تفاوت مفاهیم OEM، ODM و OBM چیست؟
بسیاری از صنعت گران و تجار تابحال با مفاهیم OEM، ODM و OBM برخورد داشته اند. البته باید در نظر داشت که عبارات OEM، ODM و OBM مختص نوع خاصی از کالاها نیست و در بسیاری از محصولات بازار وجود دارد. در ادامه بر آن شدیم تا به بررسی تفاوت این سه مفهوم بپردازیم.
OEM مخفف Original Equipment Manufacture و به معنی استفاده از محصول تولیدی یک کمپانی با برند کمپانی دیگر میباشد.
بعنوان مثال شما برندی ثبت شده دارید و با مراجعه به شرکتهای تولیدی با آنها وارد مذاکره شده و قراردادی منعقد می نمایید که آن شرکت موظف می شود کالای خود را با نام تجاری یا همان برند شما تولید و به شما تحویل دهد. در این حالت مهمترین مساله که همان برندسازی و بازارسازی است برعهده شما خواهد بود و شرکت تولید کننده مسئولیتی از این لحاظ نخواهد داشت.
ODM مخفف Original Design Manufacture به معنی استفاده از محصول تولیدی یک کمپانی با طراحی و برند کمپانی دیگر میباشد.
در مساله ODM شما برند و طراحی خود را دارید و صرفا از زیرساختهای یک کارخانه تولیدی برای تولید یک کالا که تمام امتیاز آن برای شما محفوظ است استفاده می نمایید. در این روش مسئولیت شما کمی بیشتر از مساله OEM خواهد شد و موفقیت و شکست های آن قابل توجه می باشد. چرا که این محصول صرفا با ایده و طراحی شما ایجاد شده و احتمالا هزینه بخش یا کل تغییرات در خطوط تولید آن کارخانه را نیز شما پرداخت نموده اید.
OBM مخفف Original Brand Management و به معنی تولید شده در یک کمپانی که هم محل تولید و هم برند متعلق به خودش است..
این مورد نیاز به مثال خاصی ندارد و اکثریت قریب به اتفاق تولید کننده های کشور از این نوع می باشند و می توان گفت سخت ترین نوع تجارت می باشد که در آن کمپانی مسئولیت از صفر تا صد همه چیز را برعهده دارد و از طرفی اختیارات کاملی نیز روی تصمیمات مرتبط با تولید دارد.
ماخذ: —
سلام نمونه قرارداد واگذاری یا بهره برداری ازنام تجاری رادارید برام بفرستید ؟برای نوشتن پایان نامه نیاز دارم؟
ممنون