0

دستگیرى باند کلاهبردارى از آقایان در فضاى سایبرى توسط پلیس فتا

دسته بندی ها : فضای مجازی 14 آذر 1396 مدیر سایبرلا 377 بازدید

فرمانده انتظامى استان خراسان رضوى گفت: با تلاش شبانه روزى کارشناسان پلیس فتا استان خراسان رضوى باند کلاهبردارى و جعل هویت در فضاى سایبرى که با تحریک احساسات مردمی، میلیون‌ها تومان از برخى شهروندان کلاهبردارى نموده بودند، شناسایى و دستگیر شدند.

به گزارش پلیس فتا، سردار غلامعلی کریمى در تشریح خبر اظهار کرد: اواسط آبان ماه با شکایت مرد جوانى مبنى برسوء‌استفاده از احساسات نوع دوستانه و کلاهبردارى مبلغ 150 میلیون ریال از وى، رسیدگى به پرونده در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به شگرد به کار رفته در این نوع کلاهبردارى که بنا به اظهارات شاکى پرونده در یکى از شبکه‌هاى اجتماعى پیام‌رسان اتفاق افتاده است، مشخص شد فرد کلاهبردار با پروفایل زنانه براى شاکى پیامى مبنى بر “درخواست مبالغى وجه جهت رفع مشکلات معیشتى” ارسال نموده و با برانگیختن احساسات نوع دوستانه، مبالغى را درخواست و شاکى نیز طى چند مرحله وجوهى را واریز نموده که فرد ناشناس بلافاصله پس از دریافت وجوه ارتباط خود را قطع مى‌کند.

سردار کریمی ادامه داد: شاکى که در چند مورد کلاهبردارانه، مبالغى را به همین روش پرداخت مى‌کند پس از اینکه به نوع دریافت پیام‌ها مشکوک شده براى اطمینان خاطر به پلیس فتا مراجعه نموده و در ادامه روند پیگیرى کارشناسان پلیس فتا با هماهنگى خوبى که از سوى بازپرس محترم ویژه جرایم سایبرى صورت گرفت، موفق به شناسایى باند کلاهبردارانه‌اى در فضاى سایبر شده که با جعل هویت و انتخاب تصاویر زنانه براى پروفایل خود از افراد مذکر سوء استفاده مى‌نمودند.

این مقام عالی انتظامى گفت: در پى شناسایى و دستگیرى متهم ردیف اول به نام محمد که 22 سال بیشتر نداشت و در یکى از محله‌هاى شهر مشهد به حرفه آرایشگرى مشغول بود، در رویارویى با ادله فنى، جرم خود را پذیرفت و اعتراف کرد در پى‌مراجعه یکى از مشتریانش به آرایشگاه و به پیشنهاد وى، با پروفایل زنانه‌اى از افراد مذکر، شارژ تلفن همراه دریافت کرده و علاوه بر آن طى اقدامى تعداد 41 نفر از دانش آموزان پسر که غالبا از یک دبیرستان بودند را آموزش داده تا با همین روش کلاهبردارانه از شاکى و افراد مذکر دیگر وجوهى را دریافت نمایند، گفتنى در بررسى سن افرادى که دست به این کلاهبردارى زده اند افراد با سنین نوجوانى و زیر 15 سال نیز مشاهده شده است.

فرمانده انتظامى استان خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به بازبینى ادله دیجیتالى توقیف شده از متهمین مشخص شد آمار مالباختگان به روش ذکر شده بیش از موارد اعلام شده مى‌باشد و تحقیقات پلیس براى مشخص شدن تعداد دقیق قربانیان و رقم اصلى کلاهبردارى شده در دست بررسى مى‌باشد.

سردار کریمى تصریح کرد‌: متهمین این پرونده جهت سیر مراحل قضایى به دادسرا رسیدگى به جرایم رایانه اى معرفى شدند.

این مقام مسئول انتظامی به خانواده‌هاى محترم هشدار داد: مراقب دوستان، آمد و شد و در نهایت فعالیت سایبری نوجوانان خود باشید چراکه فضاى سایبرى مملو از جذابیت بوده و تنها گزینه براى صیانت از مخاطرات فضاى سایبری “‌خودنظارتى” مى‌باشد و از آنجایى که فرزندان و نوجوانان اطلاعات کافى از مخاطرات دنیاى پیرامون خود ندارند، ممکن است در استفاده از فضاى سایبرى نیز دچار غفلت شده و آسیب ببینند. لذا به منظور پیشگیرى از جرایم، پیشنهاد مى‌کنیم با روشى دوستانه و به صورت نامحسوس ناظر بر رفتار فرزند خود باشید و استفاده آگاهانه را به فرزند خود آموزش دهید.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نوزده − 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!