0

کلاهبرداری از شهروندان با تماس واتساپی

پیامک جعلی, تماس ناشناس و جعلی, سایبرلا

رئیس پلیس فتا استان یزد گفت: متاسفانه با توجه به هشدارهای فراوان در خصوص کلاهبرداری های تلفنی هنوز شاهد هستیم که برخی شهروندان به راحتی فریب تماس‌های تلفنی مجرمان سایبری را خورده و برای دریافت جایزه پای عابر بانک‌ها رفته و به جای دریافت جایزه به حساب مجرمان سایبری پول واریز می‌کنند.

سرهنگ مرتضی ابوطالبی رئیس پلیس فتا استان یزد با بیان اینکه تماس تلفنی با واتساپ شگرد دیگر مجرمان سایبری برای کشاندن شهروند به پای عابر بانک‌هاست، گفت: مجرمان سایبری در پی تماس از طریق واتساپ با شهروندان و اعلام اینکه شما در مسابقه رادیویی برنده فلان مبلغ شده‌اید برای دریافت جایزه خود راهنمایی‌های کارشناس ما را انجام دهید شهروندان را فریب می‌دهند.

وی افزود: کلاهبرداران با اعلام اینکه وزیر ارتباطات و یا افراد سرشناس در استودیو حضور دارد و با تقلید صدا و اعلام برنده شدن مخاطب، با ترفندهای ماهرانه افراد را به پای عابربانک کشانده و اطلاعات همراه بانک را دریافت کرده و به بهانه اینکه پیامی حاوی کد ثبت نام برای شما ارسال خواهد شد، از شهروندان می‌خواهند کد ارسالی را به آنها اعلام کنند غافل از اینکه کد ارسالی رمز پویا بانکی شهروندان است و با داشتن این کد به راحتی از حساب بانکی فرد را خالی می‌کنند.

این مقام انتظامی تأکید کرد: در اجرای مسابقات زنده رادیوئی و تلویزیونی اولویت تماس با متقاضیانی است که ثبت نام کرده اند و ارتباط با این افراد نیز از خطوط تلفن ثابت شهری انجام خواهد شد.

رئیس پلیس فتا استان یزد عنوان کرد: در صورت تماس های مشکوک در واتساپ از جواب دادن به آنها خودداری کنید زیرا این افراد به قدری زیرک هستند که با ترفند‌های ماهرانه شما را در دام می‌اندازند.

سرهنگ ابوطالبی یادآور شد: این مجرمان معمولا اطلاعات شخصی و هویتی و اطلاعات بانکی نظیر شماره کارت‌های شما را از قبل جمع‌آوری و ادعا دارند سامانه‌ای در اختیار دارند که تمامی اطلاعت شما را می‌توانند ببینند و از این روش اعتماد افراد را جلب می‌کنند.

این مقام مسئول گفت: مجرمان سایبری ابتدا اطلاعات همراه بانک را از شما گرفته و با روش اینکه تماس واتساپ را قطع نکنید و پای عابر بانک بروید، شما را ترغیب می‌کند تا مبالغی که در کارت‌های دیگرتان موجود است، آنها را در یک کارت تجمیع کرده و حتی مبالغی را برای جلب اعتماد، به آن حساب واریز می‌کنند.

سرهنگ ابوطالبی تصریح کرد: کلاهبرداران پس از وارد شدن به همراه بانک ابتدا رمز عبور را تغییر می‌دهند که نتوانید به حساب کاربری دسترسی داشته باشید، به این ترتیب به راحتی حساب را تخلیه می‌کنند. این افراد ساعات پایان شب را برای کلاهبرداری انتخاب می‌کنند تا با خیال آسوده کار خود را انجام دهند.

وی افزود: مجرمان سایبری در این نوع کلاهبرداری‌ها فقط‌‌ و فقط با همکاری خود مال‌باخته موفق می‌شوند، کافی‌است این زنجیره را قطع کرده و اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار این افراد قرار ندهید، در این صورت کلاهبردار در انجام عمل مجرمانه خود ناکام خواهد ماند.

منبع: پلیس فتا

نمونه شکواییه کلاهبرداری از طریق دستگاه خودپرداز (عابربانک - ATM) به بهانه برنده شدن در قرعه کشی

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج × دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!