0

کلاهبرداری میلیاردی, با همان کلک قدیمی, برنده شده اید!

دسته بندی ها : کلاهبرداری برنده شدن در قرعه کشی 11 بهمن 1399 کارشناس سایبرلا 379 بازدید
نمونه شکواییه کلاهبرداری از طریق دستگاه خودپرداز (عابربانک - ATM) به بهانه برنده شدن در قرعه کشی

معاون دادستان قم در خصوص ادعای قدیمی کلاهبرداران تلفنی مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی و مراجعه به عابر بانک برای دریافت جوایز هشدار داد و گفت: با وجود هشدارهای مکرر، در 9 ماه ابتدای سال جاری از 220 شاکی جمعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان از شهروندان استان کلاهبرداری تلفنی شده است.

حجت الاسلام تحریری در جمع خبرنگاران در قم، با بیان اینکه این کلاهبرداران تلفنی با منتسب کردن خود به ارگان‌ها و  نهادهای دولتی و یا تحت نام رادیو جوان، رادیو پیام، رادیو معارف و امثال آن با تماس با مردم، و اعلام برنده شدن در قرعه کشی، سناریوی کلاهبرداری خود را اجرا می‌کنند، اظهار داشت: این افراد با شیوایی بیان و سوء استفاده از نا آگاهی مردم، آنها را تحت تأثیر قرار داده و قدرت و فرصت استنتاج و تحلیل را از مالباخته می‌گیرند.

وی هرنوع تقاضا برای مراجعه به عابربانک‌ برای دریافت جوایز و یا دادن اطلاعات محرمانه کارت بانکی اعم از شماره کارت و ارائه رمز به افراد ناشناس را کلاهبرداری دانست و افزود: در 9 ماهه سال 98 تعداد 340 شکایت جمعاً به مبلغ یک میلیارد و 750 میلیون تومان در استان گزارش شده است و در 9 ماهه سال 99، از تعداد 220 شاکی به مبلغ جمعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان کلاهبرداری تلفنی شده است.

شگردهای کلاهبرداران تلفنی

معاون دادستان قم در خصوص شگردهای ویژه کلاهبرداران در تخلیه تلفنی افراد، هشدار داد و بیان کرد: در بسیاری از پرونده‌ها مشاهده شده است که کلاهبرداران از ارگان‌های مختلف به بهانه‌هایی نظیر پرداخت جوایز، پرداخت بیمه، تقدیر از قهرمانان رشته‌های فرهنگی ورزشی و تحت پوشش قراردادن پرسنل و از این نوع موارد، اطلاعات زیرمجموعه آنها را دریافت می‌کنند.

حجت الاسلام تحریری افزود: در این پرونده‌ها، مالباختگان اظهار می‌دارند که اعلام اطلاعات شخصی ما از سوی تماس گیرنده و همچنین تماس این افراد از یک محیط مخابراتی پرهمهمه که در ظاهر اپراتورهای مختلفی در حال پاسخگویی به تلفن هستند، باعث جلب اعتماد ما شد و و ایجاد استرس از سوی کلاهبردار مبنی بر اینکه فرصت واریز جوایز در حال اتمام است، سبب گیج شدن ما و عدم هوشیاری ما شد.

وی تصریح کرد: این افراد در ابتدا یک مصاحبه صوری با آنتن زنده تلوزیون به نمایش در می‌آورند و پس از آن برای دریافت جایزه افراد را پای دستگاه عابربانک می‌کشانند و با هدایت عملیات بانکی و با استفاده از نفوذ کلام خود تمرکز شاکیان را از بین برده و با ترفندهای خود حساب آنها را خالی می‌کنند.

معاون دادستان قم با بیان اینکه اغلب مبالغ کلاهبرداری شده در قالب پولشویی تبدیل به اجناس می‌شوند گفت: پس از تحقیقات و پیگیری خطوط تلفن در یکی از این پرونده‌ها، مشخص شد متهمان از زندانیانی بودند، که از زندان با مالباختگان تماس می‌گرفتند.

وی افزود: به طور معمول در این کلاهبرداری ها کارت های بانکی از افراد معتاد خریداری می‌شود و یا اینکه در اثر سهل انگاری شهروندان به همراه رمز، مفقود و یا سرقت شده است و یا اینکه حساب‌ها با مدارک شناسایی مفقودی یا سرقتی افراد افتتاح می‌شود و مربوط به متهمان اصلی نیست.

این مقام قضایی آگاهی بخشی در این زمینه را یک وظیفه همگانی دانست و بیان داشت: شهروندان از قبول هر درخواست تلفنی یا حضوری افراد ناشناس در خصوص هرگونه عملیات بانکی از جمله انتقال وجه کارت به کارت، حضور پای عابربانک و ارائه رمز و اطلاعات کارت‌های بانکی جدا خودداری کنند.

منبع: ایسنا

نمونه شکواییه کلاهبرداری از طریق دستگاه خودپرداز (عابربانک - ATM) به بهانه برنده شدن در قرعه کشی

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج × سه =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!