0

۹۳% از کلاهبرداری ها به صورت آنلاین انجام می‌شود

کلاهبرداری اینترنتی و جرایم مالی در فضای مجازی

Feedzi گزارش سه ماهه‌ی جرایم مالی خود را از ژانویه تا مارس ۲۰۲۱، بعد از تجزیه و تحلیل بیش از ۱۲ میلیارد معامله‌ی بانکی در جهان منتشر کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد که در سه ماهه گذشته با افزایش معاملات بانکی، کلاهبرداران سعی کرده‌اند تا معاملات جعلی خود را پنهان کنند. با محاسبه تعداد کلاهبرداری های بانکی از طریق اینترنت، تلفن و شعبه‌ها، مشخص شد که در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۱ نسبت به سه ماهه‌ی آخر سال ۲۰۲۰، این حملات ۱۵۹% رشد داشته‌اند.

بانکداری آنلاین، ۹۶% از کل معاملات بانکی را تشکیل می‌دهد و ۹۳% از کل تلاش‌ها برای کلاهبرداری را در سه ماهه‌ی اول ۲۰۲۱ شامل می‌شود. به دنبال آن، بانکداری بین شعبات و تلفنی ۴% باقیمانده را تشکیل می‌دهند. بانکداری بین شعبه‌ای در سه ماهه‌ی اول ۲۰۲۱ در مقایسه با سه ماهه‌ی آخر ۲۰۲۰، ۴۴۲% افزایش یافته است و آن هم به علت راحت‌تر شدن اِعمال محدودیت‌ها برای شروع کار و تجارت است. به علاوه، میزان کلاهبرداری تلفنی در بانکداری تلفنی، ۷۲۸% افزایش را نشان می‌دهد.

John Bambenek، مشاور اطلاعات در Netenrich می‌گوید که بانک‌ها در سال ۲۰۲۰، سیاست‌های بدون دریافت سود را در پیش گرفتند که باعث شد فضایی مناسب برای مجرمان جهت سرقت پول ایجاد شود. هر چقدر در سیستم پول بیش‌تری باشد، کلاهبرداری نیز بیش‌تر می‌شود. حالا که وضعیت از اوایل شیوع بیماری تا الان تغییر کرده و همه می‌خواهند به حالت عادی گذشته بازگردند، این که تشخیص دهیم چه رفتاری کلاهبرداری است و چه رفتاری فقط به علت تغییر خود کاربر است، دشوار است. به طور ساده، کلاهبرداری زمانی انجام می‌شود که رفتار کاربر ثابت باشد و جامعه به دلیل همه‌گیری و تلاش برای برگشتن به حالت عادی، آشفته شده باشد. تیم‌های امنیت سایبری باید توجه داشته باشند که چطور تغییرات محیط پیرامون می‌تواند در افزایش تهدیدات تاثیرگذار باشد و چطور تغییر رفتار جامعه، به نحوه‌ی شناسایی رفتار‌های مخرب کمک می‌کند.

کاربران اندروید بیش‌تر قربانی کلاهبرداری می‌شوند. از کل حجم معاملات جعلی، ۳۴% از معاملات در سیستم عامل‌های iOS انجام شده‌اند و تقریباً دو برابر آن یعنی ۶۶% مربوط به اندروید است. رویکرد آزاد اندروید در پشتیبانی از اپ استور‌های شخص ثالث که در نهایت باعث افزایش بدافزار‌ها می‌شود و تمایل اپل برای کنترل برنامه‌ها در اپ استور، علت به دست آمدن چنین نتایجی است.

طبق اطلاعاتی که Lookout به دست آورده، ۴۵% از کاربران در سراسر جهان مورد حمله ی فیشینگ قرار گرفته و بیش از ۲۰% از مشتریان بانکی با تروجان‌های بانکی در دستگاه خود روبرو شده‌اند.

Joseph Carson، دانشمند ارشد امنیتی و مشاور CISO در ThycoticCentrify، می‌گوید: «رمزعبور‌ها را به عنوان تنها راه برای کنترل امنیت خود انتخاب نکنید. مجرمان با دسترسی پیدا کردن به حساب‌های شما، اطلاعات هویتی شما را به سرقت می‌برند. از ابزار‌های کنترل دسترسی مانند مدیریت رمزعبور و احراز هویت چند عاملی برای محافظت از مهم‌ترین حساب‌های خود استفاده کنید. میزان اطلاعات شخصی‌ای را که در اینترنت قرار می‌دهید، محدود کنید. هر چه جزئیات بیش‌تری را در اختیار عموم قرار دهید، کار برای مجرمان راحت‌تر می‌شود؛ و در آخر، گزارش‌های مربوط به دسترسی‌های غیرمجاز به حساب‌تان را بررسی کنید.»

Hitesh Sheth، رئیس و مدیرعامل شرکت Vectra، می‌گوید: «رمزعبور خود را مرتبا تغییر دهید و از یک رمزعبور برای ورود به چندین حساب بانکی خود استفاده نکنید. هم‌چنین به طور ماهانه صورت‌حساب‌های کارت اعتباری خود را بررسی کنید. پرداخت‌هایی که مشکوک به نظر می‌رسند را مشخص کرده و بررسی کنید.»

مشاوره حقوقی تخصصی در حوزه جرایم فضای مجازی, سایبرلا

پنج نوع کلاهبرداری رایج بانکی

• تصاحب حساب (ATO) (۴۲%) – کلاهبرداران به اطلاعات حساب مانند رمزعبور و آدرس‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.

• استفاده از هویت‌های به سرقت رفته برای افتتاح حساب (۲۳%) – کلاهبرداران حسابی را با اطلاعات هویتی به سرقت رفته افتتاح می‌کنند. قربانیان معمولاً وقتی طلبکاران به سراغ‌شان می‌آیند، متوجه می‌شوند.

• جعل هویت (۲۱%) – کلاهبرداران برای دسترسی به یک حساب کاربری یا فریب دادن قربانیان، وانمود می‌کنند که یک مقام دولتی یا دیگر مقامات رسمی هستند.

• کلاهبرداری در خرید (۱۵%) – خریداران برای کالا‌هایی که هرگز قرار نیست به دست‌شان برسد، پول پرداخت می‌کنند.

• فیشینگ (۷%) – معمولاً کلاهبرداران از ایمیل‌هایی استفاده می‌کنند که دارندگان حساب را فریب داده و اطلاعات شخصی آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

پنج ایالت در آمریکا با بیش‌ترین میزان کلاهبرداری:

• کالیفرنیا
• فلوریدا
• واشنگتن
• آرکانزاس
• نیویورک

پنج بخش در انگلستان با بیش‌ترین میزان کلاهبرداری:

• برکشایر
• وارویک شایر
• باکینگهام شایر
• ناتینگهام شایر
• دربی شایر

منبع: گرداب

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یازده + پانزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!