0

چرا پروژه پای نتورک (Pi Network) کلاهبرداری است؟

قوانین مقررات رمزارزها ارزهای دیجیتال کریپتوکارنسی

پای نتورک از جدیدترین پروژه ها در حوزه رمز ارز است که بررسی عملکرد آن کلاهبرداری بودن طرح را آشکار می سازد.

در روزهای اخیر با سؤالات مکرر کاربران در رابطه با طرح پای نتورک مواجه شده ایم که  با وعده های جذاب  قشر زیادی از علاقه مندان به ارزهای دیجیتال را درگیر خود کرده است. سؤالات متعددی از جمله اینکه پروژه پای نتورک چیست و چه هدفی دارد؟ این پروژه تا چه اندازه قابل اعتماد است؟ شبهات ایجاد شده ما را بر آن داشت تا به بررسی طرح مذکور بپردازیم و با پرده برداشتن از ماهیت اصلی این طرح گامی در راستای آگاهی بخشی و صیانت از حقوق کاربران برداریم.

در بررسی های ما مشخص شده که به دلایل زیر پای‌ نتورک یکی دیگر از طرح های کلاهبرداری و مشابه با شبکه های هرمی است:

– در صفحه اصلی سایت ادعا شده که اولین ارز دیجیتالی است که می‌توانید با گوشی خود، آن را استخراج کنید در حالی که این ادعا صحت نداشته و پیش از آن نیز الکترونیوم و چند پروژه دیگر ایده ماینینگ با تلفن همراه را ارائه کرده بودند.

– این ارز دیجیتالی نقشه راه درستی ندارد و جزئیات فنی آن ذکر نشده و در حالی پای‌ نتورک با بیت‌کوین مقایسه می‌شود که برخلاف این رمرزارز، برای حل مشکل و با ارائه نقشه راه مناسبی نیامده و سورس کدی را عنوان نکرده، در نحوه استخراجش شبهه وجود دارد و حتی اگر کد بلاک‌چینی داشته باشد، آن را ثبت نکرده است. یکی از قواعد کلی در تشخیص پروژه‌های نامعتبر و اسکم در حوزه ارزهای دیجیتال، این است که صاحبان پروژه هیچ صحبتی درباره جزئیات فنی به میان نمی‌آورند. پروژه خوب پروژه‌ای است که تمام جزئیات مفهومی و فنی به خوبی در آن توضیح داده شود. با یک نگاه سریع می‌توان تفاوت بین یک پروژه خوب با یک طرح کلاهبرداری ناشیانه را متوجه شد.

– تاریخ عرضه اپلیکیشن پای‌ نتورک به حدود دسامبر ۲۰۱۸ برمی‌گردد. این اپلیکیشن بیشتر در کشورهای جهان سوم نصب شده است و حتی این روزها پیامکی از طرف کسی که آن را نصب کرده برای مخاطبانش ارسال می‌شود که می‌توانید با این کد، اپلیکیشن را نصب کنید و بدین‌ترتیب افراد دیگری هم در این دام گرفتار می‌شوند.

– نرم‌افزار فعلا کار استخراج را انجام نمی‌دهد، تنها کاری که کاربری که این نرم‌افزار را دانلود کرده باید انجام دهد این است که هر ۲۴ ساعت یک دکمه را بزند که این باعث می‌شود کاربر فعال بماند و تا کنون مورد استخراجی نداشته و منابع را هم آنچنان درگیر نمی‌کند. یک عدد هم به عنوان پاداش حضور شما از زمان اتصال به شبکه می‌دهد که از استخراج به دست نیامده و اکنون ارزشی ندارد و اینکه بعدا بتواند ارزش پیدا کند یا نه، هنوز مشخص نیست.

– بنیان‌گذار پای‌ نتورک نیکولاس کوکالیس از دانشگاه استنفورد و دو دوستش عنوان شده‌اند.کوکالیس دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد است و در حوزه بلاک چین و تمرکززدایی فعالیت می‌کند. با مراجعه به صفحه او در وب‌سایت دانشگاه استنفورد و صفحه شخصی وی در لینکدین متوجه شدیم که در هیچکدام از این صفحات نامی از پای نتورک به میان نیامده است. بعید نیست که از اسم او برای این کار سوءاستفاده شده باشد.

– ادعای دیگر طرفداران این پروژه این است که نرم‌افزار معرفی‌شده توسط این تیم، در گوگل‌پلی وجود دارد و بیش از ۳ میلیون بار دانلود شده است که این نشان‌دهنده اعتبار پروژه است.

 اول باید این نکته را بدانید که بارها اتفاق افتاده است که گوگل نرم‌افزارهای مخربی را به اشتباه در گوگل‌پلی قرار داده و بعدا آن‌ها را حذف کرده است. پس این موضوع نمی‌تواند نشانی از اعتبار یک نرم‌افزار باشد. دوم این‌که تعداد زیاد دانلود این نرم‌افزار به خاطر دریافت پاداش با لینک و شناسه دعوت (ریفرال) است. افرادی که کوچکترین اطلاعاتی در این باره ندارند، دست به دانلود نرم‌افزاری می‌زنند که شاید ماه‌ها بعد پول بادآورده‌ای برای آنان به همراه داشته باشد.

– طرفداران پروژه می‌گویند که برای شرکت در استخراجِ این ارز، نیازی به وارد کردن سرمایه‌ نیست، پس حتی اگر پروژه به جایی نرسد، ما ضرر نخواهیم کرد.ماینینگی که از طریق سخت‌افزار انجام می‌شود ولی در آن هیچ برق و دیتایی استفاده نمی‌شود، ماینینگ نیست. این نرم‌افزار فقط عددی به شما نشان می‌دهد که در طول زمان بیشتر می‌شود، عددی که هیچ ارزشی ندارد. ادعای وارد نکردن سرمایه‌ی مالی درست است. اما کلاهبرداری همیشه با روش‌های مالی اتفاق نمی‌افتد. شما با شرکت در این پروژه، زمان ارزشمند، اطلاعات شخصی و همچنین سخت‌افزار خود را در اختیار کسانی گذاشته‌اید که هیچ شناختی از آنها و اهدافشان ندارید و نمی‌دانید از گوشی شما و میلیون‌ها فرد دیگر در راستای چه مقاصدی استفاده خواهند کرد.

در نهایت باید بدانید این پروژه تقریبا شبیه پانزی کار می‌کند که به افراد وعده سودهای نجومی می‌دهد. تمامی موارد مطرح شده در بالا حکایت از آن دارد که این پروژه قابل اعتماد نبوده و ارزش سرمایه گذاری را ندارد.

منبع: ایران هشدار

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    20 + پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!