0

چگونه قربانی کلاهبرداران پانزی و ارز دیجیتال نشویم

کلاهبرداری پونزی ponzi - کلاهبرداری هرمی - سایبرلا

رئیس پلیس فتا استان مرکزی گفت: با توجه به گسترش روزافزون فضای مجازی و افزایش چشمگیر حضور هم‌وطنان در حوزه ارز‌های دیجیتال، فضا مورد سوءاستفاده و کلاهبرداری بسیاری نیز قرار گرفته است و سرمایه‌ هم‌وطنان را غارت می‌کنند.

سرهنگ احسان آنقی رئیس پلیس فتا استان مرکزی در تشریح این خبر گفت: طرح‌ پانزی (Ponzi) نوعی کلاهبرداری در سرمایه گذاری است که  یکی از روش‌های رایج کلاهبرداران بوده و با وعده پرداخت بازدهی مشخص به سرمایه‌گذاران موجود از محل کسب درآمد از طریق سرمایه‌گذاران جدید، افراد را فریب می‌دهد.

این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که طرح‌های پانزی و هرمی بزرگترین بخش از کلاهبرداری‌های این حوزه را به خود اختصاص می‌دهند، افزود:  کلاهبردار در این شیوه کلاهبرداری افراد ناآگاه را به سرمایه‌گذاری در یک یا چند پروژه بسیار پرسود ترغیب می کنند و از وی میخواهند پول‌های خود را در اختیار او قرار دهند و در نهایت کاربران را متضرر می کنند.

سرهنگ آنقی بیان کرد: در این روش کلاهبرداران برای گمراه کردن کاربران، در مدت کوتاهی سود‌های کمی به آن‌ها پرداخت می‌کنند تا اعتماد آن‌ها را جلب نمایند و پس از جلب اطمینان کاربران و اقدام آن‌ها به سرمایه‌گذاری‌های کلان، به‌یک‌باره دسترسی کاربر از اکانت قطع گردیده و فرد کلاهبردار نیز از موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌نماید و در خصوص نرم افزار کلمبوس تیک که طی روزهای اخیر مورد استفاده کاربران قرار می گیرد  نیز باید هوشیار بود.

وی در خصوص راه های کسب درآمدی که امروزه بیشتر در بین کاربران نفوذ کرده و آنان را درگیر کرده است، افزود: با توجه به تماس های متعدد هموطنان با مرکز فوریت های سایبری پلیس در خصوص نرم افزار کلمبوس لازم است که به کاربران این هشدار را بدهیم که پلیس با توجه به سابقه ی سودجویانه موارد مشابه بسیار بر این موضوع حساس بوده و کاربران را به دقت مضاعف در این خصوص و حتی دوری جستن از این نرم افزار تشویق می نماید.

این مقام انتظامی در پایان بیان داشت:  قبل از فعالیت در هر حوزه‌ای در فضای مجازی، نسبت به مطالعه و افزایش دانش و آگاهی خود در خصوص موضوع مربوطه اقدام نمایید. به نحوی که کلیه کار‌های مربوط به ایجاد اکانت و انجام معاملات را شخصاً انجام داده و نسبت به همه شرایط و وضعیت‌های کاری مربوطه تسلط داشته باشید و حتماً کلیه اقدامات مربوط به خرید و فروش ارز را شخصاً و با آگاهی و دانش کافی انجام دهید و قبل از کسب اطلاعات و اشراف کافی به موضوع هیچ اقدامی صورت ندهید.

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ده + چهارده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!