0

گفتگو با سرپرست دادسرای جرایم رایانه ای: کاربران سایت های مستهجن هشیارباشند/عمل برخی متهمان پروژه مضلین افسادفی الارض است

دادسرای ناحیه 31 تهران, جرایم رایانه ای و فناوری اطلاعات و ارتباطات

روزهای پایانی سال گذشته خبری مبنی بر انهدام چندین سایت ضداخلاقی، ضددینی و ضدامنیتی و بازداشت عوامل این سایت‌ها در قالب اطلاعیه‌ای از سوی معاونت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (دایره جرایم سایبری مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته) در پایگاه اینترنتی گرداب منتشر و پس از قرار گرفتن در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی پرده از راز اقدامات شیطانی مدیران و کارکنان سایت‌های ایرانی مستهجن و ضدامنیتی برداشته شد.

پس از انتشار این خبر و چندین اطلاعیه که مشخصات سایت‌ها، مدیران و کارکنان آنها را افشا کرد، برنامه‌ای تحت عنوان «شوک» در رسانه ملی به پخش اعترافات متهمان بازداشت‌شده پرداخت و به این ترتیب اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در این زمینه آغاز شد.

از سوی دیگر حدود پنج ماه قبل دادسرایی ویژه تحت عنوان دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای و فناوری ارتباطات (ناحیه 31) در تهران آغاز به کار کرد که مجموع حوادث رخ داده در خصوص سایت‌های ضداخلاقی و ضد امنیتی نشان می‌داد بازداشت متهمان و کار قضایی روی پرونده‌ی آنها در دستور کار این دادسرا قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت موضوع، رضا جعفری معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای و فناوری ارتباطات در گفت‌وگویی تفصیلی پس از اشاره به فلسفه‌ی وجودی دادسرای ناحیه 31 و شرح وظایف آن، به تشریح ابعاد مختلف پرونده بازداشت شدگان اخیر پرداخت و با تحلیل اقدامات آنان به شهروندان درخصوص هوشیاری نسبت به استفاده از برخی سایت‌ها که اعتقادات اخلاقی، دینی، مذهبی و حریم خانواده‌ی کاربران را هدف می‌دهند، هشدار داد.

لایحه جرایم رایانه ای هم کافی به نظر نمی‌رسد

حدود 50 عنوان مجرمانه در لایحه‌ی جرایم رایانه‌ای احصا شده است

جعفری در این زمینه تصریح کرد: از سال 87 ضرورت تشکیل دادسرایی تخصصی برای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای و اینترنتی از سوی مسوولان مربوط گوشزد شد و نهایتا با توجه به آن‌که این مسوولیت خطیر به دادسرای عمومی و انقلاب تهران محول شده بود، دادسرای ناحیه 31 تاسیس شد و آغاز به کار کرد.

وی درباره ابزار قانونی موجود برای برخورد با متهمانی که پرونده‌شان در این دادسرا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، گفت: جرایمی که دادسرای ناحیه 31 به آنها رسیدگی می‌کند، پیش از این به صورت پراکنده در دادسراهای مختلف مانند دادسرای انقلاب، دادسرای ویژه امنیت، دادسرای ارشاد و برخی دیگر از دادسراها مورد رسیدگی قرار می‌گرفت. در حال حاضر در دادسرای جرایم رایانه‌ای، پرونده‌ها بر اساس قوانین عمومی و اختصاصی مانند قانون مجازات اسلامی، قانون مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند، قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری، قانون تجارت الکترونیک و … رسیدگی می‌شود.

معاون دادستان تهران ادامه داد: بحث جرایم رایانه‌ای و اینترنتی، بحثی جدید است. همواره اتفاقاتی در اطراف ما رخ می‌دهد و اقداماتی صورت می‌گیرد که قانون‌گذار برای حفظ نظم و امنیت عمومی، امنیت خانواده‌ها، امنیت فرهنگ و امنیت نظام، ناگزیر از وضع قوانین جدید می‌شود. جرایم اینترنتی نیز در زمره همین مسائل است که قانون‌گذار باید درخصوص آن به وضع قانون بپردازد.

