0

“کی لاگرها” چه اطلاعاتی را سرقت می‌کنند؟

سرقت اطلاعات - هک و فیشینگ - سایبرلا

این روزها روند توزیع و انتشار بدافزارها رو به رشد است، و هر روز با یک بدافزار جدید رو به رو هستیم که به قسمتی از امنیت مان در دنیای مجازی آسیب می زند.

 “کی لاگر” نوعی بدافزار است که می‌تواند هر چیزی را که با کی‌بورد تایپ می‌کنید، ضبط یا رکورد کند؛ این بدافزار هم می تواند به صورت یک سخت افزار کوچک به گوشی وصل شود، هم می تواند یک نرم افزار باشد که مخفیانه روی سیستم تان نصب شده باشد. اما چطور!

خیلی از شما برای گوشی یا لپ تاپ تان رمز ورود تعریف نمیکنید و قطعا هم پیش آمده که برای مدتی هر چند کوتاه از سیستم تان دور شده‌اید، هکرها در این مواقع به راحتی  میتوانند بدون این‌که شما متوجه شوید، “کی لاگر” را روی دستگاه‌تان نصب کنند.

علی اصغر زارعی – مدرس دانشگاه درباره روش‌های رایج دیگر، اظهار کرد: دانلود اپ از منابع غیر رسمی یکی دیگر از روشهاست؛ در این حالت اپ به ظاهر مشکلی ندارد ولی در کنار نصب آن، “کی لاگرها” هم روی سیستمتان نصب می شوند. در حقیقت بهترین و آسان ترین راه نفوذ “کی لاگر” از طریق نصب نرم افزارهای مخرب است، پس برای جلوگیری از وقوع این حالت، اپ ها را از منابع رسمی دانلود کنید.

این بدافزارها چه اطلاعاتی را میتوانند از ما سرقت کنند؟

او ادامه داد: هر چیزی که شما با کی‌بوردتان تایپ کنید، مثل نام کاربری و رمزعبور حساب هایتان، چت و ایمیل ها، شماره کارت های اعتباری، آدرس محل سکونت و همینطور اپلیکیشن یا فایلهایی که استفاده میکنید و حتی اسکرین شاتهایی که میگیرید. همه و همه این‌ها در اختیار هکرها و افراد ناشناس قرار می‌گیرد.

وی درباره اینکه از کجا باید متوجه شویم “کی لاگر” روی سیستممان نصب شده یا خیر؟ توضیح داد: اولین کار Task Manager را باز کنید و نگاه کنید که آیا برنامه مشکوکی فعال هست یا خیر، یعنی برنامهای که شما نصب یا اجرا نکردید ولی در لیست است یا برنامهای که شما اجرایش نکردهاید ولی در حال اجراست.

این کارشناس توضیح داد: فایروالها هم معمولا داده هایی که از طریق اینترنت وارد سیستم شما یا خارج میشوند را کنترل می کنند. پس به لاگهای فایروالتان هم سر بزنید و مشاهده کنید که مورد مشکوکی هست یا خیر. حتما این موارد را چک کنید چون این بدافزارها اطلاعات شما را از طریق اینترنت، به مقصد مشخصی ارسال میکند.

زارعی در پاسخ به اینکه چطور می‌شود جلوی ورود “کی لاگر” را به سیستم گرفت، گفت: حتما از یک آنتی ویروس قوی و مناسب استفاده کنید و مطمئن شوید که امن و به روز باشد و فایروال سیستم تان را به روزرسانی کنید و از صحت و سلامت کار کردن آن مطمئن شوید. سیستمتان را به دست افراد غریبه ندهید یا حتی برای مدت کوتاه، بی توجه آن را در جایی رها نکنید. حتما برای ورود به سیستم رمزعبور، تاچ آی دی یا فیس آی دی تعریف کنید که در این صورت هیچ شخصی به جز خودتان امکان دسترسی به سیستم و نصب بد افزار روی آن را نداشته باشد. در آخر، حسابی حواستان به بدافزارها باشد چون که روز به روز بیشتر می شوند.

منبع: ایسنا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!