0

چگونه خریدهای اینترنتی مطمئن داشته باشم؟

مجرمین سایبری با نفوذ به یکی از اکانت‌های قربانی،‌ به وسیله‌ی سو استفاده از اطلاعات آن شامل تاریخ تولد، ارسالی و دریافتی‌ها نموده قادر به نفوذ به سایر اکانت‌های شما می‌شوند. اما در صورت رعایت توصیه‌های زیر علاوه بر شناسایی و اجتناب از وب‌سایت‌ و درگاه‌های پرداخت‌ جعلی، احتمال اینکه به دام مجرمین آنلاین بیفتید را نیز کاهش خواهد یافت.

۱. محل خرید را ارزیابی کنید:

مشاهده قفل کوچک سبز رنگ در ابتدای آدرس وب‌سایت هوشمندانه است، ولی دلیل بر قانون‌مند بودن فعالیت فروشگاه نیست. وجود قفل کوچک به معنای اتصال شما و فروشگاه بصورت کد شده است یعنی اطلاعات شخصی شما بدون واسطه و مستقیم به دست فروشگاه می‌رسد.

هرچند اتصال بدون واسطه و کد گذاری شده در ارسال اطلاعات بانکی بسیار مهم است ولی لزوماً بدین معنا نیست که طرف مقابل شما قابل اعتماد است.
پس وجود قفل سبز رنگ ریسک خرید از فروشگاهی که تا به اکنون از آنجا خرید نکرده‌اید را چندان کاهش نمی‌دهد. تحقیق و بررسی سوابق فروشگاه با استفاده از تجربه افراد می‌تواند احتمال وقوع کلاه‌برداری را به میزان زیادی کاهش دهد. به هنگام خرید می‌توانید از کارت‌های اعتباری بیمه شده استفاده نمایید. این کارت‌ها تحت پوشش بیمه خرید آنلاین هستند.

۲. از ارائه اطلاعات بیش از حد خودداری کنید:

برای خرید آنلاین، لزومی به ارائه نام کامل خانوادگی، کد ملی یا نام محل کار و تحصیل وجود ندارد. هرچند در خرید اینترنتی جزئیاتی نظیر کارت بانکی و آدرس تحویل سفارش، مورد نیاز است اما در مورد هرگونه اطلاعات غیر ملزوم دیگر حساسیت به خرج دهید. به هنگام پر کردن فرم‌های استاندارد خرید اینترنتی، فقط قسمت‌های ضروری(ستاره‌دار*) را تکمیل نمایید.

از آنجایی که بعضاً امکان خرید بصورت کاربر مهمان وجود دارد، در صورت امکان از ساخت اکانت‌(نام کاربری) در سایت‌های خرید خود داری نمایید مگر تصمیم شما مبنی بر استفاده بلند از آن فروشگاه باشد.

۳. وسایل الکترونیکی خود را بروز کنید:

جدیدترین نرم‌افزار و بسته‌های بروزرسانی را دریافت کنید. این بسته‌ها شامل بروزرسانی‌های امنیتی هستند و قادرند شما را در برابر آخرین شگردهای سرقت و نفوذ اطلاعاتی ایمن سازند.

۴. از گذر واژه‌های قدرتمند استفاده کنید:

اکانت‌های مهم خود را با رمز عبور قدرتمند ایمن کنید، بالاخص ایمیل و شبکه‌های اجتماعی حتماً می‌بایست مجهز به با رمز عبور اول و دوم باشند.

مجرمین سایبری با نفوذ به یکی از اکانت‌های قربانی،‌ به وسیله‌ی سو استفاده از اطلاعات آن شامل تاریخ تولد، ارسالی و دریافتی‌ها نموده قادر به نفوذ به سایر اکانت‌های شما می‌شوند. پس ضروری‌ است از گذرواژه  قدرتمند و غیرتکراری استفاده کنید. بدین صورت اگر هکر‌ها موفق به نفوذ به یکی از اکانت‌های شما شوند، از ورود به سایر حساب‌های مهم شما عاجز خواهند بود.

۵. از ورود ۲ مرحله‌ای استفاده نمایید:

“Two-Factor-Authentication” ۲FA  معنای ورود ۲ مرحله‌ای است. در این روش، تأیید هویت کاربر در زمان ورود به حساب کاربری، در طی دو مرحله احراز می‌گردد: مرحله اول وارد ساختن نام کاربری به همراه گذرواژه و مرحله دوم وارد ساختن کدی است که بصورت پیامکی به گوشی همراه مالک اکانت ارسال می‌شود.

بدین طریق، هکر حتی با در اختیار داشتن نام کاربری و گذرواژه، همچنان در نفوذ به اکانت شما ناکام خواهد ماند. متاسفانه بسیاری از کاربران، بدلیل برخورداری از اکانت‌های گوناگون، تمایل بسیار شدیدی به استفاده از تنها یک گذرواژه مشترک دارند. راه حل عقلانی این معضل استفاده از نرم افزار مدیریت گذرواژه است. اغلب این نرم‌افزار‌های‌ ایمن، تمامی نام‌های‌کاربری و گذر‌واژه‌ها را ذخیره نموده پس تنها با بخاطر داشتن گذرواژه‌ی این نرم‌افزار، به تمامی اطلاعات اکانت‌های خود دسترسی دارید.

۶. لمس یا کلیک به‌روی لینک‌ها با هوشیاری کامل انجام شود.

درخرید‌های اینترنتی تمام تمرکز خود را متوجه لینک‌ها و تبلیغات شگف‌انگیز نمایید. اغلب این تبلیغات قربانی را وسوسه نموده و سپس به وب‌سایت و در‌گاه‌های پرداخت جعلی سوق می‌دهند که در نهایت منجر به سرقت اطلاعات کارت بانک و برداشت غیرمجاز از حساب قربانی ‌می‌گردد.

البته تمامی لینک‌های تبلیغاتی مـضر نیستند اما عاقلانه است جهت کسب سابقه و اعتبار فروشگاه،آدرس مقصد نهایی فروشگاه یا درگاه پرداخت از اشخاص دیگر و موتور جستجوی گوگل استعلام شود.

۷. در صورت وقوع حادثه:

هیچ‌کس از انجام اشتباه مبرا نیست بخصوص که امروزه شیوه‌های کلاه‌برداری وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد. به هنگام وقوع جرم، ضمن حفظ خونسردی خود، آدرس دقیق سایت جعلی (محل وقوع جرم) و معرف را یادداشت نمایید و در اسرع وقت موضوع را به مراجع قانونی و پلیس اینترنت گزارش دهید.

ماخذ:پلیس‌فتا

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!