جعفری گفت: در مورد مسائل مربوط به اینترنت و اقداماتی که از طریق اینترنت صورت می‌گیرد، عناوین مجرمانه‌ای وجود دارد که پیش از این چنین عناوینی نبوده است. در حال حاضر حدود 50 عنوان مجرمانه در لایحه‌ی جرایم رایانه‌ای احصا شده است. البته این لایحه که از سال 83 در قالب 73 ماده در مجلس بود تا سال 87 بلااقدام ماند و نهایتا سال گذشته طی سه جلسه بررسی، اصلاحاتی روی آن صورت گرفت و حدود 20 ماده از آن حذف شد. سپس به شورای نگهبان رفت و در حال حاضر با توجه به آن‌که شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد دانسته، لایحه به مجلس بازمی‌گردد و در صورتی که مجلس ایرادات بیان شده از سوی شورای نگهبان را رفع نکند، طبق قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص تعیین تکلیف خواهد کرد.

سرپرست دادسرای جرایم رایانه‌ای با اشاره به لایحه‌ی جرایم رایانه‌ای، خاطرنشان کرد: این لایحه نیز به نظر کافی نمی‌رسد و باز هم کمبودهایی در این زمینه وجود دارد. در بسیاری از کشورها همزمان با پیدایش رایانه و اینترنت، قوانین مربوط به آن نیز تصویب شد و این کشورها پا به پای پیشرفت فناوری ارتباطات، جرایم و مجازات‌های مربوط به آن را احصا کردند اما متاسفانه ما این مساله را ساده گرفتیم؛ در حالی که مساله‌ای بسیار حاد، مهم، خطرناک و در عین حال نرم و مرموز است.

وی ادامه داد: در حال حاضر متهم نوجوانی داریم که همه‌ی افراد خانواده به صداقت و پاکی او ایمان دارند اما نمی‌دانند که همین فرد در فضای کوچکی از خانه و از طریق سیستم رایانه‌ی خود مرتکب چه جنایاتی شده و چه کسانی را به وادی انحراف کشانده است.

باید قانونی جامع و در عین حال منعطف داشته باشیم

متاسفانه برخی اقدامات مانند هک کردن سایت‌ها جرم‌انگاری نشده است

جعفری اظهار کرد: با توجه به آن‌که پیشرفت‌ها در فضای سایبر لحظه به لحظه و روز به روز است، باید قانونی جامع و در عین حال منعطف داشته باشیم که به صورت دوره‌ای بتوان آن را مورد تجدیدنظر قرار داد و یا قانون‌گذار در این قانون، دست مجریان را برای تطبیق موضوعات جدید با احکام قانونی باز بگذارد؛ زیرا نمی‌توان خارج از چارچوب قانون حرکت کرد.

معاون دادستان تهران با بیان این‌که لایحه‌ی جرایم رایانه‌ای پیش از اصلاحات و حذف برخی از مواد آن، جامع‌تر و دارای قدرت بازدارندگی بیشتری بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی اقدامات اینترنتی در قالب عناوین مجرمانه مدنظر قانون‌گذار قرار نگرفته است. به عنوان مثال، هک کردن یک سایت و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات یک موسسه یا یک خانواده از طریق اینترنت، در حال حاضر جرم به حساب نمی‌آید.

وی در همین زمینه اضافه کرد: علاوه بر این قبیل موارد، لازم است که با برخی اقدامات مانند تهیه و پخش کارتون‌های غیراخلاقی و فیلم‌های غیراخلاقی که رده‌ی سنی کودکان و افراد کم سن و سال را مورد هجمه قرار می‌دهد، با شدت بیشتری برخورد شود.

