0

چند اپراتور مجازی در کشور فعال خواهند شد؟

دسته بندی ها : فضای مجازی 11 مهر 1394 مدیر سایبرلا 843 بازدید

تا نیمه مردادماه امسال، دست‌کم ۵۱ شرکت برای دریافت مجوز فعالیت اپراتور مجازی اقدام کردند و از آنجا که تعداد این شرکت‌ها بیش از انتظار رگولاتوری بود، فرآیند ارزیابی و بررسی مدارک طولانی شد.

بعد از اعلام فراخوان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای متقاضیان دریافت پروانهMVNO، فناپ نیز مانند سایر شرکت‌ها، مدارک خود را به رگولاتوری ارسال کرد.

تا نیمه مردادماه امسال، دست‌کم ۵۱ شرکت برای دریافت مجوز فعالیت اپراتور مجازی اقدام کردند و از آنجا که تعداد این شرکت‌ها بیش از انتظار رگولاتوری بود، فرآیند ارزیابی و بررسی مدارک طولانی شد.

مطابق اعلام سازمان تنظیم مقررات، تا پایان مهرماه نتایج اولیه برای متقاضیان حائز شرایط دریافت موافقت اصولی اعلام می‌شود. بدین‌ترتیب کسانی که از مرحله اول ارزیابی عبور کنند،‌ وارد فاز دوم بررسی‌ می‌شوند.

در قسمت دوم، متقاضیان باید خوداظهاری و ادعاهای خود را نزد رگولاتوری به اثبات برسانند. بنابراین آن گروه از متقاضیانی که حضور اپراتور خارجی در ترکیب سهامداران خود را اعلام کرده بودند، باید متن قرارداد یا توافق‌نامه امضا شده را به سازمان تنظیم مقررات ارائه دهند تا موافقت اصولی بگیرند.

کیوان جامه‌بزرگ، قائم‌مقام واحد تلکام فناپ از حضور یک سهامدار خارجی در ترکیب سهامداران متقاضی دریافت پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه خبر داد و گفت: یکی از اپراتورهای مجازی صاحب‌نام و مطرح اروپایی که دارای تجربه ارزشمند جهانی در این صنعت است، شریک تجاری این پروژه خواهد بود که در موعد مقرر، قرارداد فی‌مابین تحویل سازمان تنظیم مقررات خواهد شد. اگرچه شرکت فناپ بدون حضور سهامدار خارجی و استفاده از امتیاز این بند، در جدول ارزیابی امتیازات هم حائز شرایط دریافت موافقت اصولی اپراتور مجازی نوع اول است.

او با بیان اینکه پیش از دریافت موافقت اصولی از سازمان تنظیم مقررات، نمی‌توان کاری را به صورت جدی در بازار شروع کرد، افزود: زمانی مذاکرات ما با سه اپراتور میزبان کشور، شکل رسمی به خود می‌گیرد که موافقت اصولی را از رگولاتوری گرفته باشیم؛ اگرچه به موازات بررسی مدارک ارسالی در سازمان تنظیم مقررات، مذاکرات‌مان را با اپراتورها شروع کرده‌ایم.

مطابق اعلام سازمان تنظیم مقررات، متقاضیان MVNO پس از دریافت موافقت اصولی، ۶ ماه فرصت دارند تا قراردادشان را با اپراتور میزبان نهایی کنند و پروانه فعالیت‌ بگیرند.

جامه‌بزرگ با اشاره به لزوم فعالیت MVNOها در ایران گفت: اپراتورهای مجازی وقتی فلسفه وجودی پیدا می‌کنند که بازار تقریبا به حالت اشباع برسد، اپراتورهای موبایل دارای ظرفیت مازاد باشند، و بخش‌هایی در بازار وجود داشته باشد که اپراتورها نتوانسته‌اند به خوبی به آنها بپردازند و سرویس‌های مناسب و مورد نیاز آن بخش را ارائه کنند.در چنین فضایی، اپراتورهای مجازی وارد کار می‌شوند.

او ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات نیز به دلیل عدم توجیه اقتصادی اضافه شدن اپراتور جدید به بازار از یک سو و به‌منظور افزایش رقابت و انتفاع مشتری نهایی از سوی دیگر،تصمیم به صدور پروانه اپراتور مجازی برای متقاضیان حائز شرایط گرفته است.

قائم‌مقام واحد تلکام فناپ افزود: اپراتورهای مجازی قاعدتا باید بخش‌هایی از بازار را هدف قرار دهند که اپراتورهای موبایل در آن بخش‌ها حضور نداشته و یا موفق عمل نکرده‌اند. به عنوان مثال، اپراتورها سال‌هاست که به مباحث B۲B پرداخته‌اند اما این حوزه هنوز جای کار زیادی دارد. همچنین خدمات بانکی و پرداخت همراه نیز به دلیل الزامات خاص بانک مرکزی، عملا مجال عرضه توسط اپراتورهای فعلی نخواهند یافت.

اودر ادامه گفت: با توجه به قابلیت‌های متفاوت اپراتورهای میزبان، برای هر اپراتور باید یک استراتژی و برنامه تجاری خاصی ارائه داد.

جامه‌بزرگ با تاکید بر نقش فرهنگ‌سازی در بازار تلکام و تبیین نقشی که اپراتورهای مجازی در بازار ایران می‌توانند داشته باشند،افزود: اپراتورهای میزبان نباید به چشم تهدید به اپراتورهای مجازی بنگرند. حضور اپراتورهای مجازی با برنامه تجاری درست و مشخص، می‌تواند منجر به توسعه بازار و درنهایت منفعت اپراتور میزبان، اپراتور مجازی و مشتری شود.

او معتقد است، متقاضیان راه‌اندازی اپراتور مجازی با ارائه یک طرح تجاری خوب، می‌توانند با اپراتورهای میزبان وارد مذاکره شوند و انتفاع دوجانبه و برد-برد این معامله را به آنها ثابت کنند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    16 + ده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!