیات امنا از یک یا چند مؤسسه:
وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میتوانند در صورت اقتضاء دو یا چند مؤسسه مربوط به خود را زیر نظر یک هیات امنا قرار دهند. در چنین مواردی کلیه رؤسای «مؤسسات[۷]» عضو هیات امنا میباشند و دبیر این هیات را نیز وزیر از میان یکی از این رؤسا انتخاب خواهند کرد.
-
· ماده ۶ – نحوه انتخاب اعضای بند«ج» ماده۱ در مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به سایر وزارتخانهها و سازمانها:
در مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی وابسته به وزارتخانهها یا سازمانهای دیگر که مجوز تاسیس آنها از طریق وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شده است، وزیر یا مسئول سازمان مربوط به جای یکی از اعضای بند «ج» ماده ۱ عضویت و یا ریاست هیات امنا را عهده دار خواهد بود.
تبصره – در این گونه مؤسسات سایر اعضای بند «ج» ماده ۱ به پیشنهاد وزیر یا مسئول سازمان مربوط مطابق روش ماده ۲ و تبصره ذیل آن انجام میگردد[۸].
-
ماده ۷ – وظایف و اختیارات هیات امنا:
الف – تصویب آییننامه داخلی
ب – تصویب سازمان اداری مؤسسه بر اساس ضوابطی که به پیشنهاد وزارتخانههای مربوط با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور[۹] به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید.
ج – بررسی و تصویب بودجه مؤسسه که از طرف رئیس مؤسسه پیشنهاد میشود.
د – تصویب بودجه تفصیلی مؤسسه
هـ ـ تصویب حسابها و ترازنامه سالانه مؤسسه
و – تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن
ز – تعیین حسابرس و خزانهدار برای مؤسسه
ح – کوشش برای جلب کمکهای بخش خصوصی و عوائد محلی اعم از نقدی، تجهیزاتی، ساختمانی با رعایت ضوابط مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی
ط – تصویب آییننامههای مالی و معاملاتی که بر حسب مورد پس از تائید وزارتخانه مربوط قابل اجرا میباشد.
ی – پیشنهاد میزان فوق العاده اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی (کارشناسان و تکنیسینها) که حسب مورد پس از تایید وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قابل اجرا میباشد.
ک – تعیین نحوه اداره واحدهای تولیدی، خدماتی، کارگاهی و بهداشت و درمانی مؤسسه در چهارچوب ضوابطی که به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ل – تعیین میزان پرداخت حقالتحقیق، حقالتدریس، حقالترجمه، حقالتالیف و نظایر آن
م – بررسی گزارش مؤسسه که از طرف رئیس مؤسسه ارائه میشود.
ن – تصویب مقررات استخدامی اعضای هیات علمی مؤسسه که به منظور هماهنگی پس از تایید وزارتخانه مربوط قابل اجرا خواهد بود.
-
ماده ۸ – اعتبارات مؤسسه:
اعتبارات هر یک از مؤسسات صرفاً در قالب برنامه و به صورت کمک بودجه سالانه کل کشور منظور و تصویب می شود و تخصیص اعتبار حداقل هر ۳ ماه به ماخذ سه داوزدهم بودجه مصوب از طریق دستگاههای اجرائی ذیربط کلاً در اختیار هر یک از مؤسسات قرار خواهد گرفت.
-
ماده ۹ – امور مالی و معاملاتی:
امور مالی و معاملاتی مؤسسات جز در مورد ذیحسابی موضوع ماده ۳۱ قانون محاسباتی عمومی، مشمول سایر مقررات قانون مزبور و آییننامه معاملاتی دولتی و سایر قوانین مربوط به مؤسسات دولتی نخواهد بود.
-
ماده ۱۰ – رسیدگی به حسابهای سالانه مؤسسه:
رسیدگی به حسابهای سالانه مؤسسه بر اساس آییننامهای خواهد بود که بر حسب مورد بوسیله وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تایید وزارت امور اقتصادی و دارائی میرسد.
- ماده ۱۱ – عمل بر طبق مقررات سابق:
مادام که هیاتهای امنای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی بر اساس این قانون تشکیل نشده و آییننامههای اجرائی مورد نیاز به تصویب نرسیده است، طبق مقررات سابق عمل خواهد شد.
[۱]مصوب جلسات ۱۸۱ و ۱۸۳ مورخ ۹ و ۲۳/۱۲/۱۳۶۷ شورایعالی انقلاب فرهنگی
[۲] وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق
[۳] عبارت داخل پرانتز بر اساس دویست و هفتاد و هفتمین جلسه مورخ ۲۵/۱/۱۳۷۱ شورایعالی انقلاب فرهنگی اضافه شده است.
[۴]عبارت داخل گیومه بر اساس چهارصد و هشتاد و هشتمین جلسه مورخ ۱۵/۸/۱۳۸۰ شورایعالی انقلاب فرهنگی اضافه شده است.
[۵] وزیر و یا نماینده وزیر برنامه و بودجه سابق
[۶] ماده ۲ براساس دویست و سی و نهمین جلسه مورخ ۳۰/۱۱/۱۳۶۹ شورایعالی انقلاب فرهنگی بشرح متن اصلاح و تبصره ذیل آن نیز اضافه شده است.
[۷] بر اساس دویست و هفتاد و هفتمین جلسه مورخ ۲۵/۱/۱۳۷۱ شورایعالی انقلاب فرهنگی عبارت مؤسسات جایگزین دانشگاهها شده است.
[۸] تبصره ماده ۶ براساس دویست و سی و نهمین جلسه مورخ ۳۰/۱۱/۱۳۶۹ شورایعالی انقلاب فرهنگی بشرح متن اصلاح شده است.
[۹]سازمان امور اداری و استخدامی سابق
آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور
نظرات کاربران