0

کشف 99.46 درصد پرونده‌های ارجاعی

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: 99.46 درصد مجموع پرونده‌هایی که برای رسیدگی به پلیس فتای استان کرمان ارجاع داده شده، کشف شده‌اند.

به گزارش سایبرلا به نقل از پلیس فتا: سرهنگ دوم ستاد امین یادگارنژاد در نشست خبری با تشریح آمار عملکرد پلیس در حوزه فضای مجازی از 10 ماهه امسال اظهار داشت: طی سال جاری از مجموع پرونده‌هایی که برای رسیدگی به پلیس فتای استان کرمان ارجاع داده شده، 99.46 درصد کشف و مابقی در دست پیگیری است.

وی افزود: بیشترین جرائم ارجاعی به پلیس فتا کرمان با 25 درصد مربوط به برداشت غیرمجاز اینترنتی بوده و کلاهبرداری اینترنتی با 16 درصد، مزاحمت اینترنتی با 12 درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب با 9.2 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

یادگارنژاد با اشاره به افزایش دستگاه‌های هوشمند و سرمایه‌گذار غربی در رابطه با جرائم سایبری از 15 درصد به 60 درصد ادامه داد: نشر اکاذیب و هتک حرمت قابل جبران نیست، لذا با توجه به اینکه انجام این جرم نیاز به حضور مجرم در صحنه ندارد، لازم است تا شهروندان توصیه‌های و هشدارها را در مقابله با این مسئله در نظر داشته باشند.

وی تاکید کرد: شهروندان هرگز عکس‌های خصوصی خود را بر روی پرتابل شخصی در شبکه‌های اینترنتی قرار ندهند و عکس‌ها را برای افراد ناشناس ارسال نکنند.

رئیس پلیس فتا استان کرمان گفت: زمان استفاده از شبکه‌های اینترنتی و اجتماعی به ویژه شبکه‌های موبایلی از تنظیمات امنیتی مربوطه اطمینان حاصل شود.

یادگارنژاد تصریح کرد: شهروندان برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی حتی‌الامکان از شبکه‌های ایرانی استفاده ببرند و از شبکه‌های موبایلی به دلیل اینکه سرور آن خارج از کشور است، خودداری کنند.

وی ادامه داد: از مجموع جرائم فضای مجازی که امسال در استان کرمان کشف شده 79 درصد مجرمان مرد و 21 درصد زن هستند.

یادگارنژاد گروه سنی 9 درصد متهمان فضای مجازی امسال کرمان را مربوط به افراد زیر 17 سال عنوان کرد و افزود: 33 درصد متهمان 18 تا 25 سال و 58 درصد بالای 26 سال هستند.

وی خاطرنشان کرد: ارزش ریالی پرونده‌های مکشوفه برداشت‌های غیرمجاز طی 10 ماهه امسال پلیس فتا استان کرمان بالغ بر یک میلیارد و 700 میلیون ریال بوده است.

رئیس پلیس فتا کرمان از مهمترین انگیزه‌های مجرمان در فضای سایبری را کسب منافع مالی، ضداخلاقی، انتقام جویی، تسویه حساب و رقابت‌های شغلی، سرگرمی و کنجکاوی و اثبات توانایی برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: از ابتدای سال جاری برای پیشگیری و کاهش جرائم در فضای مجازی تعداد 42 مورد برگزاری نمایشگاه در زمینه‌های مختلف در استان کرمان داشتیم.

یادگارنژاد اظهار کرد: 280 مورد برگزاری کلاس‌ها، همایش‌ها، جلسات و کارگاه‌های آموزشی برون سازمانی در سطح جوامع هدف مدارس، اصناف، ادارات دولتی و خصوصی، کانون‌های فرهنگی و آموزشی و دانشگاه‌ها داشتیم.

وی تصریح کرد: از جمله برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی پرونده‌ای داشتیم که برداشت‌ها از طریق سیم کارتی متعلق به فردی در استان هرمزگان انجام می‌شد.

یادگارنژاد گفت: این کلاهبردار از 100 حساب در کرمان سوء‌استفاده کرده که در بازجویی‌ها خود عنوان کرده از بی‌توجهی دارندگان کارت‌های بانکی در انتخاب رمز استفاده می‌برده است.

وی ادامه داد: اغلب افرادی که در این پرونده مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، رمز کارت و یا رمز دوم ساده از جمله اعداد مشابه داشتند.

رئیس پلیس فتا کرمان اظهار کرد: توصیه ما به شهروندان این است که در انتخاب رمزها دقت کنند و اعداد ساده و قابل حدس مانند اعداد تکراری و سال تولد خودداری کنند.

یادگارنژاد بیان کرد: عدم ارائه اطلاعات حساب بانکی به دیگران، استفاده از صفحه کلید مجازی در خریدهای اینترنتی، وارد کردن رمز کارت توسط صاحب کارت، توجه به اصالت سایت مربوط به بانک از نکاتی است که باید مدنظر باشد.

وی عنوان کرد: از سه ماه سوم سال جاری رویکرد جدیدی داریم که فتا در جوامع هدف حاضر شود و به ارائه آموزش‌های لازم بپردازد.

یادگارنژاد افزود: کارشناس پیشگیری از جرائم پلیس فتا آمادگی دارند تا در جوامع حضور یافته و به ارائه آموزش‌ها و همکاری با مردم بپردازند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 × 3 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!