0

چند راهکار ساده برای ارتقای امنیت تلفن همراه / چگونه مراقب اطلاعات شخصی مان باشیم؟

اکنون در شرایطی هستیم که بسیاری از کاربران برای در امان ماندن از مشکلات فضای مجازی، به دنبال راهکارهایی برای حفظ حریم خصوصی خود هستند. در این مطلب تلاش شده است تعدادی از این رهکارها ارائه شود.

گرداب: بی راه نیست اگر تلفن های همراه را پر استفاده ترین وسیله ارتباطاتی این روزها بنامیم. تلفن های همراه در ابتدای ورود به عرصه تکنولوژی، به دلیل ویژگی بی سیم بودن، امکان استفاده از آن جهت برقراری تماس تلفنی(که پیش تر محدود به تلفن های خانگی بود) در هر زمان و هر مکانی و ارسال پیام های متنی کوتاه یک نواوری شگفت انگیز در عرصه تکنولوژی به شمار می آمد.

با گذشت زمان و پیشرفت روزافزون تکنولوژی، امکانات تلفن های همراه نیز دچار تحولات بسیاری شد. با تحول صفحه نمایشگر این وسیله ارتباطی، امکان استفاده از تکنولوژی های تصویری نیز به آنها اضافه شد. با اضافه شدن حافظه جانبی امکان ذخیره اطلاعات مورد نیاز و مورد علاقه هر فردی ممکن شد. به تدریج بازی های رایانه ای در قالبی متفاوت به عرصه تلفن های همراه نیز اضافه شدند. هرفردی می توانست موسیقی مورد علاقه خود را در تلفن همراه خود به همراه داشته باشد و به آن گوش دهد. با اضافه شدن امکان اتصال به اینترنت و عرضه محصولات خاص فضای مجازی برای تلفن های همراه، دیگر راهی برای رقبای این وسیله ارتباطی باقی نماند. این روزها هر فردی می تواند با به همراه داشتن یک تلفن همراه و اتصال به اینترنت در هر مکان و زمانی به حجم غیرقابل باوری از اطلاعات دسترسی داشته باشد؛ مسئله ای خارق العاده برای کاربران که این روزها عدم استفاده از آن را حتی در کوتاه مدت به نکته ای غیرقابل باور برای کاربران آن تبدیل کرده است.

تمام این ویژگی ها باعث شد تا میزان کاربران تلفن های همراه رشد تصاعدی و عجیب و غریبی پیدا کند. تلفن های همراه این روزها به رایانه هایی شخصی و جیبی تبدیل شده اند که تقریبا تمام نیازهای ارتباطی انسان را رفع می کنند.

با وجود ویژگی های تسهیل کننده ای که تلفن های همراه برای انسان ها داشتند، به تدریج افرادی با نیت سوء استفاده از کاربران تلفن های همراه و دسترسی به اطلاعات شخصی آنها دست به کار شدند. مسئله ای که در مقابل توجه به رعایت موضوع “حریم خصوصی” را برای کاربران به یک مطالبه عمومی تبدیل کرده است. اکنون در شرایطی هستیم که بسیاری از کاربران برای در امان ماندن از مشکلات فضای مجازی، به دنبال راهکارهایی برای حفظ حریم خصوصی خود هستند. در این مطلب تلاش شده است تعدادی از این رهکارها ارائه شود. شما نیز راهکارهای پیشنهادی خود را برای انتشار در اختیار ما بگذارید.

راهکارها و توصیه هایی که می تواند در حفظ اطلاعات شخصی کاربران تلفن های همراه به آنها کمک کند:

  • اطلاعات محرمانه، عکس‌ها و ویدئوهای شخصی و خانوادگی خود را به هیچ‌وجه بر روی گوشی خود نگهداری نکنید و در اولین فرصت آنها را به رایانه شخصی خود یا حافظه‌ای قابل اطمینان منتقل کنید.
  • هنگامی که گوشی را برای تعمیر می‌برید حتما تمامی اطلاعات آن را به‌طور کامل تخلیه نمایید و آن را به تعمیرکاران باتجربه و قابل اعتماد بدهید.
  • ‌تلفن‌های همراه دارای قابلیت‌هایی هستند که می‌توانند به یک ابزار جاسوسی تبدیل شوند، بنابراین در اماکنی که بر عدم استفاده از تلفن تاکید شده به هیچ وجه از آن استفاده نکنید.
  • به پیامک‌هایی که به شیوه‌های مختلف نظیر برنده شدن در مسابقات، قرعه‌کشی و یا انجام امور خیریه، اطلاعات شما نظیر اطلاعات کارت بانکی را درخواست می‌کنند، اعتماد نکرده و به آنها پاسخ ندهید.
  • رمزگذاری بر روی تلفن همراهتان را فراموش نکنید. برخی از گوشی‌ها و سیستم‌عامل‌ها امکان رمزگذاری بر روی بخش‌های مختلف همچون گالری تصاویر و پیامک‌ها را نیز فراهم می‌کنند. همچنین نرم‌افزارهایی هم به همین منظور در بازار موجود است که به راحتی می‌توان بر روی گوشی تلفن همراه نصب کرد.
  • به طور منظم از اطلاعات خود پشتیبان تهیه کنید و آن را در جایی مطمئن ذخیره کنید. با انجام این کار اگر اطلاعات شما ناخواسته پاک شوند یا خدای نکرده گوشی شما به سرقت برود احساس خسارت شما تشدید نخواهد شد و می‌توانید لیست شماره‌ها، سوابق پیامک‌ها و اطلاعات دیگر را بازیابی کنید.
  • از یک آنتی‌ویروس یا برنامه امنیتی استفاده کنید. ویروس‌ها، بدافزارها و هکرها برای دستگاه‌های موبایل کم کم در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ است. برنامه امنیتی نصب کنید که بتوان از نفوذ آنها جلوگیری کرد. اغلب راهکارهای آنتی‌ویروس، ویژگی‌های دیگری را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهند. از جمله می‌توان به حذف داده‌ها از راه دور، پشتیبان‌گیری و تعیین موقعیت مکانی دستگاه اشاره کرد که در هنگام سرقت تلفن همراه نیز به کار می‌آید.
  • بسیاری از برنامه‌های تلفن همراه در هنگام نصب برای دسترسی به برخی از اطلاعات و امکانات گوشی شما سوال می‌پرسند. از نصب برنامه‌های نامعتبر و مشکوک خودداری کنید و هنگام نصب به درخواست‌های دسترسی دقت کنید. سعی کنید تمام برنامه‌های مورد نظرتان را تنها از فروشگاه‌های رسمی و قانونی همچون بازار و مایکت تهیه کنید و قبل از نصب، نظر کاربران دیگر را نیز مطالعه کنید.
  • هنگام استفاده از بلوتوث برای اتصال با دستگاه‌های دیگر از کد امنیتی استفاده کنید و به درخواست‌های ناشناس و مشکوک به هیچ وجه پاسخ ندهید. بلافاصله پس از اتمام کارتان، بلوتوث را خاموش کنید.
  • برای اتصال به اینترنت از طریق وای‌فای از شبکه‌های مطمئن و رمزدار استفاده کنید و حتی‌الامکان به شبکه‌های عمومی و رایگان متصل نشوید.
  • به نکات و آموزش‌هایی که پلیس فتا برای پیشگیری از سرقت اطلاعات ارائه می‌کند توجه کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به   توجه کنید.www.cyberpolice.irسایت
مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!