معاون دادستان تهران گفت: تا وقتی که قانون جدید به صورت قطعی و لازم‌الاجرا در بیاید، ما در این مدت با همان ابزارهای قانونی سابق به پرونده‌ها رسیدگی خواهیم کرد و در صورتی که اقدام فرد یا افرادی ولو بسیار حاد باشد اما این اقدام در زمره‌ی جرایم در قانون ذکر نشده باشد، نمی‌توانیم آن را جرم بدانیم. با توجه به مجموع این مسائل، قطعا ما اساس کار خو را قانون می‌دانیم و به هیچ وجه در هیچ شرایط زمانی و مکانی خارج از چارچوب قانون عمل نخواهیم کرد؛ زیرا وظیفه‌ی مهمی که قانون اساسی بر دوش ما گذاشته، نظارت بر حسن اجرای قانون است و نمی‌توانیم این اصل قانون اساسی را با بی‌قانونی نادیده بگیریم.

اینترنت حلقه اتصال جوامع بشری برای انتقال دانش‌هاست

استفاده از اینترنت جرم نیست اما گاهی وسیله جرم قرار می‌گیرد

سرپرست دادسرای ویژه‌ی رسیدگی به جرایم رایانه‌ای و فناوری ارتباطات، در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بیان مطالبی درخصوص سایت‌هایی پرداخت که اخیرا با تلاش معاونت اطلاعات سپاه منهدم شدند و تصریح کرد: یکی از مسائل بسیار مهمی که امروز در عرصه‌ی علم و فناوری در دنیا مطرح است، اینترنت است. یعنی در حال حاضر اگر کسی یک رایانه قابل اتصال به اینترنت را به صورت همراه با خود نداشته باشد، لااقل در خانه‌اش رایانه‌ای برای استفاده دارد و از طریق آن به اینترنت وصل می‌شود. امروزه دسترسی به شبکه جهانی از طریق رایانه بسیار راحت و آسان شده و این فضای جهانی در واقع شاهراهی است که معابر مثبت و منفی زیادی دارد.

وی با بیان این‌که اینترنت، حلقه‌ی اتصال جوامع بشری به یکدیگر و وسیله‌ای است برای تبادل اطلاعات و دانش‌ها، تاکید کرد: استفاده از اینترنت جرم نیست اما گاهی اینترنت وسیله‌ی جرم قرار می‌گیرد. یعنی افرادی در کنار کارکردهای مثبت اینترنت، به کارکردهای منفی آن روی می‌آورند و از این رهگذر برای کسب منافع مادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خود از طریق اینترنت مرتکب اعمالی خلاف می‌شوند.

پروژه ناتوی فرهنگی در راستای از بین بردن استقلال ملت ایران کلید خورده است

اگر زمینه‌های انحراف در ما وجود نداشته باشد، دشمن از هیچ طریقی نمی‌تواند رسوخ کند

جعفری ادامه داد: در طول سه دهه‌ی انقلاب اسلامی، کشور ما شاهد انواع تهاجمات و فشارها بوده است؛ زیرا مردم ما مسلمان و شیعه هستند و با دارا بودن پیشینه‌های فرهنگی و تاریخی محکم، می‌خواهند روی پای خودشان بایستند. زمانی که دشمن متوجه شد با تحمیل جنگ، اعمال تحریم‌ها، ترورها و تخریب‌ها نمی‌تواند در راستای از بین بردن استقلال ملت ایران کاری از پیش ببرد، پروژه‌ی تهاجم فرهنگی را کلید زد که این تهاجم فرهنگی بنا به گفته‌ی مقام معظم رهبری به شبیخون فرهنگی و امروز به ناتوی فرهنگی تبدیل شده است.

معاون دادستان تهران تاکید کرد: ما امروز نباید دشمن را متهم کنیم؛ چون او در جهت مطامع خود حرکت می‌کند. اگر ما محکم باشیم و زمینه‌های انحراف در ما وجود نداشته باشد، دشمن از هیچ طریقی نمی‌تواند رسوخ کند.

جعفری گفت: این مبارزه‌ی فرهنگی سال‌هاست که آغاز شده و امروز با همکاری کشورهای مختلف ادامه دارد. فعالیت‌های مجرمانه اینترنتی هم در قالب سایت‌های مستهجن روز به روز پررونق‌تر می‌شود و این سایت‌ها مشتریان خود را از میان افرادی که تا حدی دچار ضعف ایمان هستند، پیدا می‌کنند.

