0

تامین دلیل چیست و چگونه انجام می شود؟

برخی مواقع آثار جرائم یا خسارتی که به افراد وارد می‌شود، به سرعت از میان می‌رود و اساسا اثبات وارد شدن خسارت یا وقوع جرم، بسیار مشکل می‌شود.

این مسئله در حوزه فضای مجازی اهمیت بیشتری می یابد چراکه بواسطه پویایی فضای مجازی امکان از بین رفتن شواهد بسیار محتمل تر خواهد بود.

قانون برای حل این مشکل، راهکار تامین دلیل را پیش بینی نموده است.

تامین دلیل به معنای حفظ و تهیه کردن‏ یا در جای امن گذاشتن دلیل است و یکی از راههای حفظ حقوقِ فردِ خسارت دیده است.

دانلود نمونه دادخواست تامین دلیل

نکات :

  • دقت داشته باشید که چنانچه هنوز اقدام به طرح شکایت یا دعوای حقوقی ننموده اید، ارائه دادخواست تامین دلیل به منزله شروع شکایت و تشکیل پرونده قضائی بر علیه متهم مورد نظر شما نیست، بلکه صرفاً ادله و شواهد وقوع جرم مستندسازی می گردد
  • تامین دلیل می تواند در طول فرایند رسیدگی به پرونده و یا حتی پیش از شروع دعوای حقوقی یا کیفری، صورت پذیرد
  • تامین دلیل باید از طریق محاکم قضائی انجام شود، لیکن چنانچه هنوز اقدام به طرح دعوا و تشکیل پرونده ننموده اید، باید دادخواست «تامین دلیل با جلب نظر کارشناس» خود را در شوراهای حل اختلاف به ثبت برسانید و شوراها اقدام به معرفی و انتخاب کارشناس رسمی دادگستری خواهند نمود.
  • در طول فرایند رسیدگی به دعوا، نیز امکان انجام تامین دلیل وجود دارد لیکن تشخیص ضرورت این مسئله به قاضی پرونده بستگی دارد.

برای اینکه بدانید «تأمین دلیل» چه‏ موقع لازم است، مثال های زیر را مطالعه بفرمایید:

مثال اول:پیام های تهدید آمیزی از طریق شبکه های اجتماعی برای شما ارسال می شود و هر لحظه امکان از بین رفتن یا حذف اکانت طرف مقابل وجود دارد.

مثال دوم: در صفحات یک سایت یا وبلاگ اینترنتی به شما توهین شده است یا اتهامات نادرستی به شما نسبت داده شده است و هر لحظه امکان حذف آن صفحات وجود دارد.

مثال سوم: وب سایت یا شبکه یا سرورهای سازمان شما هک شده است و شما باید در سریعترین زمان ممکن به وضعیت عادی برگردانید. بنابراین باید سریعا تغییرات بوجود آمده را مرتفع نموده و به حالت اولیه برگردید، که در این صورت ادله وقوع جرم نیز از بین خواهد رفت. از سوی دیگر اگر بخواهید منتظر بمانید تا بررسی ادله توسط قاضی پرونده و پس از طرح شکایت شما انجام شود قطعا این امر ماه ها زمانبر خواهد بود.

مثال چهارم: ساعت خود را نزد شخصی به امانت گذارده‌اید و از وی هیچگونه رسیدی دریافت نکرده اید. اشخاصی دیگری از وجود این مسئله مطلعند و می توانند به نفع شما شهادت دهند ولی شما احتمال میدهید در موقع طرح دعوی، به این اشخاص (یعنی مطلعین از موضوع) دسترسی پیدا نکنید یا نتوانید به موقع از اطلاعات آنها استفاده کنید.

مثال پنجم: منزل مسکونی یا مغازه تجاری خود را به فردی اجاره داده اید، لیکن مستاجر اقدام به تخریب ملک نموده و خساراتی را به شما وارد نموده است. اکنون مشتری دیگری برای ملک شما پیدا شده و شما باید سریعا ملک را به مستاجر جدید تحویل دهید اما نمی توانید برای بررسی و ارزیابی میزان خسارت‌ها منتظر بررسی دادگاه بمانید


شما می‌‏توانید پیش از طرح دعوی در محاکم قضائی، با تقدیم دادخواست‏ «تأمین دلیل با جلب نظر کارشناس» از سیستم قضائی بخواهید که سریعا فردی (یک نفر کارشناس رسمی دادگستری) را مامور رسیدگی به این مسئله نمایند. بدین ترتیب کارشناس رسمی دادگستری اقدام به بررسی صحنه جرم و مستندسازی ادله اثبات دعوا و در صورت لزوم برآورد خسارت خواهد نمود.

پس از انجام این امر شما می توانید با خیال راحت تری اقدام به طرح دعوا و تشکیل پرونده قضائی نموده و دیگر نگرانی از بابت تضییع حقوق خود نداشته باشید.

کارشناس رسمی دادگستری رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات, سایبرلا


 

قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب (در امور مدنی)

فصل هفتم – تامین دلیل و اظهارنامه

«مبحث اول – تامین دلیل»

ماده ۱۴۹در مواردی که اشخاص ذی‌نفع احتمال دهند که در آینده استفاده از دلایل و مدارک دعوای آنان از قبیل تحقیق محلی و کسب اطلاع از مطلعین و استعلام نظر کارشناسان یا دفاتر تجاری یا استفاده از قرائن و امارات موجود در محل و یا دلایلی که نزد طرف دعوا یا دیگری است، متعذر یا متعسر خواهد شد، می‌توانند از دادگاه درخواست تأمین آن‌ها را بنمایند. مقصود از تأمین در این موارد فقط ملاحظه و صورت‌برداری از این گونه دلایل است.

ماده ۱۵۰ درخواست تامین دلیل ممکن است در هنگام دادرسی و یا قبل از اقامه دعوا باشد.

ماده ۱۵۱درخواست تامین دلیل چه کتبی یا شفاهی باید حاوی نکات زیرباشد:

  1. مشخصات درخواست‌کننده و طرف او.
  2. موضوع دعوایی که برای اثبات آن درخواست تامین دلیل می‌شود.
  3. اوضاع و احوالی که موجب درخواست تامین دلیل شده است.

ماده ۱۵۲ دادگاه طرف مقابل را برای تامین دلیل احضار می‌نماید ولی عدم حضور او مانع از تامین دلیل نیست. در اموری که فوریت داشته باشددادگاه بدون احضار طرف، اقدام به تامین دلیل می‌نماید.

ماده ۱۵۳دادگاه می‌تواند تامین دلیل را به دادرس علی‌البدل یا مدیر دفتر دادگاه ارجاع دهد مگر در مواردی که فقط تامین دلیل مبنای حکم دادگاه قرار گیرد در این صورت قاضی صادرکننده رأی باید شخصاً اقدام نماید یا گزارش تامین دلیل موجب وثوق دادگاه باشد.

ماده ۱۵۴ در صورتی که تعیین طرف مقابل برای درخواست‌کننده تامین دلیل ممکن نباشد، درخواست تامین دلیل بدون تعیین طرف پذیرفته و به جریان گذاشته خواهد شد.

ماده ۱۵۵ تامین دلیل برای حفظ آن است و تشخیص درجه ارزش آن در موارد استفاده، با دادگاه می‌باشد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!