0

راهنمای سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی | سامانه ثنا

سامانه ابلاغ الکترونیکی- پیگیری الکترونیکی پرونده قضایی - سایبرلا

به موجب ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ قوه قضائیه موظف است اوراق قضائی را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ نماید.

مراجعان به قوه قضائیه موظفند جهت دریافت الکترونیکی اوراق قضائی به سامانه ای که به این منظور ایجاد گردیده مراجعه نمایند. ماده ۶۵۵ آیین دادرسی کیفری ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی را کافی دانسته و تبصره این ماده نیز ابلاغ الکترونیکی را قابل پذیرش می‌داند. 

قبل از اجرای این قانون ابلاغ به اصحاب پرونده از طریق مأمور ابلاغ انجام می شد اما در حال حاضر بر اساس این قانون ابلاغ اوراق قضایی به طرفین  به صورت الکترونیکی انجام می شود که این امر به اجرای طرح رسمیت و اعتبار می بخشد. ابلاغ الکترونیک جایگزین ابلاغ به روش سنتی خواهد شد.

سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی | سامانه ثنا

راهنمای مشاهده ابلاغ الکترونیک (اعم از احضاریه، اخطاریه، دادنامه و … )/*سایبرلا*/

۱.ثبت نام در سامانه ثنا

» پس از ثبت نام در سامانه ثنا و احراز هویت توسط دادگستری یا دفتر خدمات قضایی و دریافت پیامک حاوی رمز شخصی می توانید به سامانه ابلاغ مراجعه نمایید.

» در صورتی که در سامانه ابلاغ الکترونیک ثبت نام نکرده اید، برای مشاهده راهنمای ثبت نام در سامانه ابلاغ اینجا کلیک کنید

» در صورتی که پس از ثبت نام رمز ورود به سامانه ابلاغ را فراموش کرده اید، با مراجعه به آدرس eblagh.adliran.ir و کلیک بر روی عبارت رمز عبور خود را فراموش کرده ام رمز جدید را دریافت نمایید و یا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید.

۲. ورود به سامانه ابلاغ الکترونیک به آدرس EBLAGH.ADLiran.ir

نکته ۱ : برای ورود به سامانه حتما از مرورگر فایرفاکس و یا گوگل کروم استفاده نمایید./*سایبرلا*/

نکته ۲ :اگر از گوشی موبایل و یا تبلت استفاده می کنید، برای ورود به سامانه می بایست در قسمت نام کاربری و رمز عبور اعداد را به انگلیسی تایپ کنید. پس از کلیک روی «دریافت و مشاهده» ابلاغ، ابلاغیه بر روی گوشی ذخیره می شود که در نوار بالای گوشی قابل مشاهده و یا در پوشه دانلودهای گوشی ذخیره شده است.

نکته ۳ : در صورتی که در ورود به سایت با آدرس فوق مشکل داشتید، می توانید از یکی از آدرس های زیر وارد شوید:

۱. sakha2.adliran.ir قسمت خدمات ویژه، با کلیک بر روی ابلاغ الکترونیک می توانید وارد سامانه ابلاغ شوید. (برای وروداینجا کلیک کنید)

۲. sana.adliran.ir/Home/Index (ثنا) : از قسمت خدمات ویژه، با کلیک بر روی ابلاغ الکترونیک وارد سامانه ابلاغ شوید(برای ورود اینجا کلیک کنید)

۳. eblagh.adliran.ir (برای ورود اینجا کلیک کنید)

نکته ۴ : در صورتی که شخص حقوقی هستید(شرکت ها و سازمان ها) برای ورود، گزینه شخص حقوقی را انتخاب نمایید.

نکته ۵ : پس از ورود به سامانه، یک رمز موقت برای شما پیامک می شود که با وارد کردن رمز موقت می توانید به سامانه وارد شوید. /*سایبرلا*/

بنابراین فقط با در اختیار داشتن موبایل خود می توانید به سامانه وارد شوید. لازم به ذکر است رمز موقت ارسالی تا ۲۴ ساعت معتبر است و در دفعات بعدی در ۲۴ ساعت آینده می توانید از همین رمز موقت برای ورود استفاده نمایید. همچنین در صورتی که رمز موقت را در اختیار ندارید، می توانید با کلیک بر روی عبارت “رمز موقت خود را فراموش کرده ام ، ارسال مجدد رمز موقت” رمز را بر روی موبایل خود دریافت نمایید.

سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی | سامانه ثنا

نکته ۶ : با توجه به کندی و قطعی سایت در صورتی که پس از ورود با رمز ۱۰ رقمی، از صفحه فوق که رمز موقت وارد می شود، به صفحه بعد هدایت نشدید، مطابق تصویر ذیل کد امنیتی را عوض کنید و یکبار دیگر کد امنیتی جدید را وارد کنید و سپس بر روی ورود کلیک کنید تا وارد سامانه شوید.(در صورتی که باز هم موفق به ورود نشدید، این کار را چند بار انجام دهید تا موفق به ورود شوید)/*سایبرلا*/

سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی | سامانه ثنا

۳. مشاهده ابلاغ

» برای مشاهده ابلاغ جدید روی گزینه ابلاغیه های جدید کلیک کنید.

» در صورتی که قبلا ابلاغی را مشاهده کرده اید، برای مشاهده مجدد از قسمت ابلاغیه های مشاهده شده استفاده کنید.

سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی | سامانه ثنا

نکته  : برای مشاهده ابلاغ، بر روی گزینه دریافت و مشاهده ابلاغ کلیک نمایید. در صورتی که برای مشاهده ابلاغ صفحه ای باز نشد، مراحل زیر را طی کنید:

  • ۱. اگر از مرورگر فایرفاکس استفاده می کنید، پس از کلیک بر روی عبارت دریافت و مشاهده ابلاغ، در قسمت بالای مرورگر گزینه ای به نام option مشاهده خواهید کرد که با کلیک بر روی آن و انتخاب گزینه Allow pop up می توانید ابلاغیه را در قالب pdf مشاهده و پرینت و یا ذخیره نمایید. (همانند تصاویر ذیل)
  • سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی | سامانه ثنا

پس از کلیک بر روی option  گزینه Allow Popup را انتخاب کنید تا ابلاغیه را مشاهده نمایید.(همانند تصویر ذیل)

سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی | سامانه ثنابا انتخاب گزینه allow popup از این به بعد با کلیک بر روی گزینه مشاهده ابلاغ، ابلاغیه را در صفحه جدیدی که باز می شود مشاهده می کنید.

۲. اگر از مرورگر گوگل کروم استفاده می کنید:

همانند تصویر زیر، در نوار آدرس (سمت راست و بالا) بر روی علامت ضربدر( گزینه popup blocked) کلیک کنید و سپس Allow popup را بزنید:

سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی | سامانه ثنادر کادر باز شده، گزینه Allow pop ups را انتخاب و سپس Done را بزنید(همانند تصویر زیر):

سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی | سامانه ثناپس از انجام مراحل فوق، با کلیک بر روی دریافت ابلاغ، ابلاغیه در صفحه ای جدید و در قالب pdf قابل مشاهده ،پرینت یا ذخیره خواهد بود.

در پایان لازم به ذکر است:

۱. ابلاغ الکترونیکی افرادی که درسامانه ثبت نام الکترونیک قوه قضائیه ثبت نام کرده و دارای پرونده قضایی در دادگستری هستند، فقط از طریق مراجعه به سامانه ابلاغ الکترونیک به نشانی eblagh.adliran.ir  صورت می گیرد و هیچ گونه ابلاغیه،اخطاریه ، احضاریه و سند قضایی از طریق پست الکترونیک یا سامانه های دیگر ارسال نمی شود. چنانچه نامه الکترونیک (ایمیل)تحت عنوان قوه قضائیه یا وزارت دادگستری و یا سایر مراجع قضایی و انتظامی برای شما از طریق اشخاص یا سایت های غیرمجاز یا شبکه های اجتماعی ارسال شد به آنها ترتیب اثر ندهید.

۲- وصول الکترونیکی اوراق قضایی به حساب کاربری مخاطب در سامانه ابلاغ، ابلاغ محسوب میشود.

۳- رؤیت ابلاغ و اوراق قضایی درسامانه ابلاغ، با ثبت زمان و سایر جزئیات، ذخیره میشود و کلیه آثار ابلاغ واقعی بر آن مترتب می گردد. ورود به سامانه ابلاغ از طریق حساب کاربری و رؤیت اوراق از این طریق به منزله رسید است.
۴- در ابلاغ الکترونیکی، مخاطب در صورتی میتواند اظھار بی اطلاعی کند که ثابت نماید بلحاظ عدم دسترسی یا نقص درسامانه رایانه ای و سامانه مخابراتی از مفاد ابلاغ مطلع نشده است.
۵-خودداری از مراجعه به سامانه ابلاغ، به منزله استنکاف از قبول اوراق قضایی موضوع ماده ٧٠ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی محسوب میگردد.
۶-در صورتی که ارسال پیوست ھای ابلاغیه به صورت الکترونیکی ممکن نباشد، امر ابلاغ به وسیله ابلاغنامه انجام می شود.

»  برای پیگیری هر پرونده قضایی، شماره پرونده مربوطه و رمز ۵رقمی آن پرونده برای شما ارسال می شود که با رمز سامانه ابلاغ متفاوت است و ارتباطی به یکدیگر ندارند. /*سایبرلا*/

برای اطلاع از آخرین وضعیت پرونده در شعبه رسیدگی کننده با ورود به سایت adliran.ir بر روی “اطلاع رسانی با رمز پرونده” کلیک کنید. برای ورود با کد ملی و رمز سامانه ثنا، وارد شوید و سپس با وارد کردن شماره پرونده و رمز شخصی مربوط به آن پرونده، از آخرین وضعیت پرونده خود مطلع شوید. لازم به ذکر است هر پرونده رمز شخصی مربوط به خود را دارد ولی رمز سامانه ثنا (سامانه شناسه قضایی) یک رمز ده رقمی است و ارتباطی به رمز مربوط به هر پرونده ندارد)

اگر رمز مربوط به پرونده برای شما پیامک نشده، باید  به شعبه مربوطه مراجعه و رمز را از شعبه دادگاه دریافت نمایید.

ماخذ: دفتر خدمات الکترونیک قضایی- قم


مطالب مرتبط: راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا | ثبت نام سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی

مطالب مرتبط: پیگیری الکترونیکی وضعیت پرونده قضایی

مطالب مرتبط: راهنمای سامانه پیام کوتاه خدمات الکترونیک قضایی

مطالب مرتبط: ضرورت ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی/ کاهش هزینه و زمان رسیدگی از مزایای سامانه ثنا

مطالب مرتبط: سامانه ثنا چیست؟

نحوه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به صورت اینترنتی

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

  1. بهمن قرشی تبریزی گفته :
    12:49 1396/11/17

    سلام.در کشور گرجستان به طور موقت زندگی میکنم.برایم با پیامک ابلاغیه امده است ولی با مراجعه به سایت نمیتوانم وارد سایت ان شوم.لطفا مرا راهنمایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 20 =

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!