حدود 50 نفر در قالب 30 پرونده مختلف بازداشت شدند

25 متهم در بازداشت و 25 نفر دیگر با قرار وثیقه آزاد هستند

وی در مورد برخورد با این سایت‌ها و دستگیری متهمان آنها که موسوم به مضلین هستند، اظهار کرد: پیش از این، مبارزه با چنین مساله‌ای در کشور ما وجود داشت اما این جریان، ابزار کار مناسب و متولی مشخصی نداشت. در همین راستا پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه جدی با ناتوی فرهنگی، مسوولان و کارشناسان امر با برگزاری نشست‌هایی تخصصی به این نتیجه رسیدند که این مساله به عهده‌ی یک متولی مشخص گذاشته شود. لذا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که بازوی اجرایی نظام و رهبری است و وظیفه‌ی حفظ دستاوردهای انقلاب و صیانت از کیان نظام و خون شهدا را به عهده دارد، فعالیت خود را برای برخورد جدی با این مقوله آغاز کرد. در کنار آن پس از سپردن مسوولیت قضایی کار به دادسرای تهران و تشکیل دادسرای ویژه در این زمینه، کار کارشناسی زیادی انجام شد و شناسایی افرادی که به صورت سازمان‌یافته اقدام به مدیریت و گرداندن سایت‌های مستهجن ایرانی می‌کردند در دستور کار قرار گرفت.

جعفری ادامه داد: پس از شناسایی سایت‌ها و افرادی که به صورت سازمان‌یافته به نحوی در اداره کردن این سایت‌ها دخیل بودند، موضوع به مقام قضایی (دادستان تهران) گزارش شد و پس از صدور دستور تحقیقات و دستگیری، اولین متهم در تاریخ 20 اردیبهشت سال گذشته در تهران بازداشت شد.

معاون دادستان تهران با بیان این‌که این متهم تعداد 40 سایت ضداخلاقی، ضددینی و ضدامنیتی را مدیریت می‌کرد، افزود: پس از بازداشت این فرد و با توجه به آن‌که مطمئن بودیم یک نفر به تنهایی نمی‌تواند این سایت‌ها را اداره کند، افراد مرتبط با وی نیز که در گرداندن سایت‌های تحت مدیریت او فعالیت می‌کردند بازداشت شدند و پرونده‌ی آنها هم در دادسرا به جریان افتاد.

سرپرست دادسرای جرایم رایانه‌ای با بیان این‌که ردیابی، شناسایی و بازداشت متهمان کاری بسیار پیچیده و فنی بود که به همت افرادی مخلص و تنها با اتکا به خدا صورت گرفت، خاطرنشان کرد: حدود 50 نفر از این افراد در قالب 30 پرونده‌ی مختلف با موضوع اشاعه‌ی فساد و فحشا، افساد فی‌الارض و مدیریت سایت‌های مبتذل ضداخلاقی، ضددینی و ضدامنیتی بازداشت شدند که حدود 25 نفر از آنها در بازداشت موقت به سر می‌برند و مابقی این افراد با وثیقه‌های سنگین تا تکمیل تحقیقات آزاد شده‌اند، البته آزادی آنها به معنای منع تعقیب نیست بلکه فعلا تا زمانی که پرونده تکمیل شده و جهت صدور مجازات به دادگاه ارسال شود، آزاد هستند.

سایت‌های منهدم‌شده بیش از 3 میلیون کاربر داشته‌اند

یک کاربر هم در کشور ما برای چنین سایت‌هایی زیاد است

جعفری گفت: بر اساس برآوردهایی که صورت گرفته، این سایت‌ها بیش از 3 میلیون کاربر داشته‌اند. البته این به معنای آن نیست که استفاده از چنین سایت‌هایی در کشور ما گسترده است بلکه معتقدیم در کشوری اسلامی مانند ایران با پیشینه‌ی فرهنگی و تاریخی قوی، وجود یک کاربر هم برای چنین سایت‌هایی زیاد است.

