0

تشکیل کارگروه ساماندهی حقوقی و قضایی کسب و کارهای نوپا در قوه‌ قضائیه

دسته بندی ها : استارتاپ ها, دانش بنیان 22 دی 1399 کارشناس سایبرلا 560 بازدید
قوه قضاییه - دادگستری - سایبرلا

کارگروه ساماندهی امور حقوقی و قضایی حوزه دانش بنیان ها، برای رفع مشکلات شرکت های نوپا در قوه قضائیه تشکیل شد. هدف از تشکیل این کارگروه ایجاد راه مستقیم پیگری مشکلات شرکت‌های نوپا و همچنین آسیب‌شناسی چالش‌های پیش‌روی آنان در حوزه حقوقی و قضایی است.

کارگروه ساماندهی امور حقوقی و قضایی حوزه دانش‌بنیان‌ها، کارگروهی تازه تاسیس از سمت معاونت راهبردی قوه قضائیه است که هفته گذشته نیز اولین جلسه آن برای حل یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های استارت‌آپی با مراجع قضایی یعنی به اشتراک‌گذاری داده، برگزار شده است.

علی کاظمی، قائم مقام معاون راهبردی قوه‌ قضائیه در مورد جزئیات این کارگروه گفت: «معاونت راهبردی قوه قضائیه مسئول این کارگروه است و اولین جلسه کارگروه نیز اواسط دی ماه برگزار شد.

مشکلات دانش بنیان‌ها را شناسایی و تلاش می‌کنیم تا با ارتباط گرفتن با بخش‌های مختلف در قوه قضائیه و زیست‌ بوم نوآوری آن را حل کنیم. برای نمونه موارد احضار مدیرعامل‌های استارت‌آپها به دادگاه را در جلسه‌های این کارگروه مطرح و به صورت گفت‌وگو آن را حل یا آسیب شناسی می‌کنیم و در قالب نامه برای کسب تکلیف محضر ریاست محترم قوه قضائیه می‌فرستیم.» براساس توضیحات کاظمی اعضای این کارگروه ترکیبی از از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی،‌ معاونت راهبردی قوه قضائیه و بخش‌‌های قضایی این قوه و حسب موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند بود.

او در پاسخ به این سوال که در اولین جلسه این کارگروه چه موضوعی مورد توجه قرار گرفته است توضیح داد: «در اولین جلسه‌ برگزار شده موضوع چگونگی دریافت داده از استارت‌آپ‌ها مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه این موضوع مطرح شده که وقتی مراجع قضایی می‌خواهند داده‌ای را از استارت‌آپ‌ها و پلتفرم‌ها و دانش‌بنیان‌ها دریافت کنند، با چه مشکلاتی مواجه هستند و چه قواعدی باید بر روند دریافت این اطلاعات حاکم باشد.» براساس توضیحات کاظمی تمامی مشکلات موجود حقوقی و قضایی شرکت‌های نوآور در این کارگروه و در یک محیط کاملا دوستانه و علمی مورد  بررسی قرار می‌گیرد.

آنطور که کاظمی می‌گوید دبیرخانه این کارگروه در پردیس تازه تاسیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی قرار دارد که چندی پیش با همکاری قوه قضائیه و صندوق نوآوری شکوفایی راه‌اندازی شد.

کاظمی در مورد راه‌های ارتباطی شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان با این کارگروه گفت: « استارت‌آپ‌ها یا مستقیم مشکلاتشان را به ما اعلام می‌کنند یا از سمت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این کارگروه منعکس می‌شود. برای ارتباط شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان، دوستان به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کنند تا آنها نیز این مشکلات را به ما منعکس کنند.»

مشاوره حقوقی استارتاپ ها, کسب و کارهای اینترنتیبراساس توضیحات او دبیرخانه این کارگروه در پردیس در حال راه‌اندازی است و به زودی راه‌های تماس با کارگروه به شکل مشخص به استارت‌آپ‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد. کاظمی تاکید می‌کند  تا زمانی که فضای لازم برای برقراری این ارتباط مستقیم فراهم شود، شرکت‌ها برای حل مشکلات حقوقی و قضایی خود به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کنند.

به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن جایگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این کارگروه و ارتباط مسقتیم معاونت راهبردی با این بخش، قوه فضائیه معاونت ریاست جمهوری را به عنوان متولی حوزه کسب‌وکارهای نوآور پذیرفته است. نکته‌ای که کاظمی روی آن تاکید می‌کند چگونگی همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف با این کارگروه است. او اینگونه توضیح می‌دهد: «برخی بخش‌های دولتی هم در این کارگروه حسب موضوع حضور خواهند داشت. یعنی ممکن است براساس یک مشکل مانند مشکلات مربوط به اشتراک گذاری داده‌های استارت‌آپ‌ها، وزارتخانه ارتباطات را نیز به کارگروه دعوت کنیم؛ اما به صورت کلی معاونت علمی در مورد حل مشکلات زیست بوم نوآوری طرف اصلی ماست، چون تولی‌گری بیشتری در این بخش دارد.»

کاظمی تاکید می‌کند که راه‌اندازی این کارگروه و قرار دادن دبیرخانه آن در پردیس نوآور‌های حقوقی و قضایی یک گام اصلی در راستای هوشمند‌سازی این قوه و دروازه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به قوه‌ قضائییه خواهد بود.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × 5 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!