0

گشت‌وگذار در دنیای مجازی با قوانین واقعی

دسته بندی ها : فضای مجازی 29 مهر 1395 مدیر سایبرلا 269 بازدید
چه جزو دسته تلگرام‌بازها و اینستاگرام‌گردها باشید که از صبح تا شب مشغول بلعیدن حجم اینترنت هستند یا آن دسته از آدم‌هایی که برای گشت‌وگذار در شبکه‌های مجازی محدودیت زمانی برای خودشان می‌گذارند یا حتی آن دسته از افرادی که حال و حوصله چرخیدن در شبکه‌های مجازی را ندارند و گاهی نیم‌نگاهی به این فضای مثلا سرگرم‌کننده می‌اندازند، باید حواس‌تان به یک‌چیزهایی باشد.

گرداب: بررسی ها نشان می دهد فضای مجازی همه‌چیزش هم مجازی نیست و قاعده و قوانین خاص خودش را دارد ؛ حتما بین گروه‌های تلگرامی یا دوستان اینستاگرامی‌تان آدم‌هایی هستند که یک جورایی توی ذوق می‌زنند و روی مخ آدم راه می‌روند. از همان‌هایی که دل‌تان می‌خواهد سه‌سوته از گروه یا جمع دوستان مجازی‌تان پرت‌شان کنید بیرون. اگر می‌خواهید جزو این دسته از آدم‌ها نباشید، این مطلب را تا آخر بخوانید.

انسان واقعی

باور کنید که قرار نیست در دنیای مجازی، شما یک آدم مجازی با رفتار و افکار و خلق‌وخوهای مجازی باشید؛ شما همان آدم هستید. هیچ‌چیز عوض نشده جز اینکه فضایی برای ارتباط برقرار کردن غیرحضوری با دیگران برای‌تان فراهم‌ شده است. پس همان‌طور که در سایر جمع‌ها حاضر می‌شوید و مانند یک آدم باشخصیت و مؤدب رفتار می‌کنید، در فضای تلگرامی و اینستاگرامی هم همان‌طور باشید. خط قرمزهای خودتان را داشته باشید و به اصول اخلاقی که برای خودتان دارید، پایبند بمانید. بعضی از اعضای گروه‌های مجازی همان‌هایی هستند که در ارتباط حضوری با آن‌ها آدابی را رعایت می‌کنید؛ قرار نیست چون در فضای مجازی آن‌ها را مستقیم نمی‌بینید، حجب و حیا را کنار بگذارید و خیلی راحت و بی‌پرده حرف بزنید. سعی‌کنید جوگیر نشوید و به خودتان بگویید که این آدم، همان آدم دنیای واقعی است و من هم همان آدم هستم و نباید خط قرمزهایم را رد کنم.

کلاغ بازی ممنوع!

بعضی‌ها در فضای مجازی برای داشتن نقش کلاغ خودکشی می‌کنند! طوری اخبار را از این گروه به آن گروه می‌رسانند که انگار یک‌ لحظه تأخیر در جابه‌جایی مطالب، کره‌زمین را به نابودی می‌کشاند! گاهی آن‌قدر عجله دارند که حتی خودشان یکبار کامل مطلب را نمی‌خوانند و چشم و گوش بسته اخبار درست و غلط را به‌سرعت باد در گروه‌ها جابه‌جا می‌کنند. قبل از به اشتراک گذاشتن علم و اخباری که به‌تازگی به دست‌تان رسیده، کمی جست‌وجو کنید و منبع اصلی خبر را پیدا کنید و ببینید که صحت دارد یا نه. از چند نفر آدم مورد اطمینان که از موضوع خبر دارند، ماجرا را بپرسید و بعد آن را به خورد بقیه اعضای گروه بدهید. در این فضای مجازی هر روز یک خروار خبر و مطلب دروغ و واقعا مجازی دست‌به‌دست می‌شود و در یک‌ چشم به‌هم زدن، یک سیستم شایعه‌سازی به‌کار می‌افتد. به‌خاطر هیجان‌انگیز بودن هیچ مطلبی، آن را فوری پخش نکنید. قبل از انتشار یک‌ نفس عمیق بکشید و از خودتان بپرسید که «مطمئنی درسته؟»

خروج برای همه آزاد است

مهارت نه گفتن در فضای مجازی، گاهی ما را از دردسرهای زیادی نجات می‌دهد. قرار نیست به همه درخواست‌های عضویت پاسخ مثبت بدهیم و اگر فلان دوست و بهمان آشنا ما را عضو گروهی کردند، به‌خاطر رودربایستی قبول کنیم. اگر به‌طور اتفاقی به گروهی دعوت ‌شده‌اید که هیچ اطلاع و علاقه‌ای درباره مبحث مورد نظر آن گروه ندارید و نه شما می‌توانید خیری به آن‌ها برسانید و نه آن‌ها به شما، بهتر است که هرچه زودتر گروه را ترک کنید. قرار نیست در هر بحث تخصصی که در موردش دانش و اطلاعی نداریم، وارد شویم و همین‌طور یک ‌چیزی بگوییم. در گروه‌هایی که حرفی برای گفتن ندارید و مطالب منتشر شده در آن موردعلاقه‌تان نیست، نمانید و با یک پوزش و عذرخواهی گروه را ترک کنید. گاهی‌اوقات گروه آن‌قدر شلوغ و پرعضو است که کسی متوجه رفتن شما نمی‌شود، در آن صورت اصلا نیازی به عذرخواهی هم نیست.

توقعات عجیب ‌و غریب

بعضی از کاربرهای فضاهای مجازی، فکر می‌کنند که همه مثل خودشان بیکارند و منتظر نشسته‌اند تا یکی مطلبی بگذارد و به‌سرعت نور واکنش نشان دهند. قرار نیست همه مطالبی که می‌گذاریم با استقبال دیگران روبه‌رو شود یا بعد از هر مطلب، دیگران بیایند و نظر بدهند. شاید علائق شما برای دیگران حوصله‌سربَر و بی‌مزه باشد؛ پس توقع نداشته باشید که به احساسات مجازی و نوشته‌های شما توجه نشان بدهند و ملاحظه بقیه را بکنید. اینکه از صبح تا شب در گروه‌های موردعلاقه‌تان مطلب بگذارید و حجم صفحه را در اختیار بگیرید اصلا کار جالبی نیست؛ بگذارید اعضا گاهی نفس بکشند و به زندگی‌شان برسند. هرکسی که آنلاین است، الزاما به صفحه شما چشم ندوخته که برایش پیغام، جوک یا عکسی بفرستید، او هم برنامه‌های خودش را دارد. قرار نیست همه افراد آنلاین را سرگرم کنید.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هشت + ده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!