0

آیا چین قوانین بین المللی را نقض می کند؟

دسته بندی ها : فضای مجازی 27 مرداد 1394 مدیر سایبرلا 932 بازدید

برخی افراد سعی می‌کنند برای فرار از شرایط موجود در کشور خود به کشوری دیگر مهاجرت کنند زیرا تصور می‌کنند در کشوری دیگر با امنیت و آرامش به زندگی خود ادامه می‌دهند. اما شهروندان چینی که به امریکا یا حتی سایر کشورهای جهان مهاجرت می‌کنند شاید تنها شهروندانی باشند که پس از فرار از مرزهای خود نیز امنیت ندارند و هر لحظه ممکن است توسط یکی از ماموران امنیتی چین دستگیر و به هر طریق ممکن به چین بازگردانده شوند. این اقدام نیروهای امنیتی چین به عملیات شکار روباه معروف است که اخیرا به‌شدت مورد اعتراض دولت امریکا قرار گرفته است.

مقامات امریکایی به پکن هشدار داده‌اند که به این عملیات خاتمه دهند. این هشدار نشان از خشم ایالات متحده از این عملیات در خاک خود دارد که باعث ایجاد ارعاب در خاک امریکا شده است. امریکا چین را متهم کرده است که این کشور در خاک امریکا شهروندان خود را شکار می‌کند و به چین باز می‌گرداند و از این طریق قوانین بین‌المللی را زیرپا می‌گذارد. این موضوع در کنار موضوعات دیگر همچون سرقت اطلاعات شهروندان امریکایی از سرور وزارت کشور امریکا و سایر حملات سایبری باعث شده است تا تنش میان روابط واشنگتن و پکن به‌شدت بالا گرفته و شرایط در روابط گسترده دو طرف به‌شدت پیچیده شود. این در حالی است که واشنگتن ماه میلادی آینده میزبان شی‌جین پینگ، رییس‌جمهور چین است و برنامه دیدار شی جین پینگ و اوباما تنظیم شده است.

اوباما و شی جین پینگ در دیدار خود موضوعات متعددی را مورد بررسی قرار خواهند داد. اما به نظر می‌رسد روز به روز موضوعات بیشتری به لیست دستور کار اضافه می‌شود که اکنون علاوه بر موضوعات اقتصادی مهم‌ترین موضوعات عملیات شکار روباه و حملات سایبری از خاک چین به ایالات متحده است.

عملیات شکار روباه چیست؟

عملیات شکار روباه شاید یکی از جمله عملیات‌هایی باشد که تنها دولت چین می‌تواند به چنین وسعتی این کار را انجام دهد. روزنامه نیویورک‌تایمز در خصوص عملیات شکار روباه این‌گونه شرح می‌دهد که چین نیروهای امنیتی و جاسوسان خود را از طریق ویزاهای توریستی یا تجاری به ایالات متحده امریکا می‌فرستد. نیروهای چینی، هموطنان خود در ایالات متحده را شناسایی می‌کنند و با نزدیک شدن به این افراد آنها را می‌ربایند و به خاک چین باز می‌گردانند. این نیروهای امنیتی حتی از افراد سفارتخانه چین در امریکا نیز هستند که پوشش آنها به گونه‌ای است که قابل شناسایی نیستند یا به وسیله مصونیت دیپلماتیک خود می‌توانند به راحتی دست به چنین اقداماتی بزنند. به هر ترتیب یکی از راه‌های انتقال این افراد به چین نیز کشتی‌های بازرگانی چینی است که به امریکا می‌آیند و هنگام بازگشت نیز از ایالات متحده این افراد را به چین باز می‌گردانند.

یکی دیگر از شیوه‌هایی که چینی‌ها از آن برای بازگرداندن فراری‌ها استفاده می‌کنند از طریق خانواده‌های آنهاست، آن‌گونه که لی گونگ جینگ، یکی از مقام‌های اداره مبارزه با فساد مالی و بزهکاری‌های اقتصادی در وزارت امنیت عمومی چین اشاره می‌کند، یک فراری مانند بادبادکی در پرواز است. اگر او در خارج کشور هم زندگی کند، یک سر نخ به او وصل است و این سرنخ در چین قرار دارد و همواره می‌توان او را از طریق خانواده‌اش پیدا کرد. اما هنوز مشخص نیست که چین چگونه از خانواده‌های مهاجران و فراریان برای استرداد خودشان به پکن استفاده می‌کند. آن‌گونه که مقامات چینی عنوان داشته‌اند آنها با عملیات شکار روباه طی سال ۲۰۱۴ توانسته‌اند نزدیک به ۹۳۰ تن از فراریان چینی را به خاک خود باز گردانند. به گزارش وزارت امنیت عمومی چین بیش از ۷۰ نفر از آنها به صورت داوطلبانه به خاک چین بازگشته‌اند.

اختلاف میان دادگستری چین و امریکا

دولت چین و امریکا قرار‌دادی برای استرداد مجرمان یا فراریان ندارند از همین رو آن‌گونه که دولت امریکا اعلام کرده است این کشور محلی برای پناهجویان چینی است. از طرفی مقامات قضایی چین عنوان کرده‌اند که ایالات متحده به خلافکاران و مفسدان اقتصادی در چین به‌طور عمد پناهندگی اعطا می‌کند. در صورتی که این افراد باید طبق قوانین داخلی چین محاکمه شوند؛ موضوعی که از سوی مقامات قضایی ایالات متحده رد شده است، زیرا آنها معتقدند ما در خصوص این فراریان از چین مدارکی برای اثبات اتهامات‌شان خواستیم ولی آنها هیچگاه به ما مدارک و شواهد روشنی ارایه نداده‌اند.

علاوه بر این مقامات قضایی امریکا عنوان کرده‌اند که به تازگی مدارکی را به دست آورده‌اند که تهدید و فشارها روی خانواده‌های فراریان به‌شدت افزایش یافته است. همچنین امریکا و چین این مشکل را با یکدیگر دارند که چین متهمان امریکایی را در خاک خود با قوانین داخلی محاکمه می‌کند و امریکا نیز هیچگاه تعهدی برای استرداد فراریان نمی‌دهد از همین رو هیچ‌گاه نمی‌توان منتظر بود که در این خصوص دو کشور به دستاورد خاصی دست پیدا کنند.

شبیه‌سازی عملیات
چینی‌ها اما این سبک از عملیات را از خود امریکایی‌ها الگو‌برداری کرده‌اند. ایالات متحده پس از عملیات تروریستی یازده سپتامبر تیمی را به خاورمیانه و آفریقا اعزام کرد که در آن مظنونان همکاری با القاعده ربوده و به زندان‌های مخفی سیا منتقل می‌شدند و بازجویی‌هایی از آنها برای جلوگیری از عملیات‌های تروریستی انجام می‌شد. این افراد زیر شدیدترین شکنجه‌های جسمانی و روانی قرار می‌گرفتند تا اطلاعات خود را افشا کنند.
منبع: اعتماد

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    7 + پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!