0

شناسایی 10 پروژه عظیم نیمه‌تمام توسط قرارگاه خاتم

دسته بندی ها : فضای مجازی 6 خرداد 1395 مدیر سایبرلا 347 بازدید

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) اعلام کرد: قرارگاه خاتم 10 طرح عظیم نیمه تمام شناسایی کرده است که با حدود 5 تا 7 میلیارد دلار می‌توان آنها را به سرانجام رساند و سالانه 40 میلیارد دلار سود نصیب کشور کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی خاتم:  عبادالله عبداللهی در برنامه «اقتصاد ایران» شبکه پنج سیما با اشاره به اولویت‌های این قرارگاه اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در برنامه‌ای که نمایندگان مجلس حضور داشتند، تاکید کردند که حتما بر اساس اولویت و صرفه‌جویی در امور می‌توان بسیاری از کارها را انجام داد، اولویت‌بندی اهمیت زیادی در تحقق اهداف بر اساس زمان‌بندی پیش‌بینی شده و بضاعت مالی موجود دارد ولی باید گفت در کشور ما آن چنان که باید و شاید به این مسئله توجه نشده است.

*450 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور

وی افزود: بارها معاون اول رئیس جمهور و مسئولان درجه اول کشور اعلام کرده‌اند که 450 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد به این معنا که حجم گسترده‌ای از ثروت کشور متوقف شده و خروجی خاصی ندارد ضمن اینکه این رقم بیش از بودجه عمرانی 10 سال ایران است البته با در نظر گرفتن بودجه تخصیص یافته، این زمان بیشتر می‌شود؛ تعداد زیادی از این پروژه‌ها اولویت‌بندی نشده‌اند و مشکل از اینجا شروع می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه این قرارگاه بررسی‌های گسترده‌ای بر روی پروژه‌های موجود داشته است گفت: رهبر معظم انقلاب بر مسئله اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه نجات کشور تاکید دارند، همه باید به این نکته اعتقاد داشته باشیم به همین دلیل از ابتدای سال جاری برنامه‌ریزی دقیقی توسط قرارگاه خاتم صورت گرفت و به همه واحدهای اجرایی ابلاغ شد که سالی استثنائی در پیش است و باید بر اساس اولویت‌ها، کارها را پیگیری کرد و به سرانجام رساند.

*با سرمایه‌گذاری 7 میلیارد دلاری برای تکمیل 10 پروژه نیمه‌تمام می‌توان به سود سالانه 40 میلیارد دلاری رسید

وی ادامه داد: در مرحله نخست، 10 مورد از ابرپروژه‌ها توسط قرارگاه خاتم شناسایی و به مسئولان ارائه شدند؛ ارزش ریالی این پروژه‌ها بسیار زیاد است به طوری که تاکنون برای به سرانجام رساندن آنها 25 میلیارد دلار هزینه شده و پیشرفت فیزیکی آنها به طور میانگین 85 درصد است.

عبداللهی خاطرنشان کرد: درخواست قرارگاه برای تکمیل این پروژه‌ها بین 5 تا 7 میلیارد دلار است و به یقین، می‌توان طی مدت دو سال این طرح‌ها را به سرانجام رساند ضمن اینکه بر اساس برآوردهای صورت گرفته، عایدی کشور از محل این پروژه‌ها، سالانه 40 میلیارد دلار خواهد بود.

*پروژه‌های اولویت‌دار در نفت

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با اشاره به حوزه‌های کاری این پروژه‌ها عنوان داشت: در حوزه نفت فازهای 13، 22 و 24 و همچنین ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه گازی در کنار پروژه خارک از اولویت برخوردارند.

وی افزود: فازهای مربوط به پارس جنوبی به طور میانگین 83 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و با تکمیل آنها، چیزی بین 117 تا 120 میلیون متر مکعب گاز توسط آنها تولید خواهد شد.