تمام متهمان به ارتباط با عوامل بیگانه اعتراف کرده‌اند

پرونده‌ی متهمان با دلایل و مستندات کافی به دادگاه ارسال می‌شود

معاون دادستان تهران با اشاره به محتوای سایت‌های منهدم شده، اظهار کرد: محتوای این سایت‌ها را برای بررسی‌های قضایی به چهار بخش ضداخلاقی، ضددینی، ضدانقلابی و ضدامنیتی تقسیم کردیم که هریک از این بخش‌ها خود شامل زیرشاخه‌های متعددی می‌شدند. به عنوان مثال در بخش‌ ضداخلاقی این قبیل سایت‌ها، مسائلی مانند پورنوگرافی کودکان، همجنس‌گرایی، داستان‌های پورنو و … وجود داشت که مستندات تمام مطالب منتشر شده در قالب هزاران صفحه پرینت، صدها CD و ده‌ها DVD جمع‌آوری شده و در پرونده‌ی متهمان موجود است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر علاوه بر 90 سایتی که در تاریخ 27 اسفندماه سال گذشته منهدم شد، تعداد دیگری از سایت‌های مستهجن و متهمان آنها نیز شناسایی شده‌اند که طی روزهای آینده عملیات‌هایی جهت دستگیری این افراد صورت خواهد گرفت.

معاون دادستان تهران با بیان این‌که اغلب متهمان بازداشت‌شده برای کسب منافع اقتصادی و فرهنگی اقدام به فعالیت در سایت‌های مستهجن می‌کرده‌اند، یادآور شد: تمام متهمان به ارتباط با عوامل بیگانه اعتراف کرده‌اند و حتی چک‌ها و پول‌هایی که این افراد از عوامل خارجی دریافت کرده‌اند، به صورت مستند در پرونده‌های آنها موجود است. علاوه بر این، مکالمات و مکاتباتی هم که از طریق اینترنت با عوامل بیگانه داشته‌اند، به عنوان مدرک در پرونده‌هایشان وجود دارد و قطعا پرونده‌ی همه‌ی متهمان را با دلایل و مستندات کافی به دادگاه ارسال خواهیم کرد.

همه متهمان تبعه ایران هستند و در داخل دستگیر شده‌اند

عمل تعدادی از متهمان، عنوان افساد فی‌الارض را دارد

جعفری با تاکید بر این‌که همه‌ی متهمان تبعه‌ی ایران هستند و در داخل کشور دستگیر شده‌اند، گفت: تعدادی از متهمان که در خارج از کشور بودند، هنگام حضور در ایران با شگردهای فنی و پلیسی بازداشت شدند و در مسیر شناسایی، بازداشت و تحقیقات، نیروهای متعهد معاونت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و هم‌چنین سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات زحمات زیادی را متحمل شدند و تلاش فراوانی در به نتیجه رسیدن اقدامات قضایی، صورت دادند.

وی درخصوص مجازات مورد درخواست متناسب با اتهامات متهمان با بیان این‌که سعی خواهیم کرد دادگاه‌های مربوط به پرونده‌ی این افراد جهت آشکار شدن عمق جنایاتشان به صورت علنی برگزار شود، خاطرنشان کرد: با توجه به مجموع تحقیقات صورت‌ گرفته، گزارشات موجود در پرونده، اعترافات متهمان و مدارک و مستنداتی که جمع‌آوری شده، به نظر می‌رسد برای فردی که تعداد زیادی سایت ضداخلاقی، ضددینی، ضدانقلابی و ضدامنیتی را مدیریت می‌کند و با 250 سایت مستهجن دنیا در ارتباط است، روابط نامشروع با محارم، انجام عمل خلاف با کودکان و وطی با بهائم (سکس با حیوانات) را ترویج می‌کند و با زیر سوال بردن تمام عقاید دینی مسلمانان به‌ویژه شیعیان مانند تخریب جایگاه و وجهه‌ی دسته‌جات عزاداری امام حسین (ع) به مقدسات دینی اهانت می‌کند، اگر نتوان عنوان افساد فی‌الارض را در نظر گرفت، هیچ عملی به عنوان افساد فی‌الارض در دنیا وجود ندارد. مجازات افساد فی‌الارض نیز طبق قانون، اعدام است.

