0

کلاهبرداری از خریداران کالا سایت های واسط

کلاهبرداری اینترنتی و جرایم مالی در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان غربی گفت: مجرمان سایبری با درج کالاها با قیمت‌های پایین و ارزان در سایت های واسط مثل دیوار، شیپور و غیره از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند.

سرهنگ کارآگاه اکبر نصرتی رئیس پلیس فتا آذربایجان غربی اظهار کرد: اخیراً با توجه به افزایش برخی از کالاهای سرمایه‌ای، کلاهبرداران اینترنتی با طراحی و ایجاد سایت های جعلی و پیش‌فروش کالاهایی نظیر سکه، خودرو و نظایر آنها به قیمت پایین‌تر از بازار اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.

وی افزود: کلاهبرداران سایبری جهت ارسال محصول اقدام به دریافت بیعانه از مشتری کرده که پس از ارسال نشدن کالای خریداری شده، تازه مشتری متوجه می‌شود خبری از کالای خریداری شده نیست.

سرهنگ نصرتی یادآور شد: مجرمین سایبری با سوءاستفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و یا اینستاگرام اقدام به ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی کرده و پس از فریب افراد و دریافت وجه‌، از ارسال کالا خودداری می‌کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه درگاه‌های موجود در فروشگاه‌های تبلیغ شده احتمال فیشینگ بودن را دارد، گفت: کاربران برای جلوگیری از سرقت اطلاعات بانکی خود حتما از صفحه کلید مجازی جهت درج اطلاعات بانکی استفاده کنند. درگاه پرداخت بانکی معتبر به آدرس https:‎//xxx.shaparak.ir است و هرگونه درگاه بانکی که shaparak.ir را ندارد، می‌تواند درگاه فیشینگ باشد که برای سرقت اطلاعات بانکی شهروندان طراحی شده است.

وی تاکید کرد: برای انجام خریدهای اینترنتی حتماً از سایت‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیکی یا ای‌نماد استفاده کنند تا گرفتار مجرمین سایبری نشوند.

این مقام انتظامی با اشاره به لزوم هوشیاری کاربران گفت: کلاهبرداران با ساخت درگاه‌های‌ جعلی، اقدام به سرقت اطلاعات بانکی قربانیان می‌کنند کاربران باید دقت داشته باشند که سیستم پرداخت الکترونیکی همه بانک‌ها از پروتکل ssl استفاده می‌کنند، این پروتکل جهت انتقال داده‌ها بین سایت و کاربر به صورت رمزنگاری شده است و با عبارت //:https در کنار آدرس مشخص می‌شود لذا از وجود https مطمئن بوده و سپس اطلاعات بانکی خود را در درگاه پرداخت وارد کنند.

منبع: پلیس فتا

نمونه شکایت کلاهبرداری در سایت شیپور و دیوار

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    15 − پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!