عبداللهی با بیان اینکه استحصال گاز ترش و تبدیل آن به گاز شیرین، محصولات جانبی دیگری را به همراه دارد گفت: تنها از کاندنسیت آن که به پالایشگاه گازی ارسال می‌شود 6 محصول متفاوت نظیر نفت سفید، بنزین و گازوئیل به دست می‌آید و زمانی که همه بخش‌های پالایشگاه فعال شوند، محصولات دیگری برای پتروشیمی‌ها نیز تولید خواهد شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) ادامه داد: پروژه‌های نفتی اولویت‌بندی شده طی دو سال قابلیت نهایی شدن دارند ولی می‌توان گفت در پایان سال 95 بخش‌هایی از آنها راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: در بحث پالایشگاه ستاره خلیج فارس، باید گفت پروژه‌ای عظیم و حیاتی برای ایران محسوب می‌شود زیرا در حال حاضر مجبور به واردات بنزین هستیم آن هم با وجود اینکه بزرگ‌ترین مخازن نفتی و گازی را در اختیار داریم بنابراین پروژه ستاره خلیج فارس که در حال حاضر 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد می‌توان در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد.

عبداللهی با بیان اینکه قبلا وعده داده بودیم اردیبهشت ماه امسال، بخش ای سی یعنی زودهنگام این پالایشگاه را راه‌اندازی کنیم گفت: در عین حال توانستیم 45 روز پیش از سال جدید این کار را به سرانجام برسانیم و 25 واحد را تحویل دهیم.

*آماده مشارکت مالی در ساخت آزادراه تهران-شمال هستیم

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در ادامه و در مورد پروژه آزادراه تهران – شمال عنوان کرد: در دولت قبل قرارداد قطعات 2 و 3 این پروژه منعقد شد ولی به دلایلی متوقف شد و هم اکنون این پروژه در اختیار قرارگاه خاتم نیست اما در چند مورد برای به سرانجام رساندن این پروژه اعلام آمادگی کرده‌ایم زیرا مجموعه‌ها و گروه‌های بزرگی در اختیار داریم که در حوزه‌های پل و جاده‌سازی مهارت و توانمندی کافی دارند.

وی ادامه داد: حتی این آمادگی وجود دارد که بخشی از پروژه را به صورت مشارکتی در اختیار بگیریم زیرا این ظرفیت در قرارگاه وجود دارد.

*صدرا بعد از ورشکستگی به قرارگاه واگذار شد/بدون کمک دولت امکان نجات صدرا وجود ندارد

عبداللهی در مورد شرکت «صدرا» خاطرنشان کرد: این شرکت با زیرساخت‌های عظیمی که در اختیار داشت می‌‌توانست بخش بزرگی از صنعت کشور را نجات دهد ولی به دلیل سوء مدیریت، به ورطه ورشکستگی افتاد، پس از آن بود که به قرارگاه واگذار شد و دولت هم متعهد شد کمک‌هایی داشته باشد ولی این امر محقق نشد و گرفتاری‌هایی به وجود آمد و به همین دلیل به بخش خصوصی واگذار شد اما دیدیم وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که مجبور به بازگشت به شرایط قبلی شدیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) خاطرنشان کرد: دولت هم کمک‌هایی در این زمینه داشت و بخشی از کار توسط بانک‌ها صورت گرفت اما در مجموع به این نتیجه رسیدیم اگر دولت کمک‌های خود را تداوم بخشد، شرکت «صدرا» قابلیت نجات پیدا کردن دارد چون زیرساخت‌های بزرگی دارد به عنوان مثال کشتی ساخته شده توسط این شرکت با ظرفیت 130 هزار تن جزو این ظرفیت‌هاست همچنین در ساخت سکوها نیز توانمندی خوبی وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر در فازهای مختلف پارس جنوبی نیازمند ساخت سکوهای گازی هستیم و شرکت صدرا این توانمندی را دارد؛ انتظار داریم بر اساس اولویت‌بندی مورد تاکید رهبری، مسئولان دولتی کمک کنند هم شرکت صدرا را نجات دهیم و هم سکوها را به اتمام برسانیم تا استحصال گاز هر چه سریع‌تر شروع شود وگرنه خسارات جبران‌ناپذیری متحمل خواهیم شد.

