0

باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز به همراه اول و ایرانسل واگذار شد

دکل مخابراتی, باند فرکانسی ارتباطات

مزایده واگذاری باند فرکانسی ۲۳۰۰مگاهرتز برگزار شد و براساس آنچه حسین فلاح جوشقانی، رئیس رگولاتوری در توئیتر خود اعلام کرده است پروانه استفاده از این باند‌ فرکانسی برای همراه اول و ایرانسل صادر شده است.

اردیبهشت ماه سال جاری بود که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با انتشار فراخوانی طبق مصوبه‌ای ۳۱۶ که اسفند سال گذشته کمیسیون سازمان تنظیم تصویب کرده بود، خبر داد بخشی از باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز را برای استفاده اپراتورهای تلفن همراه به مزایده می‌گذارد. دلیل این امر هم افزایش استفاده از اینترنت موبایل همزمان با شیوع ویروس کرونا و نیاز اپراتورهای ارتباطی به ظرفیت‌های بیشتر بود.

 طبق آن فراخوان و براساس مصوبه ۳۱۶، ۸۰مگا هرتز از باند ۲۳۰۰  به مزایده گذشته می‌شود تا اپراتورهای موبایل هرکدام براساس نیاز خود بخشی از این باند را به مدت ۱۰ سال در اختیار داشته باشند. در مصوبه رگولاتوری آمده است که این مزایده با هدف «توسعه خدمات باندپهن در کشور و ارائه حداقل سرعت ۱۰۰ مگابیت اینترنت پرسرعت» انجام می‌شود. در این مصوبه تاکید شده که تنها ۳ اپراتور تلفن همراه (همراه اول، ایرانسل و رایتل ) می‌توانند در این مزایده شرکت کنند.

حالا رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر داده که این مزایده برگزار و باند فرکانسی ۲۳۰۰ به همراه اول و ایرانسل واگذار شده است. فلاح در توئیتر خود تاکید کرده که با این اتفاق و به دنبال آن نصب تجهیزات، ظرفیت شبکه‌ی پهن باند نسل ۴موبایل کشور، ۳۰درصد افزایش خواهد یافت. فلاح در توئیتر خود اشاره‌ای به نام رایتل برای برنده شدن در این مزایده نکرده است. براساس مصوبه ۳۱۶ اپراتورهای همراه کشور براساس سهم بازارشان به ۲ دسته تقسیم شده‌اند که همراه اول و ایرانسل در دسته اول و رایتل در دسته دوم قرار می‌گیرند. بر این اساس، رایتل می‌توانست حداقل ۲۰ و حداکثر ۳۰ مگ از این باند فرکانسی را در اختیار بگیرد. با این وجود به نظر می‌رسید که از ابتدا رایتل علاقه‌ای به شرکت در مزایده نداشته است؛  این اپراتور هم‌اکنون نیز بخشی از فرکانس مازاد خود را با دو اپراتور همراه دیگر به اشتراک گذاشته، برای شرکت در مزایده، ملاحظات مالی دارد.

پیش از این یاسر رضاخواه، مدیرعامل رایتل با بیان اینکه تنها اگر مجبور شوند در مزایده شرکت می‌کنند، توضیح داده بود: «فرکانس که قرار نیست کاری انجام دهد. تجهیزات فعلی هم که با فرکانس جدید کار نمی‌کند. هر اپراتوری که این فرکانس را بگیرد باید تجهیزات بخرد. من توجیه نیستم که سهامدار کدام اپراتور بیزنس‌پلنی (طرح تجاری) را تایید می‌کند که در آن هر گیگ اینترنت، ۲۵۰۰ تومان فروخته می‌شود ولی تجهیزات آن با یوروی ۳۰ هزار تومانی خریداری ‌می‌شود.»

واگذاری باند فرکانسی ۲۳۰۰ بدون حاشیه نبوده و منتقدان سرسختی داشته است. در حالی که در این مصوبه تاکید شده برگزاری این مزایده و واگذاری باند فرکانسی ۲۳۰۰ با هدف توسعه باند پهن در کشور و ارایه سرعت حداقلی تا ۱۰۰ مگابیت است و در واقع قرار است خدمات نسل ۴G روی این فرکانس توسعه داده شود؛ اما به باور برخی اپراتورهای ارتباطی این مصوبه نوعی انحصار و ایجاد فرصت نابرابر است. برای نمونه جهانگیر آقازاده، رئیس هیات مدیره شرکت فرابرد داده‌های ایرانیان (زیتل) اعلام کرده بود که زیتل امکان ارائه خدمات اینترنت غیر ثابت دارد، بنابراین باید این مزایده رگولاتوری برای واگذاری باند ۲۳۰۰ به صورت منصفانه و با حضور دارندگان پروانه WTTx برگزار می‌شد.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پانزده + هفت =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!