بحث فروش کودکان هم در سایت‌ها مطرح بوده است

برای هریک از متهمان بالاترین مجازات قانونی را تقاضا خواهیم کرد

معاون دادستان تهران با بیان این‌که بحث فروش کودکان نیز در این سایت‌ها مطرح بوده، اضافه کرد: متهمان این پرونده‌ها، یک اتهام ندارند بلکه مجموعه‌ای از چندین اتهام متوجه برخی از آنهاست. لذا برای هریک از آنها بالاترین مجازاتی را که قانون تجویز کرده تقاضا خواهیم کرد و امیدواریم با صدور رای مقتضی از سوی دادگاه نیز هم مرتکبان و هم افراد دیگر بفهمند با اعتقادات، فرهنگ، دین و ملیت مردم نمی‌توان مبارزه کرد.

جعفری گفت: به نظر نمی‌رسد هیچ وجدان آگاه و عقل سلیمی اقدامات چنین متهمانی را تایید کند یا ذره‌ای ترحم بر آنها را روا بداند؛ زیرا این افراد هیچ ترحمی نسبت به اعتقادات و باورهای مردم و حریم جامعه و خانواده نداشتند؛ لذا ما هم با پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری و در اجرای دستورات رییس محترم قوه‌ی قضاییه و دادستان محترم تهران، بدون هیچ ترحمی با این افراد که موجبات حریم‌شکنی و افساد فی‌الارض را در جامعه فراهم کرده‌اند، برخورد می‌کنیم.

کاربران سایت‌های مستهجن نیز هشیار باشند

متهمان اقرار می‌کنند که هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند دستگیر شوند

وی گفت: کاربران چنین سایت‌هایی نیز باید هوشیار باشند؛ زیرا در صورتی که اقدامات گردانندگان این سایت‌ها به اندازه‌ای گسترده شد که کاربران نیز در پیشبرد اهداف آنها عهده‌دار نقشی شدند، قطعا با آنها نیز برخورد می‌شود و به راحتی با استفاده از ابزار لازم جهت شناسایی IP کاربران می‌توان این افراد را نیز شناسایی و تحت پیگرد قرار داد.

سرپرست دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای، یکی از ثمرات برخورد با گردانندگان سایت‌های مستهجن را نواخته شدن زنگ خطر برای افرادی دانست که سودای راه‌اندازی چنین سایت‌هایی را در سر می‌پرورانند و اظهار کرد: تمام متهمان بازداشت‌شده صراحتا اقرار می‌کنند که هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند روزی دستگیر شوند. لذا در حال حاضر با دستگیری این افراد، حجت برای کسانی که چنین اقداماتی را مدنظر داشته‌اند تمام شده و متوجه شده‌اند که ابزار و اراده لازم برای برخورد با آنها وجود دارد.

خانواده، دوستان و جامعه‌ آثار زیادی روی افراد دارند

اکثر قریب به اتفاق متهمان دارای نوعی نبوغ هستند

وی درخصوص ریشه‌ها و عوامل سوق یافتن افراد به سمت چنین جرایمی یادآور شد: در نظام اجتماعی، همه‌ی مسائل از خانواده شروع می‌شود و محیط خانوادگی در تمایل یا عدم تمایل به این جرایم و یا استفاده از محصولات مستهجن اینترنتی نقش به‌سزایی دارد. پس از خانواده، دوستان و جامعه‌ی همسالان آثار زیادی روی افراد دارند. ذات نوجوان، کنجکاو است و همواره به دنبال کشف مجهولات می‌رود. اگر روند کشف مجهولات به درستی مدیریت نشود، نوجوان به سمت پرتگاه می‌رود و سقوط می‌کند. متاسفانه در این پرونده‌ها می‌بینیم که اکثر قریب به اتفاق متهمان دارای نوعی نبوغ هستند که به دلیل عدم مدیریت صحیح این نبوغ در مسیر کشف مسائل و مجهولات، سر از اقدامات مجرمانه درآورده‌اند به نحوی که جبران فعالیت‌های آنها تقریبا ناممکن است.