عبداللهی با بیان اینکه نگران سهام‌داران صدرا نیز هستیم گفت: کسانی که سهام خریداری می‌کنند امیدوارند سودی از آن کسب کنند به همین دلیل اگر دولت کمک‌های خود را داشته باشد این شرکت قابلیت نجات دارد؛ از دولت می‌خواهیم در بحث واگذاری کار به صدرا همکاری کند یا در بحث کشتی‌سازی که نیاز کشور است چرا باید با خارجی‌ها قرارداد منعقد شود در حالیکه صدرا این قابلیت را دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) عنوان داشت: زمانی که صدرا را تحویل گرفتیم، حدود هفت ماه تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان وجود داشت که این مبالغ پرداخت شده است.

*امکان تکمیل دو واحد فولادی با 85 درصد پیشرفت فیزیکی

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به پروژه‌های مربوط به حوزه صنعت و معدن پرداخت و گفت: ساخت کارخانجات فولاد در میانه و بافق که بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، در صورت تکمیل این واحدها می‌توانند یک میلیون تن تولید فولاد داشته باشند.

عبداللهی با بیان اینکه هیچ مشکل اجرایی در پروژه‌ها از سوی قرارگاه وجود ندارد خاطرنشان کرد: مشکلات موجود در بحث مالی و همچنین عدم تصمیم‌گیری به موقع هستند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) به پروژه‌های اولویت‌بندی شده در حوزه راه‌سازی اشاره کرد و افزود: بندر شهید بهشتی در چابهار یکی از این پروژ‌ه‌هاست و اخیرا هم معاون اول رئیس جمهور بازدیدی از آن داشت ضمن اینکه احداث خط آهن سریع‌السیر تهران – قماصفهان هم جزو همین طرح‌ها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: زیرسازی این خط از اصفهان تا قم تقریبا به اتمام رسیده و تنها بخش‌های کوچکی از آن باقی مانده است البته نیازمند تسریع در این پروژه هستیم تا به صورت فازهای جداگانه مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

*مشکل مالی و فنی راه‌آهن غرب کشور حل شده است

عبداللهی با اشاره به پروژه‌های مترو هشتگرد و راه‌آهن غرب کشور گفت: مترو هشتگرد در حال حاضر دچار مشکل اعتبار و بودجه است اما در مورد راه‌آهن غرب که دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و جزو مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب است، باید گفت هم از نظر تامین مالی و هم از نظر فنی مباحثی وجود داشت که حل شده و کار اجرایی آن مجددا شروع شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در پاسخ به سوالات پیامکی بینندگان برنامه و در جواب به سوالی مبنی بر ورود قرارگاه به پروژه «پدیده» ابراز کرد: این مسئله کذب محض است.

سوال دیگری که از سردار عبداللهی شد در مورد وضعیت جذب نیرو بود و وی هم عنوان داشت: برای انجام هر پروژه، ظرفیت خاصی برای جذب نیرو وجود دارد اما در عین حال، درخواست‌های کار که به قرارگاه ارسال می‌شود هم بسیار زیاد است؛ مسئولان کشور باید به فکر این مسئله باشند که جوانان این مرز و بوم با توجه به هزینه‌ها و وقت بسیاری که برای تحصیلات دانشگاهی صرف می‌کنند، باید شغل مناسبی نیز داشته باشند.

*ارتباط بخش خصوصی را قرارگاه آسان‌تر از دولت برقرار می‌شود

عبداللهی افزود: در مورد ارتباط قرارگاه با شرکت‌های خصوصی باید گفت اعتقاد ما، تقویت بخش خصوصی است؛ راجع به این مسئله با مسئولان رده بالای کشور هم صحبت شده است زیرا می‌دانیم با توجه به شرایط موجود، شرکت‌های خصوصی نمی‌توانند دوام بیاورند بنابراین باید بسترهای لازم برای فعالیت این بخش را فراهم کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) تاکید کرد: بارها گفته‌ایم از بین 150 هزار نفری که در قالب قرارگاه مشغول به کار هستند، تنها دو درصد آنها نیروی رسمی هستند و بقیه آنها پیمانکار و بخش‌های مردمی هستند، به عبارتی بخش خصوصی، ارتباط آسان‌تری با قرارگاه نسبت به ارتباط با دولت دارد.

