0

کلاهبرداری در قالب پیامک تبریک عید نوروز و دانلودهای نوروزی

امروزه ارسال پیامک های اغواکننده مبنی بر تبریک سال نو ،دریافت لینک دانلود، برنده شدن در مسابقات و قرعه کشی ها به عنوان یکی از شگرد های سودجویان فضای مجازی می باشد. با راه‌اندازی خطوط تلفن همراه، مشکلاتی نظیر کلاهبرداری های پیامکی در حال رشد و گسترش است. در سال‌های اخیر با بوجود آمدن امکان ارسال پیامک‌ها بر روی خطوط تلفن همراه با پدیده‌ای به نام کلاهبرداری از راه دور مواجه شده‌ایم این کلاهبرداران حرفه‌ای با ارسال پیامکی مبنی برتبریک سال نو،دریافت لینک دانلود، برنده شدن شخص در مسابقه یا قرعه کشی، از آن‌ها تقاضای اطلاعات شخصی کرده و با استفاده از این اطلاعات شخصی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.

به گزارش سایبرلا (CYBERLAW) به نقل از پلیس فتا، رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به مطلب فوق افزود:. پیامک هایی با نیات و اهداف خاص طراحی می شوند و در نهایت به دنبال سرقت اطلاعات شخصی و مهم بانکی کاربران و برداشت های غیر مجاز از حساب های بانکی کاربران می شود.

سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش با بیان اینکه پیامک های انبوه عموماً برای برقراری ارتباط بین گروه های بزرگ برای کاهش هزینه ها و هدر رفت زمان می باشد، گفت: اما همین تکنولوژی مفید تبدیل به راهی برای سوءاستفاده مجرمان سایبری شده است و آنان با استفاده از مطالب و عناوین جذاب و اغواگرایانه، مخاطبان تلفن همراه را به عنوان تبریک سال نو ،دریافت لینک دانلود ، برنده در جشنواره های خاص معرفی کرده و قصد گرفتن اطلاعات بانکی کاربران را دارند.

وی ادامه داد: این افراد برای واریز کردن وجه مورد نظر اطلاعاتی مثل شماره حساب یا شماره کارت، رمز دوم، cvv2 ، تاریخ انقضاء را از قربانیان دریافت می کنند. کاربران عزیز باید دقت داشته باشند رمز دوم و cvv2 و تاریخ انقضاء کارت جهت برداشت از حساب بانکی می باشد نه واریز وجه.
این کارشناس مطلع  پلیس فتا در خصوص علت وقوع این گونه کلاهبرداری ها به حسن اعتماد بیش از حد هموطنان عزیز اشاره کرد .

این مقام آگاه در خصوص برخی از شگردهای کلاهبرداری پیامکی این چنین گفت:
کلاهبرداران با ارسال پیامک های تبریک سال نو کاربران راتشویق و ترغیب به ورود به لینک خاصی می کنند و از آنها می خواهند کلیپ های مستهجن را دانلود نمایند.

وی تصریح کرد : در این شیوه مجرمان با راهنمایی کاربران به صفحه خاص و تبلیغ برای دانلود فیلمهای مستهجن که پولی است کاربران را به درگاه فیشینگ هدایت می کنند و با دریافت اطلاعات حساب بانکی آنها توسط صفحات جعلی در فرصت مناسب اقدام به تخلیه حساب فریب خوردگان می نمایند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه در این شیوه کلاهبرداری ، نوجوانان و جوانان هدف مجرمان سایبری قرارگرفته اند، گفت : ضرورت دارد تا خانواده ها بر رفتار و فعالیت سایبری فرزندان خود نظارت داشته باشند تا علاوه بر رفتار مناسب فضای مجازی ، در دام مجرمان و کلاهبرداران سایبری نیافتند.

وی با اشاره به مسدود سازی سایتهای مستهجن گفت : این مجرمان با این شیوه به اخاذی از کاربران پرداختند وکاربران نیز با توجه به ممنوعیت فیلم های مستهجن اقدام به شکایت نمی کنند.و همچنین یادآور شد شهروندان عزیز نباید به درخواست هایی که از طریق تماس‌های تلفنی، پیام کوتاه و ایمیل، خواهان دریافت اطلاعات حساب های بانکی اعتماد کنند.

وی همچنین به کاربران فضای مجازی توصیه کرد درصورت قصد خرید آنلاین و دانلودهای پولی با رعایت موارد ذیل از افتادن در دام کلاهبردارن سایبری (فیشرها) جلوگیری نموده و مراتب را از طریق سایت پلیس فتا اعلام نمایند.

1-  داشتن نشان اعتماد سایت های فروشنده محصول در فضای مجازی یا Enamad  و بررسی صحت و اعتبار آن با مراجعه به سایت Enamad.ir
2-   دقت در آدرس URL صفحات کاربری که بایستی با   : https شروع شوند و دامنه آنها در ایران یا
ir. باشد.
بعنوان مثال :  .ir.بانک مورد نظر https://www (دامنه کلیه بانک های ایرانی به ir.ختم می شود)
3-  استفاده از صفحه کلید مجازی ارائه شده توسط بانک مورد نظر(درگاه بانکی )

4-  بررسی قابلیت دکمه کپچا که فعال باشد و نه تصویر یعنی با هر refresh کردن تصویر اعداد و حروف داخل کادر تغییر کند.
5-  فعال سازی دریافت پیامک از بانک مورد نظر (در صورت ورود موفقیت آمیز صفحات جعلی این امکان را ندارند )
6-  تغییر دوره ای رمزهای بانکی با مراجعه به بانک و یا دستگاه خودپرداز
مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    16 + 18 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!