0

همکاری سازمان نظام صنفی با قوه قضاییه در خصوص رسیدگی به پرونده های کسب و کارهای مجازی

حقوق تجارت الکترونیکی, کسب و کار اینترنتی

باتوجه به رشد روزافزون کسب‌ و کارهای اینترنتی قوانین مربوط به این حوزه نیز نیاز به به‌روزرسانی مداوم دارد. با پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی که در این خصوص وجود دارد، سازمان نظام صنفی رایانه ای به عنوان مرجعی که همیشه از آخرین تحولات و روش‌های فعالیت کسب و کارهای آنلاین مطلع هست طی نامه‌ای خطاب به رییس قوه قضاییه پیشنهاد همکاری در خصوص مشورت و هم‌فکری داد و برای ایجاد زیرساخت لازم برای ارائه خدمات غیرحضوری در خصوص رسیدگی به بخشی از پرونده‌های فضای مجازی و کسب‌وکارهای آنلاین نیز اعلام آمادگی کرد.

متن نامه بدین شرح است:

جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای رئیسی‌، رئیس محترم قوه قضاییه

با سلام و احترام،

همان‌طور که مستحضرید تعداد موضوعات و پرونده های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و کسب و‌ کارهای اینترنتی همراستا با روند روبه رشد استفاده از اینترنت و توسعه اقتصاد دیجیتال روبه‌فزونی بوده و چالش‌های جدیدی را ایجاد کرده است. ذات فناوری اطلاعات ایجاب می‌کند که پدیده‌های مربوط به آنهم از پیچیدگی و تنوع بالایی برخوردار باشند.

فعالیتی که اقدام به راه اندازی کسب و کار برخط می‌کنند به شیوه جدید و پویا این مهم را به انجام می‌رسانند و در مواردی این نوآوری‌ها به نوعی است که قوانین سابق امکان پوشش آن‌ها را نداشته و سرعت رشد تکنولوژی بیشتر از سرعت تحول قوانین است و موجب شکاف بین نیازها و داشته‌ها و زمینه بروز تفاسیر مختلف در آرا است. این موضوع باعث می‌شود هنگام طرح شکایت یا بروز اختلافات حقوقی، قضات محترم و حتی کارشناسان محترم دادگستری در شناخت حقیقی این پدیده‌ها با مشکل مواجه شوند.

از این رو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان مرجعی که همیشه از آخرین تحولات و روش های فعالیت کسب و کارهای آنلاین مطلع هست پیشنهاد می‌کند در چارچوبی مدون برای ارائه نظر مشورتی به قضات محترم در پرونده‌های مرتبط در کنار دستگاه قضا قرار بگیرد. لذا از آن مقام محترم درخواست می‌شود در صورت صلاحدید دستور فرمایید قضات، بازپرسان و دادیاران در هر یک از مراحل رسیدگی به پرونده‌های مربوط به فعالیت در فضای مجازی، در صورت نیاز از نظر این سازمان استفاده کنند تا از این طریق بر فضای پیچیده این نوع کارها فائق شده و انشا رأی در راستای تسهیل فضای کسب‌وکار تسریع شود

همچنین این سازمان آمادگی دارد برای ایجاد زیرساختی جهت رسیدگی آنلاین به بخشی از پرونده های فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی جهت تسریع در رسیدگی و حذف حضور فیزیکی اعضای دادگاه همکاری کند.

منبع: راه پرداخت

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار × دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!