*یک سال است که بر اساس قانون مالیات پرداخت می‌کنیم

وی ادامه داد: پس از افزایش قیمت‌ها بر اثر تورم و سایر مشکلات، حقوق همه شرکت‌های خصوصی همکار توسط قرارگاه پرداخت شده ولی هنوز حق خود را از دولت نگرفته‌ایم؛ در بحث مالیات هم تبعیت از قانون برایمان حکم شرعی دارد و هیچگاه از قانون عبور نمی‌کنیم، زمانی به ما گفتند از مالیات معاف هستند و پس از آن عنوان شد باید مالیات پرداخت شود و یک سال است مالیات‌ها پرداخت می‌شوند.

عبداللهی در مورد سوال دیگری مبنی بر گرفتاری بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به حواشی سیاسی گفت: نعمت‌های زیادی در اختیار ماست ولی نوع مدیریت‌هایمان سبب بروز مشکلاتی شده، بوروکراسی‌های اداری مانع بزرگی بر سر راه فعالیت‌های اقتصادی بوده به عبارت دیگر به دو شاخصه مهم و تعیین‌کننده یعنی نیروی انسانی و زمان توجه کافی نداشته‌ایم، برای یک مجوز که می‌تواند در مدت زمان کوتاهی صادر شود، زمان یک هفته‌ای به یک سال تبدیل می‌شود و این امر زمان را از بین می‌برد و اصل قضیه را نابود می‌کند.

*طرح توسعه بندر چابهار امسال به پایان می رسد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در مورد سوال دیگری افزود: در مورد فاز یک بندر چابهار باید به سه عنصر مهم کارفرما، مشاور و پیمانکار توجه داشت، اگر این سه همراه با یکدیگر نباشند، طرح با شکست مواجه می‌شود؛ در مورد بندر چابهار مشکل تامین مالی وجود داشته و بعد از مدت‌ها، سال گذشته تامین مالی صورت گرفت.

وی ادامه داد: پل صدر که در پرترافیک‌ترین نقطه تهران اجرایی شد، دارای زمان‌بندی اولیه دو ساله بود و با تامین اعتبار، به خوبی پیش رفت ولی در مورد بندر چابهار، این مشکل وجود داشت اما در عین حال یکی از پروژه‌هایی که امسال به بهره‌برداری می‌رسد و اهمیت زیادی برای کشور دارد، بندر چابهار خواهد بود که در حال حاضر 77 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عبداللهی با بیان اینکه حدود 15 میلیون متر مکعب لایروبی دریا در قالب این طرح انجام شده است گفت: رکورد لایروبی روزانه 52 هزار متر مکعب هم در این پروژه به ثبت رسیده و چنین چیزی در کشور نظیر نداشته است.

*با تامین اعتبار به موقع راه آهن بندر چابهار تا دو سال دیگر بهره‌برداری می‌شود

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) به خط آهن مربوط به این بندر پرداخت و خاطرنشان کرد: زمانی بندر چابهار به بهره‌برداری کامل می‌رسد که خط آهن آن هم به اتمام برسد؛ این طرح نیز در اختیار قرارگاه است و اجرای آن تاثیر مثبتی از ابعاد امنیتی و اقتصادی خواهد داشت، اگر تامین اعتبار به موقع صورت بگیرد، می‌توانیم بگوییم طی دو سال آینده این طرح نیز به پایان خواهد رسید، هزینه این پروژه حدود 2500 تا 3 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده، همیشه گفته‌ایم اقتصاد مقاومتی در قالب واژه‌ها تحقق‌پذیر نیست و رهبری نیز تاکید دارند باید برای این مهم، گام‌های اساسی برداشت؛ از همه مسئولان و مجموعه‌های همکار می‌خواهیم کاری کنیم که بتوانیم لبخند را بر لبان رهبری و مردم بنشانیم

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهارده + یازده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!