جعفری ادامه داد: این وادی، مانند منجلابی است که وقتی کسی وارد آن شد نمی‌تواند از آن خارج شود. چنان‌که یکی از متهمان همین پرونده‌ها می‌گوید بارها تصمیم گرفتم که این کار را رها کنم و حتی مدتی مطالب مفید و آموزنده روی سایت قرار می‌دادم اما مجددا به همان فعالیت ابتدایی بازگشتم و اعمال زشت خود را ادامه دادم.

ارتباط میان این اقدامات و آن‌چه در جامعه می‌گذرد، ارتباطی متقابل است

برخورد با عوامل سایت های مستهجن، گامی در جهت قطع کردن اثرات متقابل جامعه و اینترنت بود

معاون دادستان تهران، نقش جامعه را در شکل‌گیری چنین جرایم و پیدایش چنین متهمانی بسیار موثر توصیف کرد و افزود: ارتباط میان این اقدامات و آن‌چه در جامعه می‌گذرد کاملا ارتباطی مستقیم و متقابل است. یعنی بسیاری از مسائل که در جامعه به عنوان یک ضدارزش تلقی می‌شوند، برخاسته از آموزه‌های نادرست ترویج شده از سوی اینترنت است و بسیاری از مسائل ناپسند مندرج در سایت‌های اینترنتی برگرفته از اتفاقاتی است که در جامعه رخ می‌دهد. وقتی این دو فضا در یک فاز منفی دست به دست هم می‌دهند، به تدریج ارزش‌ها تبدیل به ضد ارزش‌ها شده و ضد ارزش‌ها نیز ارزش به حساب می‌آیند؛ لذا ارتباط منفی میان این دو فضا یعنی فضای مجازی اینترنت و فضای حقیقی جامعه باید در مقطعی از زمان، قطع شود و معتقدیم که برخورد با گردانندگان سایت‌های مستهجن طی ایام اخیر، گامی در جهت قطع کردن اثرات مخربی بوده که جامعه و اینترنت به صورت متقابل بر یکدیگر داشته‌اند.

حذف اینترنت از زندگی انسان امروز محال است

استفاده از اینترنت را مدیریت کنیم تا از ناحیه‌ی آن دچار آسیب نشویم

جعفری تاکید کرد: حذف اینترنت از زندگی انسان امروز، مانند حذف آب، برق، گاز و تلفن امری محال است. به هر حال زمانی که این امکان برای ارتباط بشر در گستره‌ی جهانی فراهم شد، بهره‌برداری‌های منفی مدنظر نبود بلکه اهدافی کلان و مفید برای آن مورد توجه بود اما به تدریج کارکردهای منفی این فضا نیز بروز یافت و عده‌ای تلاش کردند که از آب گل‌آلود در این محیط، ماهی بگیرند. حال باید استفاده از این امکان را مدیریت کنیم تا از ناحیه‌ی آن دچار آسیب نشویم.

با ابزار روز به تقویت اعتقادات دینی بپردازیم

اطلاع‌رسانی به‌موقع و دقیق در کاهش جرایم اینترنتی سازمان‌یافته موثر است

سرپرست دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای اضافه کرد: ما کشوری در حال توسعه هستیم و یکی از زمینه‌های توسعه، توسعه‌ی فرهنگی است. امروزه در یک دنیای ولنگار به سر می‌بریم و متاسفانه حتی برخی از کشورهای اسلامی نیز که باید برای جهانیان الگو باشند، بسیاری از مسائل اخلاقی را رعایت نمی‌کنند. با توجه به این موضوع، یکی از کارهایی که باید به صورت جدی دنبال کنیم، تقویت اعتقادات دینی مردم است. این کار ابزارهای مختلفی دارد و خوشبختانه در کشور ما متولیان فراوانی از جمله صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌ی علمیه‌ی قم و نهادهای فرهنگی دیگر می‌توانند این امر خطیر را مدیریت و اجرا کنند. منتها نباید از این نکته غافل شویم که با ابزارهای 30 سال قبل نمی‌توانیم نوجوان امروز را که مسلح به انواع دانش‌ها و آگاهی‌های ارتباطاتی است، مورد هدایت و راهنمایی قرار دهیم بلکه باید با ابزار روز به نحوی حرکت کنیم که همواره چند گام از نوجوان‌ها و جوان‌ها جلوتر باشیم تا آنها بتوانند سوالات خود را از ما بپرسند.

