0

چند نکته مهم در مورد قرارداد فریلنسری

قرارداد استارتاپ - startup contract - سایبرلا

بستن قرارداد فریلنسری و داشتن یک سند رسمی, هم فریلنسر را ملزم به انجام تعهداتش می‌کند و هم کارفرما تعهدات مالی‌اش را به‌درستی اجرا می‌کند. مشکلات و اختلافات کمتری هم به وجود می‌آید.

«جنگ اول به از صلح آخر»؛ این ضرب‌المثل را بارها شنیده‌ایم. متاسفانه در کشور ما فریلنسرها بیشتر به صورت اعتماد متقابل و حسن‌نیت با کسب‌و‌کارها همکاری می‌کنند.

کمتر پیش می‌آید که قرارداد فریلنسری بین یک کسب‌و‌کار و یک فریلنسر بسته شود و توافقات به صورت ضمنی و از طریق گفت‌وگو و اعتماد متقابل شکل می‌گیرند، اما این یک نقطه ضعف است؛ هم برای کارفرما و هم برای فریلنسر.

بستن قرارداد فریلنسری و داشتن یک سند رسمی هم فریلنسر را ملزم به انجام تعهداتش می‌کند و هم کارفرما تعهدات مالی‌اش را به‌درستی اجرا می‌کند.

مشکلات و اختلافات کمتری هم به وجود می‌آید. برای همین است که اگر ابتدای فعالیت بر سر شرایط و تعهدات گفت‌وگو کنید و آن را ثبت کنید، در نهایت اختلافات کمتری به وجود می‌آید.

اما یک قرارداد معتبر باید شامل چه مواردی باشد؟

مشخص‌‌کردن حدود تعهدات فریلنسر

چه وظایفی بر عهده‌‌ فریلنسر است و چه خدماتی باید انجام شود.

مشخص‌کردن تعهدات کارفرما

کارفرما در ازای خدمات و تخصص فریلنسر موظف است حقوق پرداختی منظم داشته باشد و تمام این شرایط باید در قرارداد فریلنسری ذکر شود.

اخلاق حرفه‌ای و خط‌مشی رازداری

کسب‌و‌کارها معمولا اطلاعات حساس و یا استراتژی‌های راهبردی‌ مخصوص به خودشان را دارند و درز این اطلاعات ممکن است به کسب‌و‌کار ضربه بزند. از این جهت فریلنسر باید حافظ حریم و اطلاعات محرمانه‌ کسب‌و‌کار باشد و این شرایط باید ذکر شود.

حقوق مالکیت

باید ذکر شود که کسب‌و‌کار تا چه حدی مالک خدمات نهایی شماست و یا چه شرایطی برای درج اسم فریلنسر در مشارکت پروژه وجود دارد.

مسائل مربوط به پشتیبانی

پروژه‌های فریلنسری ممکن است دارای برخی نواقص باشند و یا اصلاحات احتمالی نیاز داشته باشند. این شرایط باید دقیق و کامل در قرارداد فریلنسری آورده شوند.

اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی

مسائل مربوط به اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی باید در قرارداد ذکر شوند. مسائلی مانند بیماری، امکان افزایش حقوق به صورت توافقی، تاخیرها و مواردی از این دست باید به تفصیل شرح داده شوند.

این ۷ بند مهم در قراردادهای کاری باید به صورت مستند و دقیق نوشته شوند. این سند کاری می‌تواند در مشکلات و اختلافات احتمالی حامی حق و حقوق کسب‌و‌کار یا فریلنسر باشد.

در این موارد دقت کافی داشته باشید. قرارداد را با دقت بخوانید و حتی اگر بندهایی نیاز به تغییر و بازبینی دارند، اطلاع بدهید؛ چون «جنگ اول به از صلح آخر» است.

منبع: شنبه مگ

این مطلب صرفا به منظور بازنشر اطلاعات منتشر شده است و محتوای آن لزوما مورد تایید یا رد سایبرلا نیست.

قرارداد مشارکت یا موافقتنامه هم بنیان گذاران (CFA) - CoFounder Agreement

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × سه =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!