معاون دادستان تهران، اطلاع‌رسانی به‌موقع و دقیق حاوی بیان معایب و عواقب اقدامات مجرمانه از طریق اینترنت را در کاهش چنین جرایمی موثر برشمرد و افزود: مطبوعات در راستای اطلاع‌رسانی در این زمینه نقش به‌سزایی دارند؛‌ زیرا در واقع پل ارتباطی میان مردم و جامعه هستند و می‌توانند در آگاهی‌بخشی به مردم نقشی کلیدی ایفا کنند. دنیای امروز، دنیای ارتباطات است. وقتی می‌بینیم که رسانه‌ها در سرعت انتشار اخبار و وقایع جهان با یکدیگر رقابت دارند، متوجه اهمیت بالای اطلاع‌رسانی و نقش مهم و حیاتی آن می‌شویم. از سوی دیگر مشاهده می‌کنیم که در موازین و دستورات اسلامی در باب حدود بر جمع کردن مردم تاکید شده است. دلیل این امر به نظر می‌رسد که همین اهمیت اطلاع‌رسانی و آگاهی یافتن مردم باشد؛ زیرا اطلاع پیدا کردن از عواقب یک اقدام، در بازدارندگی افرادی که مستعد انجام آن هستند تاثیر زیادی دارد و امروز مطبوعات رسالت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی را در این زمینه به عهده دارند.

وی با تاکید بر لزوم خودکنترلی جهت عدم سقوط به ورطه‌ی اقدامات مجرمانه‌ای از قبیل فعالیت‌هایی که بیان شد، خاطرنشان کرد: انسان باید همواره وجدان خود را به عنوان یک محکمه در نظر بگیرد و کاری را که حتی حیوانات از انجام آن بیزارند انجام ندهد تا کرامت انسانی او خدشه‌دار نشود و پست‌تر از حیوان جلوه نکند.

همیشه افرادی برای بهره‌برداری‌های نامشروع در کمینند

مردم تلاش کنند که تصاویر شخصی‌شان در دسترس افراد بیگانه قرار نگیرد

معاون دادستان تهران گفت: مردم نیز باید هوشیار باشند که امروزه به راحتی از طریق ایمیل و بلوتوث، اطلاعات آنها قابل انتقال و انتشار است. لذا تمام تلاش خود را به کار بگیرند که فیلم‌ها و عکس‌های خصوصی آنها در دسترس افراد بیگانه و ناباب قرار نگیرد؛ زیرا همیشه افرادی در کمینند که با استفاده از این اطلاعات و مدارک، اقدام به بهره‌برداری‌های نامشروع کنند.

نیروی متخصص کافی نداریم

دادسرای ناحیه 31 به جرایم ویژه و سازمان‌یافته اینترنتی رسیدگی می‌کند

وی در پایان با اشاره به نحوه‌ی آغاز رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرای ویژه‌ی رسیدگی به جرایم رایانه ای و فناوری ارتباطات گفت: در این دادسرا شکات می‌توانند با مراجعه‌ی مستقیم اقدام به طرح شکایت کنند. علاوه بر این درخصوص اقداماتی که جنبه‌ی عمومی دارد، ما اعلام جرم می‌کنیم و با تحقیقاتی که از سوی کارشناسان IT و تیم عملیات ویژه صورت می‌گیرد، پرونده‌ها را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم. هم‌چنین این کارشناسان به همراه تیم عملیات ویژه و دفتر اینترنت دادسرای تهران همیشه در حال رصد کردن فضای اینترنت هستند تا با مشاهده‌ی موارد مشکوک بلافاصله گزارشات لازم را تهیه و ارایه کنند و ما برخوردهای لازم را در چارچوب قانون صورت دهیم البته نیروی متخصص کافی در این زمینه نداریم.

جعفری اظهار کرد: دادسرای ناحیه 31 در واقع به جرایم ویژه‌ی رایانه‌ای که به صورت سازمان‌یافته انجام می‌گیرد، رسیدگی می‌کند.

منبع: ایسنا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    19 + دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!